Vznik štátu (1)
Spomína Augustín Marián Húska, pamätník a úcastník politických
rokovaní o slovensko-ceskom vyrovnaní
Prológ
V druhých demokratických volbách po zamatovej revolúcii, ktoré sa
konali r. 1992 bolo ocividné, že riešenie slovensko-ceského, resp. cesko-slovenského
vyrovnania zostalo na vítazných stranách volieb. V Ceskej republike
to bola Obcianska demokratická strana (ODS). V Slovenskej republike
to bolo Hnutie za demokratické Slovensko (HZDS). Obe strany zostavili
svoje vyjednávacie delegácie ako stále tímy zložené z predsedov a podpredsedov
vyjednávajúcich politických subjektov. Jednorazovo k týmto stálym delegáciám
privolávali niektorých politikov a odboníkov. Ceská politická delegácia
bola po celý cas vedená predsedom ODS Václavom Klausom a jej stálymi
clenmi boli podpredsedovia ODS (v abecednom poradí) P. Cermák, J. Kovár,
M. Macek a J. Zieleniec. Pokial sa pamätám, k stálej delegácii asi dva
razy privolali F. Houšku, I. Kocárníka a J. Stráského. Slovenská politická
delegácia po celý cas bola vedená predsedom HZDS Vladimírom Meciarom
a jej stálymi clenmi boli podpredsedovia HZDS (v abecednom poradí) A.
M. Húska, M. Knažko a M. Kovác. Jednorazovo k stálej delegácii boli
dva razy privolaní (v abecednom poradí) M. Cic, R. Filkus, I. Gašparovic,
I. Laluha a J. Moravcík. Delegáciám asistovali príslušné minimálne sekretariátne
štáby. Neskôr k týmto hlavným politickým vyjednávacom pristúpili rozsiahle
a autonómne pracujúce zákonodarné i exekutívne komisie so štábmi odborníkov.
Nech sa už cokolvek v budúcnosti udeje, ostane v novodobej histórii
zaznamenané, že politické jadrá oboch delegácií (predsedovia a podpredsedovia
HZDS a ODS) sa stali - ak si mám požicat výraz používaný o zakladateloch
Spojených štátov Ameriky - otcami zakladatelmi oboch národných štátov,
t. j. Slovenskej republiky a Ceskej republiky. Ani na chvílu nezapieram,
že je to pre mna povznášajúci pocit. Pritom treba nespochybnitelne zdôraznit,
že vedúce a klúcové postavenie medzi otcami zakladatelmi niesli Vladimír
Meciar a Václav Klaus. Moje subjektívne videnie osobnostného profilu
úcastníkov politických rokovaní z druhej polovice roku 1992 uvediem
v osobitnej kapitole týchto spomienok.
V roku 1992 nastala hviezdna hodina Slovenska. Obe delegácie rokujúce
o politickom riešení slovensko-ceského, resp. cesko-slovenského vyrovnania
zobrali na základe stavu postojov a vôle v slovenskej a ceskej spolocnosti
vedome na seba rozhodnutie, že treba obom republikám unitárneho štátu
poskytnút nové rozvojové šance a legitímnou cestou navodit súbežnú zvrchovanost
oboch národných republík, a to cez zánik nadstavbového unitárneho štátu
- Ceskej a Slovenskej federatívnej republiky. Obe republiky sa mali
stat legitímnymi nástupníckymi štátmi po zaniknutej C-SFR tak, aby sa
na minimum obmedzili možné vnútorné i vonkajšie komplikácie dalšieho
vývoja oboch republík. To bolo vodiace motto oboch delegácií. Pochopitelne,
obe delegácie sa usilovali obhajovat svoje vlastné národno-štátne záujmy,
resp. záujmy národných republík unitárnej federácie, ktoré výstúpili
z tiena svojho provincného statusu a vehementne preberali štátnu suverenitu
od unitárne ponatej federácie. Najmä ceskí partneri v obrannom reflexe
ceskej dominácie stále zdôraznovali, že povahu štátnej kompetencie má
iba federálna republika a že národné republiky sami v sebe spôsobilost
štátu nemajú. Samozrejme, že sme odmietali takéto spôsoby ponímania
štátneho práva.
Cesko-Slovensko - ci sa to dakomu páci, alebo nie zohralo podla môjho
názoru podstatnú rolu inkubátora (urýchlovaca) dozrievania štátnosti
oboch republík. Cesko-Slovensko bolo totiž po roku 1918 inkubátorom
tak ceskej štátnosti, ktorá zanikla po Bielej hore zaciatkom sedemnásteho
storocia, ako slovenskej štátnosti, ktorej feudálna zárodocná podoba
zanikla koncom deviateho storocia. Slovensko malo síce v prvej polovici
XX. storocia aj skúsenost z vlastnej štátnosti v rokoch 1939-1945, ale
bola to skúsenost okypteného územia. Štátotvorný proces v roku 1992
bol vlastne dejinným reparátom štátotvorného procesu z roku 1939. Každopádne
v podloží skúsenosti oboch národov boli stárocné traumy odcudzenia od
vlastnej štátnosti. O to viac tvoriace sa aktuálne štátne sebavedomie
Slovenska nemôže vychádzat len zo suchých faktov, ale musí zobrat do
ohladu zaangažované výpovede rokovacích úcastníkov štátotvorného procesu.
Ked nám upierajú právo na terajšiu štátnu existenciu, tak zároven tvrdia,
že vlastne sme ani historicky, ani predhistoricky neboli. Mýtické, teda
predhistorické korene štátotvorného vedomia Slovákov nie sú iba sebachválnou
fabuláciou, ale uznaním, že sme dedicmi aj historických aj predhistorických
skúseností. Náš problém bol v tom, že nám v dôsledku absencie slovenskej
štátnosti boli vnucované mytologické casti štátotvorného vedomia a povedomia
našich hegemónov, a nie nás samých. Legitímne korenenie v mýtických
(predhistorických), ale rekonštruovatelných dobách nie je sebaklam,
lež kritické uznanie vlastnej identity ako inakosti. Je povinnostou
národnej inteligencie, aby sústavne verifikovala a prípadne vyvrátila
vlúdené cudzie mýty, a tým vlastne kriticky prehodnotila vlastné mýty.
My pri tvorbe štátotvorného vedomia musíme na úrovni vedeckého verifikovania
dosiahnut rekonštrukciu aj predhistorických korenov svojej identity
- svojej inakosti, ktorá tvorí hlavný nosný pilier slovenskej štátnosti.
Donedávna sme boli podnájomníkmi cudzích štátnych striech. Nuž , cudzí
prístrešok je vždy a za každých okolností menej pohodlný. Alebo inak
- strecha je príliš dôležitá ochrana proti necasu a treba ju udržovat
vo funkcieschopnom stave. Samozrejme, metafora medzi strechou nad hlavou
a štátom trocha kríva, lebo štát je evolucné zariadenie a nutne nesie
v sebe nielen dokonalost tesárov, ktorí strechu stavali, ale aj znaky
nepohody, minulých katastrof, jedným slovom aj strecha je zjazvená,
ale treba ju udržovat v použitelnom stave.
Vraj treba odhodit na smetisko, alebo do skanzenu všetko to haraburdie
dejín, vrátane štátnosti. Naliehavo prosím mladú generáciu, aby tomu
neuverila. Štátnost i fyzicky ako strecha, i ako metafyzická inštitúcia
národnej pamäti je existencne potrebná. Svet nie je plný len zábavy,
ale aj katastrof, neštastí a pohrôm, v ktorých inštitút štánosti je
nenahraditelný. Preto sa aj týmito spomienkami na finále slovenskej
štátotvornosti prihováram aj k mladým generáciám, aby mysleli na to,
že samotný fakt, že už nie sú podnájomníkmi iných štátov, nesmie im
dovolit tak zanedbat štát, že ho budú sanovat iné štáty. Moderné silové
pole moci má pochopitelne v rukách siedmu velmoc - masmédiá a môže
pomocou nich tvarovat (ja by som však povedal, manipulovat ) vedomie
i povedomie spolocnosti, a preto súcasná módnost podcenovania významu
štátnosti je velmi riskantná. Navrhujem mladej generácii, aby si našla
cas na zamyslenie sa nad vlastnou štátnostou. Ja ako úcastník zápasu
o slovenskú štátnost ponúkam svoje videnie toho, co sme ako slovenská
spolocnost dosiahli 1. januára 1993.
Medzinárodné súvislosti slovensko-ceského vyrovnania
Celosvetovou realitou konca osemdesiatych a zaciatku devätdesiatych
rokov dvadsiateho storocia bola skutocnost, že sa v rokoch 1989 až 1992
zrútila konštrukcia bipolárneho sveta. Gorbacov a Bush-senior zrejme
na Malte podpísali diskrétnu dohodu, ktorá mala nahrádzat kapitulacnú
listinu sovietskeho bloku po prehratej svetovej studenej vojne. Nukleárnej
supervelmoci - ktorou bol vtedajší Sovietsky zväz a ktorej následníckym
útvarom je terajšia Ruská federácia - nemožno jednoducho vnútit verejnú
kapituláciu. Dohoda mala zaistit konsenzus o comsi, co by sme mohli
nazvat tranzitívne (prechodové) kontinuum. Vtedajší Sovietsky zväz
a jeho vazalskí spojenci neboli už vstave niest kumulatívnu a explozívne
sa šíriacu tarchu nákladov na superzbrojenie, ako formy moderného vzájomného
zastrašovania. Z tohoto súperivého superzbrojenia euroatlantického
a varšavského bloku vyplynulo eskalovanie zastrašujúcich prostriedkov
masového nicenia a prejavilo sa to ako súbežné vedenia svetovej studenej
vojny prostriedkami psychologickej vojny i prostriedkami okrajových
horúcich konfliktov. Znenie zrejme utajovanej dohody na Malte svet doposial
nepozná, ale vedeli sme si jadro tejto dohody celkom vysvetlitelne zrekonštruovat
z priebehu pádu železnej opony, z rozpadu Sovietskeho zväzu a RVHP
i Varšavskej zmluvy. Ani jeden puncovaný sovietológ, ani jeden predpovedac
budúcnosti vo vedeckých i zpravodajsko-analytických centrálach západného
sveta nepredpovedal co sa stane v rokoch 1989-1992. Pokial ma pamät
neklame, tak iba jeden sovietsky disident napísal pre Západ šitú knihu
so špekulatívnou otázkou ci prežije Sovietsky zväz rok l984. Ale puncovaní
západní sovietológovia to nebrali na vedomie. Nádejali sa síce, že rozpad
sovietskeho bloku urcite príde, ale až dakedy v prvej tretine dvadsiatehoprvého
storocia. Teda západní futurulógovia a prognostici ani približne neuhádli
termín rozpadu východného bloku a nová realita im poskytla príucku,
že síce vedia ideologický rozkladat protivníka a vedia eskalovat zbrojné
preteky, ale nevedia stanovit cas výsledkov svojho pôsobenia. V prácach
západných sovietológov sa doslova hemžilo proroctvami o sovietskom
zániku v dvadsiatom prvom storocí, ale nikto na Západe , ani len náznakom
nepredvídal, že sa to stane celé desatrocie pred koncom dvadsiateho
storocia. Gorbacovo diskrétne hodenie uteráku do velmocenského ringu
bolo kolosálnym prekvapením pre jeho politických velmocenských rivalov.
Americania v sedemdesiatych a osemdesiatych rokoch XX. storocia sa naucili,
ako odplatit svoju porážku vo Vietname tým, že viedli a zbrojne i penažne
podporovali afgánskych mudžahídov v odpore proti sovietskej okupácii.
Ale Americania nevedeli, že eskalacné súperenie v studenej vojne už
siahlo na existencné možnosti sovietskej mocenskej elity. Rok 1989 a
všetko, co nasledovalo do konca r. 199l pri demontáži Sovietskeho zväzu,
Varšavskej zmluvy a RVHP, bolo dokladom toho, že západní sovietológovia
jednoducho zlyhali v odhade casu rozpadu sovietskeho bloku. Aj preto
bolo treba tento šokujúci fakt volajako zaobalit a zamaskovat. Zrejme
Bush-senior za kapitalistické vládne elity a Gorgacov za komunistické
vládne elity dojednali na Malte zamatové ukoncenie studenej vojny
na základe konsenzu elít, co nazývam tranzitívnym kontinuom. Toto
tranzitívne kontinuum zabezpecilo, aby ozbrojené sily v jednom i druhom
bloku neupadli do nekontrolovaného afektu a nepremenili konciacu sa
svetovú studenú vojnu na svetovú horúcu vojnu. Zároven zabezpecilo mäkkú
(zamatovú) demontáž demoralizovanej vlády jednej (komunistickej) strany
vo východnom bloku uvolnením pola pre politickú sútaž elít v nastávajúcom
režime parlamentnej demokracie. Dohoda spocívala predovšetkým v tom,
že ozubadlila sily možného nukleárneho, chemického a biologického konfliktu,
t. j. v podstate ozubadlila jastrabov, ci fundamentalistov (radikálov)
z jedného i druhého bloku. Dohoda spocívala dalej v tom, že stranícke
elity východného bloku dostali za ústupovú demontáž totalitného systému
vedúcej úlohy komunistickej strany príslub, že budú môct pokojne
a legalizovane prerastat do parlamentnej demokracie, vrátane práva
dovtedajších elít, aby sa smeli podielat na trhovej transformácii, ktorá
spocívala predovšetkým v privatizácii. V rokoch 1990-91 som vela premýšlal
o tom, ako asi dohoda na Malte vyzerala. Zliepal som si criepky udalostí
z Balkánu i z Pobaltia, zo zániku NDR a z udalostí, ktoré nasledovali
po kuvajtsko-irackom konflikte a po trestnej intervencii Západu v púštnej
búrke. Priložil som si k tomu aj spôsob premeny Sovietskeho zväzu na
územne redukovanú Ruskú federáciu. A vytvoril sa mi jednotný model mäkkého
aranžovania deeskalácie medzi oboma blokmi a tvrdého zásahu mimo blokov.
Na tom základe som lepšie pochopil, že bez spravodajskej koordinácie
velmocí by takýto otras hrozil prerastaním v neregulovatelný horúci
konflikt. To mi lepšie pomohlo chápat aj vývoj v cesko-slovenskej federácii
pri prepriahaní opotrebovaného komunistického vládneho záprahu pomocou
federálnej i národných vlád národného porozumenia.
Práve náš zamatový štart do demokracie vrátane úcasti obrodených
komunistov potvrdil vyššie uvedenú interpretáciu. V tomto zmysle som
už vtedy považoval odhalenia ceského disidenta Miroslava Dolejšího
(v knihe Svätosti temnôt) o spolupráci americkej a sovietskej spravodajskej
služby za vysoko pravdepodobné. Svetové spravodajské služby a ich vazalské
filiálky zrejme nasadzovali do politického disentu svoje kukucie
vajícka, a tak mali perestrojkové pohyby pod kontrolou. Tak tomu
bolo aj v Charte 77, kde bolo konfidentov ŠTB ako maku. Kolko v tejto
charte bolo aj ociek americkej a sovietskej, resp. inej velmocenskej
(nemeckej, francúzskej a britskej) tajnej služby, dalo sa iba tušit.
Táto rekonštrukcná hypotéza dovolila nám domýšlat aj spôsob národno-štátnej
emancipácie bez podlahnutia poddanskému syndrómu. Z histórie sme vedeli,
že ruky geopolitických záujmov velmocí siahajú daleko, preto sme chceli
využit príhodnú chvílu docasného velmocenského vákua na to, aby sa už
na konci dvadsiateho storocia rátalo aj so slovenskou národnou štátnostou.
Ona nezmení dynamicky sa vyvíjajúcu rovnováhu síl velmocí, ktoré hladali
nové globálne aranžmá prechodom od bipolárneho sveta v monopolárny svet,
ale dovolí slovenskému národu a s ním žijúcim národnostiam v slovenskej
spolocnosti väcší sebarealizacný priestor. Je pravdepodobné, že v dôsledku
vnútornej logiky neoliberalistického vývoja kapitalizmu dôjde k takému
rozdeleniu sveta na bohaté a chudobné národy, že v dvadsiatom prvom
storocí dôjde k opakovaným pokusom o stahovaniu národov a slovenský
priestor bez štátneho zaštítenia by nemal najmenšej šance tento chaos
prežit. Populacná reprodukcná sila všetkých castí bývalého východného
bloku slabne, a to láka explozívne rastúce a premnožujúce sa azijske
a africké etniká na zacatie operácie prieniku do slabnúcich populácií.
Ak dvadsiate osvietené storocie poskytlo ludstvu dve horúce svetové
vojny, jednu studenú svetovú vojnu a vyše tridsat revolúcií (vrátane
ruskej a cínskej), tak si netreba robit ilúzie o tom, ci bude dvadsiate
prvé storocie podobne osvietené.
(Pokracovanie v budúcom císle)