Ján Szelepcsényi
Štát a cirkvi na Slovensku:
Rozchod ci partnerstvo?
Komunizmus a náboženstvo boli a sú dva ideologicky nezlucitelné fenomény.
Zatial co marxizmus, ktorý bol ideologickým základom komunizmu, považoval
cloveka za produkt vývoja materiálnych a sociálnych podmienok existencie
cloveka na Zemi, krestanská filozofia považuje za urcujúceho cinitela
ludského bytia Božskú vôlu, ktorej akty vymedzujú cloveku prostredníctvom
viery a morálky jeho cestu za spasením.
Komunizmus ako každý totalitný režim sa v tejto zrážke koncepcií
ludského bytia nespoliehal na volnú sútaž ideí, ale snažil sa urýchlit
vývoj spolocnosti za novou historickou skutocnostou a spolocenským pokrokom
násilím, ktoré bolo namierené jednak proti duchovenstvu, jednak proti
veriacim. Likvidácia reholí, internovanie duchovných do pracovných táborov,
súdne procesy a uväznenie biskupov a knazov, konfiškácia cirkevného
majetku, obmedzenia vo výchove knazského dorastu, neprestajný nátlak
na veriacich, potlácanie akéhokolvek prejavu nespokojnosti s obmedzovanie
náboženských slobôd to boli zložky dlhodobého plánu, na konci ktorého
bola ateistická spolocnost, orientujúca sa výlucne podla dogmy historického
a dialektického materializmu a morálky triednej nenávisti.
Bolo prirodzené, že po zmene politických a spolocenských pomerov v devätdesiatych
rokoch slovenská spolocnost ocakávala zásadný obrat v uplatnovaní náboženských
slobôd i v celkovej duchovnej klíme. Intenzita tohto ocakávania bola
daná jednak náboženskou orientáciou velkej casti slovenskej spolocnosti,
jednak túžbou po vybudovaní demokratickej spolocnosti, vytvárajúcej
podmienky pre plné uplatnenie základných obcianskych práv a slobôd:
slobody vierovyznania, slobody zhromaždovania a slobody prejavu. V spolocenskom
a politickom vývoji Slovenska sa urobilo niekolko zásadných krokov,
motivovaných týmito cielmi a duchovný život jednotlivých náboženských
spolocenstiev sa rozvinul do takej miery, že vznikli predpoklady pre
postupné odstránenie zhubných následkov štyridsatrocného prenasledovania
cirkví.
V právnej oblasti to bolo najmä zakotvenie cyrilometodského duchovného
dedicstva do preambuly Ústavy SR z 1. septembra 1992, reštitúcia cirkevných
majetkov, založenie Katolíckej univerzity a uzavretie Základnej zmluvy
so Sv. Stolicou. Do tohto pohára radosti sa však zakaždým primiešalo
niekolko významných kvapiek blenu. Namiesto vecnej diskusie o vztahu
štátu a cirkví sa zacali objavovat v médiách dramatické obvinenia o
ceste Slovenska do stredoveku, o budovaní katolíckeho štátu a o
diskriminácii nevercov a ateistov, za ktorými nasledovali stále castejšie
clánky, zamerané na kompromitáciu cirkví, duchovenstva aj viery. Tie
mohli byt rovnako produktom neznalosti problému, ako aj vedomej náboženskej
neznášanlivosti.
Mnohí sa dovolávajú odluky cirkvi od štátu, pricom túto odluku by najradšej
uskutocnili spôsobom, ktorý by znamenal odsunutie cirkví na okraj spolocenského
diania. Mediálny tlak je taký silný, že ešte aj politici konfrontovaní
s otázkou, ci sú veriaci alebo neveriaci zdôraznujú, že to považujú
za svoju súkromnú záležitost, o ktorej na verejnosti zásadne nehovoria.
Tým sa pridávajú k spolocenským silám, ktoré sa snažia dat viere charakter
rýdzo súkromnej záležitosti záležitosti, ktorá sa nielenže nemá, ale
možno ani nesmie verejne deklarovat.
Kedže otázka náboženskej slobody je zásadnou otázkou demokratického
štátu a zriadenia, väcšina európskych štátov ju rieši na úrovni ústavy,
resp. ústavných zákonov. Do jej riešenia sa premietajú jednak filozofické
a sociologické názory na význam viery pre demokraciu, obcana a spolocnost,
jednak doterajší historický vývoj vztahu štátu a cirkví, ktorý sa líši
od krajiny ku krajine.
Prebiehajúca európska integrácia si vyžaduje zjednotenie, alebo aspon
približovanie právnych systémov v jednotlivých oblastiach spolocenského
a hospodárskeho života. Naše zapojenie do tohto procesu si vyžaduje,
aby sme si uvedomili filozofické i právne aspekty vztahu štátu a cirkvi
a na ich základe hladali riešenia, ktoré budú zodpovedat jednak normám
vyspelého demokratického zriadenia, jednak našim kultúrnym tradíciám,
v ktorých hrala krestanská viera mimoriadnu úlohu.
Predložená štúdia je kvôli prehladnosti rozclenená na niekolko castí,
v ktorých sa sumarizuje istý komplex problémov tak, ako sa vykryštalizoval
v priebehu historického vývoja i rozvoja sociologického, resp. právneho
poznania.
Riešenie vztahu štátu a cirkvi nie je jednostranný akt istého mocenského
útvaru, akým je štát, ale hladanie riešenia, ktoré bude zodpovedat rovnako
záujmom štátu, ako aj poslaniu cirkví. Preto je nevyhnutné, aby sme
sa pri jeho skúmaní a riešení neobmedzovali len na právnu stránku problému,
ale mali na pamäti aj jeho teologický aspekt, ktorý sa neraz z takýchto
úvah vytráca.
Pravda, hned na zaciatku je potrebné vyhnút sa optickému klamu, k akému
zvádza vymedzenie tohto problému ako problému dvojstranného vztahu štátu
a cirkví. Sústredenie sa na vztah dvoch inštitúcií štátu a cirkvi
nesmie zvádzat k tomu, aby sme zabudli na subjekt, ktorému obe inštitúcie
slúžia a ktorého práva a záujmy predstavujú základné vymedzenie tejto
otázky.
Týmto subjektom je clovek v dvojjedinej úlohe obcana (z pohladu štátu)
a veriaceho (z pohladu cirkvi) s jeho základnými záujmami a právami.
Aby sme sa vyhli obvyklej chybe, ktorou sa vyznacujú úvahy o vztahu
štátu a cirkví, zacíname našu analýzu pohladom na cloveka, jeho spiritualitu
a práva, ktoré s transcendentálnou povahou ludskej bytosti súvisia.
Dôstojnost ako morálna a právna kategória
Právna aj politická teória a prax venujú pomerne málo pozornosti otázke
ludskej dôstojnosti. Dôstojnost vnímame predovšetkým ako morálnu kategóriu.
Každý obcan právom ocakáva, že spolocnost rešpektuje jeho dôstojnost
a bude mu preukazovat v úradnom i súkromnom konaní a správaní primeraný
rešpekt a úctu.
Pravda, dôstojnost sa neobmedzuje len na naše sociálne bytie. A už vôbec
ju nemožno považovat za produkt našej sociálnej existencie. Dôstojnost
sa spája s clovekom už v jeho prenatálnom bytí (dôstojnost zárodku,
plodu), ale dokonca aj po jeho odchode zo života (dôstojnost miesta,
na ktorom sú uložené telesné pozostatky, úcta, ktorú preukazujeme svojím
predkom a celým generáciám). Dôstojnost sa ocividne nespája len s materiálnymi
formami života, ale s celým bytím jednotlivca i ludstva. Tento rozmer
vyžaruje aj z formulácie cl. 12 Ústavy SR, ktorý deklaruje: Ludia sú
slobodní a rovní v dôstojnosti a právach. Základné práva a slobody sú
neodnatelné, neodcudzitelné, nepremlcatelné a nezrušitelné.
Riešenie právnych otázok, ktoré sú spojené s ludskou dôstojnostou, nie
je možné bez toho, aby sme sa nepokúsili o definovanie pôvodu ludskej
dôstojnosti. V literatúre sa stretávame s dvoma skupinami teórií. Prvú
skupinu predstavujú teórie, ktoré považujú dôstojnost za produkt stvoritelského
aktu alebo dar prírody. V tejto skupine osobitne zavážia argumenty,
ktoré sa odvolávajú na knihu Genezis , podla ktorej Boh stvoril cloveka
na svoj obraz a urobil ho správcom svojho diela. Ludská dôstojnost je
teda dôsledkom tejto božskej zložky ludského bytia. Do tejto kategórie
patrí aj Kantovo presvedcenie o absolútnej vnútornej hodnote cloveka.
Rozmer mravne autonómneho subjektu nadobúda clovek nie ako prírodná
bytost alebo vec, ale ako osobnost vybavená mravne praktickým rozumom.
Na rozdiel od teórií, ktoré interpretujú dôstojnost cloveka ako isté
dedicstvo, teórie patriace do druhej skupiny vykladajú dôstojnost cloveka
ako jeho vlastný produkt, ako výsledok jeho samostatne regulovaného
správania a úsilia, ktoré vynaložil na získanie vlastnej identity.
Princíp ludskej dôstojnosti garantuje principiálnu právnu rovnost všetkých
ludí, lebo zakazuje akúkolvek systematickú diskrimináciu alebo ponižovanie
jednotlivca. Tento princíp si vyžaduje ochranu ludskej subjektivity,
a to najmä ochranu telesnej a duševnej identity a integrity cloveka.
Z toho vyplýva zákaz mucenia, zlého zaobchádzania, ponižovania, zákaz
telesných trestov, ako aj zákaz narušenia subjektívnej identity alebo
jej uvolnenia pomocou tzv. sér pravdy, detektorov lži a pod., ako aj
príkaz ochrany ludského súkromia. Ústavné zákony všetkých európskych
štátov sa usilujú o zabezpecenie ludskej dôstojnosti pre každého, a
to dokonca aj pri výkone trestu na slobode.
I ked pojem ludskej dôstojnosti a vedomie práva na ludsky dôstojné zaobchádzanie
sa velmi prehlbilo, v právnych systémoch európskych krajín je mnoho
nedostatkov a slabých miest, ktoré vytvárajú dojem, akoby sa ludská
dôstojnost objavovala v právnom systéme iba ako istý kultúrny, civilizacný
fenomén, a nie ako základná vlastnost cloveka, ktorá si zasluhuje mimoriadnu
ochranu.
Bez ohladu na to, ci niekto považuje dôstojnost za dar od Boha alebo
od prírody, alebo ju hodnotí ako produkt ludského úsilia o identitu,
samotná dôstojnost sa konštituuje až v sociálnom prostredí, ktoré uzná
nárok cloveka na jeho pozitívne hodnotenie. Preto sa dôstojnost realizuje
predovšetkým v rámci medziludských alebo spolocenských vztahov a v rámci
komunikácie. Je zrejmé, že ludskú dôstojnost si nemožno odmysliet z
väzby na konkrétne spolocenstvo, ktoré ju uznáva.
Dôstojnost je základným predpokladom dôveryhodnosti obcana. Jej význam
ako mravnej kategórie v plnej miere vystúpi do popredia pri uzatváraní
spolocenskej dohody. Ak by obcania neboli dôveryhodní, nemalo by nijaký
zmysel, aby spolu uzatvárali nejakú spolocenskú dohodu, pretože by chýbal
predpoklad a záruka, že zúcastnení mienia, chcú a budú túto dohodu plnit.
Až uzavretím spolocenskej dohody sa vytvorí konkrétne spolocenstvo vzájomného
rešpektovania sa, ktoré umožnuje, aby sa dôstojnost stala aj právnym
pojmom. Dôstojnost ako morálna kategória je jeden z podstatných znakov,
ktorými sa príslušník spolocenstva kvalifikuje na právneho partnera
ostatných. Toto právne partnerstvo potom umožnuje právnu ochranu dôstojnosti.
Dôstojnost ako cinitel medziludských vztahov významne podmienuje spolunáležitost
cloveka s prostredím, v ktorom žije. Je vlastne kategóriou solidarity,
na základe ktorej sa vytvárajú spolocenstvá ludí. V spolocenstve, ktoré
ludia vytvorili kvôli spolocnej správe verejných vecí, teda z politických
prícin, dôstojnost znamená viac, ako iba vzájomné uctievanie života,
dodržiavanie zásad neporušitelnosti osobných práv alebo vzájomnú ohladuplnost;
dôstojnost znamená vzájomné uznanie toho druhého so všetkými jeho osobitostami
a individuálnymi zvláštnostami a so všetkým, cím cast prispieva k celku.
To, co charakterizuje ludskú osobnost, nie je len to, co nás spája,
co máme spolocné, ale aj to, co nám je vlastné ako individualitám. Štátotvorný
národ je hodnotovým a vôlovým spolocenstvom, t. j. uznáva rovnaké hodnoty
a má spolocnú vôlu po spolupráci na ochrane a rozvoji týchto hodnôt.
Toto spolocenstvo sa zakladá na nedotknutelnosti ludskej dôstojnosti.
Vznikom spolocenstva sa vytvárajú podmienky pre ochranu ludskej dôstojnosti
a tým aj pre rešpektovanie identity cloveka. Dôstojnost a identita sa
realizujú vo forme práv a slobôd, medzi ktorými hrá sloboda myslenia,
prejavu, zhromaždovania a vierovyznania rozhodujúcu úlohu. Dôstojnost
úzko súvisí s hodnotou cloveka.
Je prirodzené, ak spolocenstvo, ktoré vzniklo spolocenskou zmluvou dôstojných
a teda dôveryhodných ludí, sa podujme na ochranu hodnôt, od ktorých
závisí jeho existencia. Preto ústava zásadným spôsobom vyjadruje hodnotu
cloveka -obcana, vztahy, postavenie a práva národnostných, etnických,
náboženských a iných minorít; vytvára právny a inštitucionálny fundament
a mechanizmus moci ludu, obcanov, realizácie a ochrany obcianskych práv
a slobôd. Výraz hodnota cloveka tu jednoznacne implikuje kategóriu
dôstojnosti, ktorá sa tiež stáva predmetom spolocnej ochrany. Ústava
však nie je sama osebe všemohúcou silou. Je to napísaný zákon, v ktorom
je obsiahnutá humanistická, morálna, demokratická i právna úroven a
hodnota danej spolocnosti. Inými slovami, pre pôsobnost ústavy nie
je dôležitá iba písaná podoba jej clánkov, ale aj historické a spolocenské
okolnosti, za akých ich vnímame, vykladáme a aplikujeme.
Klúcový význam dôstojnosti pre fungovanie politickej formácie, ktorá
vznikla na základe spolocenskej dohody, spôsobuje, že každé konanie
orgánov tohto spolocenstva namierené proti ludskej dôstojnosti je útokom
proti jeho základom. Nie náhodou sa stretávame v osobných výpovediach
obetí totalitných systémov s drastickými príkladmi zámerného ponižovania
ludskej dôstojnosti a právom možno túto prax nacistických i bolševických
mocenských orgánov chápat ako okolnost, ktorá rozhodla o rozpade a zániku
režimov, ktoré reprezentovali. Akékolvek obmedzenie náboženskej slobody
zasahujúce dôstojnost cloveka, ohrozuje základy štátneho spolocenstva,
pretože oslabuje sociálny tmel, ktorý drží dovedna spolocenstvo jeho
zakladatelov.
Krestanské cirkvi boli po celú dobu vlády totalitných režimov ich neúprosnými
a vytrvalými kritikmi. Náboženstvo, viera a cirkvi významnou mierou
prispeli k mravnej porážke a politickému rozkladu systému, predstavujúceho
jednu z najrafinovanejších a najtragickejších foriem neslobody, akú
ludstvo v priebehu svojich dejín spoznalo. Napriek týmto zásluhám o
novú šancu, ktorú dostal svet po rozpade komunistického mocenského a
politického systému, postavenie viery, náboženstva a cirkvi je poznamenané
tendenciami obmedzit ich pôsobenie na rýdzo súkromnú oblast. Je to tendencia,
ktorá si vo vztahu k dôstojnosti cloveka, jej významu pre formovanie
fungujúcich štátnych celkov ako aj vo vztahu k demokracii vyžaduje osobitnú
pozornost.
Môže byt viera len súkromnou vecou?
V modernej spolocnosti je vierovyznanie predovšetkým vecou osobného
rozhodnutia. No v žiadnom prípade nemôže ostat iba súkromnou vecou jednotlivca.
Vyžaduje si to jednak charakter viery, jednak záujem spolocnosti.
Viera predstavuje u cloveka jeho základný postoj, ktorý ho definuje
so všetkým jeho potenciálom myslenia, cítenia a vôle. Je isté, že viera
predstavuje istú duchovnú zmyslovost a má silu osvietenia, ktoré dokáže
prestúpit celou ludskou bytostou. Napriek tomu ju nemôžeme považovat
výlucne za poznávací a intelektuálny jav.
Súcastou viery je aj jej vyznanie. Starý aj Nový zákon nerozlišuje medzi
vierou a vierovyznaním. Oslovuje síce jedinca, ktorý nesie výlucnú zodpovednost
za svoju vieru, no zároven predpokladá, že svojou vierou sa vyclení
z amorfného davu a zaradí do spolocenstva veriacich. To možno dosiahnut
iba verejným vyznaním viery. Napokon, prijatá viera urcuje postoj cloveka
nielen k zmyslu jeho vlastného života, k jeho poslaniu a spaseniu, ale
aj k celému svetu. Najlepšie to vystihujú slová sv. Pavla v liste Rimanom:
Kto verí srdcom a vyznáva ústami, docká sa spravodlivosti a spasenia.
Slovo vyznat (homologein) oznacuje verejné vyznanie, v ktorom je obsiahnutý
aj istý prvok právnej záväznosti. Tak sa stáva vierovyznanie istým právnym
aktom aj voci Bohu, aj voci spolocenstvu veriacich. Toto spolocenstvo
od veriaceho ocakáva, že bude svoju vieru vyznávat, zastupovat a chránit
s primeraným odhodlaním (parrhesia), a to pred celým svetom.
Po dlhú dobu sa súkromnému ci verejnému charakteru viery a vierovyznania
nevenovala osobitná pozornost. Európska spolocnost bola až do reformácie
pomerne homogénna a rozdiely medzi súkromnou vierou a jej verejným
vyznaním boli nepodstatné. Navyše, pojem verejný bol významovo totožný
s pojmami úradný, štátny všeobecný. Až v období osvietenstva sa
objavuje pojem publicita, verejnost, ktorý sa zacína spájat s pojmami
slobody slova a slobody myslenia. Verejnost sa stala dôležitým cinitelom
spolocenského vývoja. Vyjadrovala spoluúcast ludí na rokovaniach parlamentu,
na súdnych pojednávaniach a tým umožnovala spolocenskú kontrolu. Neskôr
verejnost nadobudla charakter autority, o ktorú sa opierala kritika
spolocenských pomerov a režimu.
Po reformácii a náboženských vojnách, ktoré reformácia vyvolala, objavuje
sa na scéne dejín a v spolocenskom živote princíp plurality. Pluralitu
môžeme charakterizovat ako vyclenenie názorových rozdielov mimo rámec
spolocenského diania. Ukázalo sa, že konflikt katolicizmu a protestantizmu
o to, ktorá z cirkví je jedinou hlásatelkou pravdy, sa nedá riešit ani
v teologických dišputách, ani vojnou. Pre duchovné i fyzické prežitie
jednotlivých štátnych celkov bolo nevyhnutné, aby sa rozhodnutie v náboženských
sporoch vyclenilo mimo oblast spolocenského diania a mimo pôsobnost
svetských autorít. Navyše, katolícke i protestantské cirkvi neboli ochotné
ustúpit zo svojho principiálneho názoru, že božský zákon je nadradený
svetskému. Objavil sa rozpor, ktorý sa dal riešit iba odlukou cirkvi
a štátu. Touto odlukou cirkev a štát navzájom uznávajú svoju výhradnú
jurisdikciu v oblastiach, pre ktorých spravovanie sú vlastne vytvorené:
štát v oblasti pozemského blaha cloveka a cirkev v oblasti vecného spasenia.
To, co v našom kultúrnom priestore a historických podmienkach vnímame
ako vyclenovanie cirkvi na okraj spolocenského diania, sa pôvodne zrodilo
ako akt, ktorý mal zarucovat náboženskú slobodu v Spojených štátoch
severoamerických. Ústavný zákon, ktorý zakazoval kongresu prijímat zákony
zriadujúce novú cirkev, alebo obmedzujúce pôsobnost nejakej cirkvi,
zabezpecoval, aby štát svojimi rozhodnutiami neurcoval vierovyznanie
obcanov, ktoré patrí medzi základné obcianske slobody.
Riešenie týchto nelahkých problémov v rámci právnej i spolocenskej praxe
sa skomplikoval nástupom liberalizmu. Liberalizmus rešpektoval náboženské
presvedcenie a výkon náboženských obradov ako základnú osobnú slobodu,
chránenú systémom obcianskych práv a slobôd. No len co sa otázky viery
dostali na verejnost a veriaci sa usilovali presadit princípy náboženskej
morálky do verejného života, liberáli to interpretovali ako obmedzenie
osobnej slobody nevercov na slobodnú volbu náboženského presvedcenia,
ku ktorej patrí, prirodzene, aj sloboda byt agnostikom.
Tento liberalizmom sformulovaný postoj k náboženstvu, viere a cirkvi
ovplyvnuje vzájomný vztah spolocnosti a veriaceho a štátu a cirkví až
dodnes. Postupne nadobúdal podobu teórie nábožensky neutrálneho štátu,
ktorá sa v rôznych obmenách premieta do ústav všetkých európskych štátov.
Pritom slovo pluralita alebo pluralizmus sa obvykle v ústavách nevyskytuje,
ale vystihuje spolocensko-politickú neutralitu podobne ako iné základné
pojmy, ako nezávislost a tolerancia.
Je príznacné, že od zaciatku sa proti pluralizmu zdvihla vlna ostrej
kritiky, ktorá však neprichádzala natolko z radov cirkví, ako skôr od
predstavitelov politických strán. Obávali sa, že ak politické strany
a záujmové organizácie akceptujú pluralizmus, zacnú dominovat záujmy
jednotlivcov, alebo partikulárne záujmy skupín (lobizmus) a naruší sa
politická jednota strán. Další vývoj dal týmto skeptikom za pravdu.
V pozadí zníženej akcieschopnosti dnešných politických strán v Európe
i u nás je vnútorné oslabenie, spôsobené privelkou diferenciáciou názorov
v závislosti od partikulárnych záujmov.
Pojem pluralizmus je akceptovatelný a užitocný vtedy, ked ho chápeme
ako rámec pre vyrovnávanie rôznych skupinových záujmov. Vhodne ho využívajú
strany stredu. Naproti tomu radikálne lavicové a pravicové skupiny pojem
pluralizmu odmietajú, pretože podla nich ideologicky zastiera skutocnú
podstatu jednotlivých vládnych systémov a tým zároven fixuje ich postavenie.
Nie náhodou sa v súvislosti s uznaním rôznych svetonázorových postojov
a koncepcií dá hovorit aj o pluralistickej etike.
Pluralizmus, ktorý sa objavil v súvislosti s riešením konfesionálnych
sporov, neobmedzil svoje pôsobenie iba na náboženskú oblast, ci na oblast
politického systému. Vo chvíli, ked sa pripustilo, že rozhodnutie o
niektorej závažnej otázke spolocenského života sa môže vyclenit mimo
rámec inštitucionálneho systému a že môže popri sebe existovat niekolko
odlišných, ba priamo protikladných riešení, otvorili sa brány hlbokej
diferenciácii spolocnosti a jej clenov. Prakticky každá skupina, ba
každý jednotlivec má právo volit si svoje a svojské riešenia, ktoré
neraz nie sú koncipované pre celý život, ale iba pre jeho úseky. Najviac
sa to prejavuje vo sfére rodiny a manželstva, ktoré sa stále castejšie
nahradzuje neformálnym zväzkom, tvoriacim labilný materiálny aj morálny
základ pre deti, ktoré sa z takéhoto zväzku zrodia.
Pluralizmus a demokracia
Analýza pluralizmu je v podstate analýzou politického systému. Neobmedzuje
sa iba na otázky vztahu cirkvi a štátu, ale ide v podstate o chápanie
demokracie.
Demokraciu nemožno hodnotit na základe formálnych ústav, dokumentov
a inštitúcií, ale ako vzájomnú spolocenskú dohodu, že obcania i štátna
reprezentácia si budú tolerovat a vymedzovat rôzne mienky a snahy. Ak
sa demokracia nemá zmenit na chaos, je nevyhnutné, aby sa istým spôsobom
vymedzila, alebo aby dokonca obmedzila pluralitu zámerov a síl, a to
najmä tam, kde ich pocet a druh by mohol ohrozit slobodu a vzájomnú
toleranciu. Pre existenciu štátu nie je dôležitý len priestor pre odlišné
názorové koncepcie, ale aj priestor pre spolocenské dohody o otázkach,
ktoré držia dovedna spolocnost alebo štát.
Nábožensko-konfesionálny pluralizmus predstavuje dnes len segment z
omnoho širšieho procesu pluralizácie všetkých oblastí našej existencie.
A diskusia o kríze postmoderny ukazuje, že súcasný pluralizmus sa nedá
ani prekrocit, ani odstránit. Nech to znie akokolvek absurdne, ale pravda,
spravodlivost a ludskost existujú iba v pluráli. Ak niekto uvažuje inác,
jeho myslenie možno právom oznacit ako kontaminované totalitarizmom.
Každý nárok na výlucnost v konecnom dôsledku pramení len z nedovoleného
vyzdvihovania partikulárnej pravdy na úroven domnelo absolútnej pravdy.
Ludia sa domnievajú, že pôsobeniu totality sa môžu vyhnút tým, že si
slobodne zvolia niektorú z pocetných možností, ako stvárnit svoj vlastný
život a svoje životné vztahy. Vo svetonázorových a náboženských otázkach
si neraz svojvolne pozliepajú vlastné náboženstvo ci vieru podla toho,
ako sa im to práve hodí a ako to zodpovedá ich individuálnej koncepcii
života.
V tejto situácii je spolocnost vystavená nebezpeciu, že všetko sa bude
musiet podrobit individualizácii. Tá však môže vyústit až do vlády lubovôle
a svojvôle, ktorá je vždy spolahlivou pozvánkou pre diktátora a diktatúru.
Tým by sa na konci procesu pluralizácie a individualizácie riešení,
ktorý sa zrodil z lásky a odhodlania k slobode, mohla spolocnost ocitnút
v situácii, ktorá si bude vyžadovat, aby sa v mene zachovania elementárneho
poriadku a štruktúr dobrovolne zriekla základných slobôd.
Samozrejme, v takejto situácii je velmi tažké zachovat jednotu v mnohosti.
Pozorujeme to aj na správaní cirkví, ktoré kapitulujú skôr, než zacnú
hladat nejaký duchovne vyspelý a spolocensky prítažlivý model prežitia.
V snahe nebyt nemoderní a v snahe nedostat sa do konfliktu s dobovými
trendmi, predstavitelia duchovenstva akceptujú všetky formy pluralizácie
a tým vlastne aj postupný rozklad sociálnej štruktúry, od ktorej závisí
nielen existencia štátu, ale aj existencia cirkví.
Kardinál Lehmann predpokladá, že pri hladaní a sprostredkovaní jednoty
v mnohosti sa presadí nový pojem akéhosi konecného rozumu. Rozumnou
sa javí len tá jednota, ktorá zároven zohladnuje plnost rozmanitosti
a ktorá ju dokáže pochopit a vyjadrit. Takéto sprostredkovanie jednoty
v mnohosti sa nemôže podarit bez neustálej výmeny názorov a vyrovnania
protichodných postojov. Umenie dialógu sa stane otázkou prežitia.
Naše narábanie s pluralitou a neustále ústupky, ktoré jej robíme, zvyšujú
labilitu a zranitelnost spolocenského systému. Vnútornú súdržnost súcasnej
európskej spolocnosti udržuje iba niekolko vecí: uspokojenie potrieb
(nadmerná a samoúcelná spotreba, mobilita v rámci aktivít volného casu
a sexualita), dosiahnutie niektorých osobitných záujmov (peniaze, majetok,
životná úroven) a získanie symbolov spolocenského uznania (popularita,
oblúbenost, akceptancia, vyznamenania, spolocenské postavenie, prestíž).
Kardinál Ján Chryzostom Korec doplnil túto európsku diagnózu o národné
crty mravnej biedy, ked povedal: Chýba nám zdravé národné povedomie,
hrdost na vlastnú zvrchovanost, pokojné spolužitie s národnostami, zmysel
pre pravú kultúru. Spisovatelia sú vytlácaní na perifériu, kultúrne
casopisy živoria, niet takmer nicoho, co by nás opravdivo zjednocovalo.
V mútnom lovia odludštení jednotlivci.
Objem etických hodnôt, ktoré by sme mohli oznacit ako spolocenskú morálku,
t. j. spolocnostou presadzované zásady správania a konania, sa neustále
zmenšuje. Svedcia o tom mnohé javy. Je to rozpad životných foriem manželstva
a rodiny, rastúci pocet rozvodov, zneužívanie detí, narastanie násilných
trestných cinov a kriminality, podvody a korupcia. Ako konštatoval kardinál
Korec, valia sa na nás vlny najzvrátenejších názorov, pre ktoré sa
boja rodicia o svoje deti, starí rodicia o svojich vnukov. Týka sa to
dôstojnosti cloveka, rodiny ako základu spolocnosti, týka sa to opravdivej
lásky, zdravého rozvoja národa. Mnohí ludia sa priam zvrhávajú.
Spolocnost sa nedokáže proti týmto javom úcinne bránit a pokúša sa nájst
riešenie aspon ciastocným posilnením trestného práva, ktoré ešte len
nedávno velmi lahkomyselne liberalizovala. To je prakticky jediný krok,
ktorý by mal zabezpecit normalizáciu životných podmienok. Nikoho netrápi,
že tento krok nemôže priniest rozhodujúcu zmenu.
Napriek všetkým prehláseniam politikov, ktorí sa pasujú na ochrancov
demokracie, nikomu pri pokusoch o rekonštrukciu spolocenského poriadku
a pri celom tom pátose, ktorým si súcasná politika dodáva na hodnovernosti,
ani len nenapadne pokúsit sa o rekonštrukciu morálnych hodnôt a morálnych
mier pre hodnotenie správania. Nikto nemá odvahu, aby poukázal na hlbokú
vnútornú núdzu tolko vyzdvihovaného a oslavovaného eticko-náboženského
pluralizmu, ktorým sa riadia moderné spolocnosti, len aby sa nedotkol
liberálneho tabu a aby ho nepovažovali za spiatocníka!
Tým však celá bieda iba narastá. Vysoká nezamestnanost a rastúca korupcia,
terorizmus a pomery, ktoré sa blížia obcianskej vojne, sú predzvestou
a signálmi nebezpecí, ktoré sa podobajú sudu pušného prachu. Otvorená
je len otázka, co zohrá úlohu zápalnej šnúry a kto ju k sudu priloží.
Zložité postavenie cirkví
Vzniká dojem, že cirkev už nemá žiadne miesto pri budovaní štátu, pri
dosahovaní jeho cielov a pri uspokojovaní celospolocenských potrieb.
V skutocnosti všetko závisí od toho, do akej miery sú si štát a cirkvi
blízki alebo vzdialení partneri. Táto vzdialenost však nezávisí od cirkvi,
ale od toho, ako k sebe správajú štát a spolocnost, do akej miery si
štát uvedomuje skutocné potreby svojich obcanov a spolocnosti.
Náboženstvo a cirkvi majú istý verejný štatus, ktorý je o. i. aj právne
vymedzený. Cirkev vykonáva svoje poslanie v urcitom poli, ktoré vymedzil
Spasitel a konkretizuje spolocenská objednávka. Úzke vymedzenie cinnosti
cirkvi v rámci celého spolocenského systému spolocenskej delby práce
stavia náboženstvo a cirkev na úroven rezortu, ktorý popri hospodárstve,
doprave, športe a iných dôležitých oblastiach spolocenského života má
na starosti uspokojovanie duchovných potrieb veriacich. Vývoj naznacuje,
že poslanie náboženstva sa postupne obmedzí iba na hranicné situácie
praktického života na jeho zaciatok a koniec (narodenie a smrt) a
niekolko dôležitých situácií, poznamenaných láskou a štastím (uzavretie
manželstva), alebo mimoriadnym žialom a utrpením (nemoc, smrt). Náboženstvo
a cirkev nadobúdajú stále väcšmi úlohu nástroja alebo služby, ktorá
pomáha prekonat uzlové body a zvraty ludského osudu a hranicné situácie
nášho života.
Tým, že cirkev je nútená opustit priestor a pole svojho verejného pôsobenia,
ktoré si nárokuje a ktoré jej odjakživa patrilo, a že je odsunutá do
súkromnej, ba až vnútornej oblasti, má za následok, že sa stále viac
obmedzuje iba na pôsobenie vo vnútri cloveka, na jeho neviditelnú spiritualitu.
Cirkev prakticky stráca akýkolvek vplyv na ostatné oblasti spolocenskej
štruktúry. Pri takomto obmedzení úlohy náboženstva v spolocenskom živote
sa náboženstvo mení na akýsi subsystém spolocenskej štruktúry, ktorého
normy platia iba v rámci tohto systému.
Takýto vývoj jednoznacne posilnuje privatizáciu náboženstva. Pritom
cirkev nemôže plne obsiahnut veriaceho ani na úrovni jedinca, pretože
vo svojom prostredí, v rodinných a pracovných vztahoch a zväzkoch sa
obcan musí podrobovat normám, ktoré sú neraz celkom nezávislé od krestanských
noriem. Pri výkone svojho povolania stáva sa príslušníkom stavovských
organizácií, ktoré starostlivo strážia svoju autonómiu rozhodovania
a na ktoré nemajú cirkvi žiaden priamy ani sprostredkovaný vplyv. Vnútorné
napätie a konflikt rolí sú dôsledky, ktoré nijako nezvyšujú kvalitu
osobného života a vnútornú rovnováhu veriaceho. Teda vylúcenie cirkví
z pôsobenia na spolocenskú štruktúru má za následok nielen obmedzenie
pôsobenia cirkví na spolocnost, ale v konecnom dôsledku aj na jednotlivých
veriacich. Napätie medzi štátom a cirkvou sa prenáša do vztahu cirkvi
a veriaceho a štátu a obcana, pretože obcan zacína pocitovat dôsledky
obmedzení svojej náboženskej slobody a podla toho sa aj správa.
Náš skúmaný problém odrazu nadobúda novú dimenziu. Tu už nejde o súkromnost
ci verejnost vierovyznania, ale o uplatnenie práva na náboženskú slobodu
v jej plnom rozsahu. Faktické obmedzenie náboženských slobôd presadzovaním
privatizácie náboženstva a jeho dôsledky pre kvalitu viery jednotlivca
i život cirkevného spolocenstva sú také podstatné, že viera, vytlacená
do úplného súkromia, stráca svoj zmysel a prestáva byt vierou.
Štát, ktorý sleduje takýto ciel, alebo nevedomky pripúšta takýto vývoj,
zacína popierat svoju vlastnú ústavu. Prestáva rešpektovat fakt, že
vždy a za akýchkolvek okolností clovek má také práva a slobody, ktoré
inému tvorovi nepatria. A preto nikto (ani štát) mu ich nemôže nad nevyhnutnú
mieru obmedzovat a navyše prípadne odcudzovat a poškodzovat. Miera obmedzení
musí vždy vychádzat z princípu prirodzenoprávnej podstaty slobody a
práv cloveka, z ich a jeho zmyslu a podstaty.
Vytesnenie náboženstva zo spolocenského života tiež spôsobuje, že fenomény
náboženstvo a viera sa vymykajú spolocenskej kontrole. Absencia tejto
kontroly umožnila vznik živelnej ponuky služieb v oblasti spirituality,
kde popri svetových náboženstvách sa stretávame s problematickými formami
spirituality, ktoré majú skôr charakter náhrady, než skutocného náboženstva.
Sú to rôzne povery, okultizmus, astrológia a rôzne sektárske náboženské
hnutia, ktoré popri náboženstvách, patriacich do inej kultúrnej oblasti,
poskytujú elektronickým médiám dráždivé námety. A tak sa prostredníctvom
televíznej obrazovky propagujú rôzne exotické náboženské praktiky, ktorých
temné stránky sú lákadlom najmä pre mladého cloveka, túžiaceho po vyplnení
jeho duchovného priestoru toho priestoru, z ktorého bola vytesnená
jeho pôvodná cirkev, spolocensky znehodnotená ako relikt minulosti.
Práve tieto excesy mimoriadne narúšajú hodnovernost akéhokolvek náboženstva.
Tak vzniká nieco, co by sme mohli nazvat supermarket náboženstiev. Náboženské
orientácie rozdielneho pôvodu a kvality si navzájom konkurujú. Svetové
cirkvi sú zoci voci tomuto trhu možností a na nom vznikajúcim situáciám
takmer bezmocné. Príznacné je to, že dôsledky tejto privatizácie priniesli
kvalitu, ktorá sa nevyznacuje prítomnostou nejakých pozitívnych znakov,
ale skôr ich absenciou. Podla Luckmanna súcasná sociálna forma náboženstiev
sa vyznacuje tým, že chýbajú všeobecne vierohodné a záväzné spolocenské
modely pre trvalé a všeobecne ludské skúsenosti transcendencie.
Bolo by nesprávne, ak by sme nepriznali, že proces individualizácie
neobišiel samotné cirkvi a ich duchovenstvo. Terajší predseda Nemeckej
biskupskej konferencie, kardinál Karl Lehmann ešte ako biskup r. 1996
na konferencii európskych biskupov, ktorá sa konala v Ríme, otvorene
priznal, že privatizácia cirkvi zasiahla nielen jednotlivých duchovných,
ale celé skupiny, ktoré sa vzdalujú od ústredných úloh a snažia sa prezimovat
v malých, homogénnych, prehladných a skúsenostou obsiahnutelných výklenkoch.
Cirkvi, samozrejme, hladajú z tejto situácie východiská. No väcšina
riešení je bud nepoužitelná, alebo sú dokonca nenáležité. Väcšina svetových
cirkví zápasí s pokušením zásadne sa dištancovat od moderného sveta.
Ich predstavitelia sa domnievajú, že istá fundamentálna opozícia by
mohla prispiet k tomu, aby krestanská viera aj v dnešných dobách nadobudla
svoju pôvodnú silu. Neuvedomujú si, že volbou takejto alternatívy by
sa cirkev zmenila na spolocenstvo, ktoré má charakter akejsi subverzívnej,
zákernej menšiny, ktorá chce na seba upozornit odmietnutím a popretím
celkovej spolocenskej situácie. Takáto cirkev by sa podobala hrstke
partizánov, ktorí preniknú do celého spolocenského pola a obsadia pozície,
oslabené spolocenským vývojom. Touto metódou by cirkev síce upútala
všeobecnú pozornost a možno aj zmenila spolocenské vedomie, no neriešila
by tie problémy, ktoré považuje z hladiska svojho poslania za najnaliehavejšie.
Týmto hnutím obnovy by sa cirkvi pridružili skôr k lavicovo orientovaným
avantgardným skupinám. Nemožno vylúcit, že by takáto koncepcia mohla
mat za istých okolností úspech. No možno vylúcit, že by mohla zabezpecit
všeobecný úspech. Riešenia tohto typu sú napriek svojmu úsiliu o sociálnu
spravodlivost príliš orientované do minulosti a neberú do úvahy okolnost,
že dejiny sa nikdy neopakujú. Niet takej sily, ktorá by dokázala odstránit
diferenciáciu a zmenšit komplexnost spolocenských otázok. Ani tá najväcšia
a najvplyvnejšia cirkev nedokáže otocit koleso dejín naspät.
Po II. vatikánskom koncile sa v katolíckej cirkvi sformulovali aj iné
riešenia. Popri istej tradicionalistickej orientácii aggiornamenta existujú
dve hnutia, ktoré sa od neho líšia; je to prázdny progresivizmus, ktorý
sa konformne prispôsobuje každej situácii. Tým sa nielen vycerpáva,
ale sa stáva zbytocným. Potom je tu prakticky nepoužitelný blazeovaný
konzervativizmus, zameraný na zachovanie tradície. Ten však z nej nedokáže
vytažit žiadnu silu, ktorá by mu umožnovala tvorivo zasiahnut do riešenia
problémov tohto sveta. Všetci, ktorí dnes v cirkvách nesú zodpovednost
za další osud týchto duchovných spolocenstiev, sú vystavení nebezpeciu,
že ich tieto protikladné prúdy rozomelú a znicia.
Mnohé nasvedcuje tomu, že v cirkvách (azda s výnimkou slovenskej Katolíckej
cirkvi, ktorej pasivita je možno svedectvom rozvahy, ale možno aj bezradnosti)
rastie pokušenie riešit problémy velmi radikálne. Náboženstvo a cirkvi
nemôžu akceptovat, aby ich pôsobenie bolo obmedzené iba na hranicné
situácie života. Náboženstvo tu stojí akoby bolo zbavené sveta. A sekulárne
oblasti existencie cloveka sa preto javia akoby zbavené Boha, a to napriek
prirodzenosti náboženstva a cirkvi, ktorá ludom ukladá, aby si zachovali
pohlad na celok.
Cirkvi si nárokujú na právo vyjadrit svoje stanovisko k zásadným otázkam
všetkých foriem ludskej existencie a ludskej cinnosti, ktoré podmienujú
mravnú kvalitu ludského bytia a dôstojnost existencných podmienok cloveka.
Vylúcit cirkvi z tohto akcného pola znamená nielen pozbavit ich zmyslu
svojej existencie, ale znamená aj ohrozenie demokracie, spolocenského
poriadku a porušenie základných obcianskych slobôd.
Ak cirkev kedysi bojovala za to, že clovek nesmie byt zotrocený, musí
sa dnes aj v budúcnosti zasadit o to, aby sa ludské bytie nevycerpalo
konzumom a úcelovou racionalitou. Duchovné bohatstvo cloveka, jeho vítazstvo
na ceste za mravnými ideálmi dobra a spravodlivosti nie je súkromná
otázka, ale výsostne verejná záležitost, pretože ide o záchranu skutocnej
slobody cloveka. Ako hovorí kardinál Lehman, clovek smie padnút na
kolená iba pred svojím Bohom, nie pred idolmi a bôžikmi. Podla kardinála
Korca, nijaký život národa, nijaké hospodárstvo nie sú možné bez ludského
rozvoja, bez rozvoja úcty k cloveku, k rodine, k národu a štátu, bez
úcty k svedomiu a morálke, bez solídnej výchovy k opravdivým hodnotám.
A to sú úlohy, ktoré žiaden štát nezvládne sám, ale je pri ich plnení
odkázaný na pomoc a spoluprácu cirkví.
Riešenia podmienujúce dodržanie ústavy
Je velmi nepravdepodobné, že by dnešný clovek so svojimi priemernými
postojmi a ocakávaniami bol schopný zvládnut svoje životné problémy,
súvisiace so životom a prežitím. Mnohé nasvedcuje tomu, že bytost, ktorá
sa opiera iba o svoje úcelové a racionálne konštrukcie bytia, nie je
vo svojej transcendentálnej chudobe schopná riešit problémy tohto sveta.
Preto si štát nemôže a nesmie nahovárat, že obdobie všeobecne platných
a záväzných hodnotových systémov raz navždy pominulo.
Štát je odkázaný na pomoc tzv. intermediálnych inštitúcií, ktoré sprostredkúvajú
medzi súkromným životom a štruktúrami modernej spolocnosti. K tomu patrí
rodina, spolky a zväzy, predovšetkým však cirkvi. Demokratický štát
by tieto inštitúcie v žiadnom prípade nemal poškodzovat, ani by nemal
pripúštat ich rozklad.
Pravda štát sa nesmie uspokojit iba s tzv. negatívnou slobodou vierovyznania
(vyhýbanie sa zákonom a zásahom, ktoré obmedzujú náboženskú slobodu).
Štát musí cirkvám poskytnút a sprístupnit ten priestor, v ktorom sa
môžu rozvinút podla svojich vlastných princípov a hodnotových kritérií.
Musí rozpoznat, že práve v pluralistickej a sekulárnej spolocnosti nie
je schopný sám garantovat etické predpoklady a podmienky, ktoré sú dôležité
pre plodný a zmysluplný spolocný život.
Odhodlanie k hladaniu a presadzovaniu vhodných riešení získa štát a
jeho reprezentácia vtedy, ak si uvedomí, že otázky náboženskej slobody
nie sú primárne otázkami vztahu štátu a cirkvi, ale otázkami vztahu
štátu a jeho obcana toho obcana, ktorý dal štátu vdaka svojej dôstojnosti
a identite jeho legitimitu.
Základné obcianske slobody, teda aj sloboda vierovyznania predstavujú
istý limit ústavnosti. Nadradenost základných slobôd základnému dokumentu
nášho štátu znamená, že v ústave nesmie byt nic, co by obmedzovalo uplatnenie
práva na slobodnú volbu náboženstva a na jeho slobodné a verejné vyznanie.
Náboženská sloboda je sloboda vierovyznania, ktorá má svoju súkromnú
aj celospolocenskú dimenziu. A tak ako od vierovyznania závisí spasenie
jednotlivca, tak od slobody vierovyznania závisí mravný základ štátu,
spolocnosti a ich vnútorná súdržnost. Preto odluka štátu a cirkvi by
nemala znamenat rozchod, ale naopak užšie partnerstvo štátu a cirkví
pri plnení ich základných úloh.
Dejiny minulého storocia priniesli rad dôkazov, ktoré svedcia o tom,
že potlácanie náboženských slobôd a zanedbanie mravných základov spolocnosti,
ktorých budovanie nie je úlohou štátu, ale veriacich a ich cirkví, zákonite
privádza štát a spolocnost k rozpadu a k tragickým spolocenským a individuálnym
skúsenostiam.
Je ctižiadostou múdrych neopakovat rovnaké chyby.