Civilizácia lásky
(Záznamy zo Zápisníka Júliusa Rybáka)
Božie královstvo sa vám vezme a
dá sa národu, ktorý bude prinášat úrodu.
/Mt 21, 43/
Tesná brána okolo nás vedie do nového veku, kde bude všetko iné, všetko
pretvorené... Dvetisíc rokov po vtelení neplatia viac výhovorky. Toto
je najužšie miesto tesnej brány, rozhodovania doby: bud totálna realizácia
božích nárokov - alebo totálna záhuba.
/Pavol Strauss/
1
"Všetci máme dojem, že po dlhej dobe tisícich nehôd sme dospeli
ku kritickému bodu histórie, ktorá sa konecne dostala do svojej agónie."
(Carlo Carretto)
"Je nepochybné, že naše bílá civilizace klesá dnes k samému dnu
krize. (...) Karel Capek rozlišuje tri stupne: chytrost, rozum a moudrost.
Dejiny ukazují, že bílá civilizace nepostrádala moudrost v duších, srdcích
a myšlenkách vynikajících jedincu, v praktickém uskutecnování skvelých
idejí si však pocínala vždy spíše chytrácky než i jen rozumne. Nesplnila
svuj závazek vuci odpovednosti natož povinnosti. Nedokázala prosadit
tak prostý, ale soucasne težký úkol milovat bližního jako sebe sama,
aby mohl nastat pokoj lidem dobré vule. Místo lásky nastolila mec, místo
pokoje boj, krev a násilí. (...) A tak naše bílá civilizace stojí na
dnešním rozhraní dejin nahá, trapná, blamovaná. Nespasila svet, uvrhla
ho do stavu hrozícího sebeznicnení." (Karel Pecka)
Zazdalo sa mi, že Kristus by mohol pokracovat: "Neplacte nado
mnou, ale sami nad sebou, lebo vám nebude rady, nebude vám rady..."
"A tak plávame, kalný prúd nás unáša
oceánmi tohoto storocia váhavých..."
(P. Strauss)
Obchádzat bolesti, odrocit námahy,
dat sa niest prúdom dní ako štiepa...
Do coho vyústiš, storocie váhavých?
Titanic - hrdá lod, ale slepá.
Ked nám Pavol Strauss povie, že sú zásoby Božej trpezlivosti vycerpané,
neskúmajme, odkial to vie, ale verme mu na slovo. (Ked sa to tak vezme,
nikto co len trochu súdny by sa nemal tomu cudovat.)
Ako tragicky sa naplnili Satanove slová: "Toto všetko ti dám, ak
padneš predo mnou a budeš sa mi klanat." - Preco ich my nikdy nevztahujeme
na seba? A mali by sme - aspon kvôli tomu, aby sme ocenili, ako verne
dodržal diabol svoj slub.
Nie je vylúcené, že naše 20. storocie vojde do dejín ako doba, v ktorej
vrcholila "netrpezlivost Absolútna" (Pavol Strauss).
Absolútno je teda za dverami. Najväcšia tma je pred svitaním.
Z ranných správ: konferencia ekológov zo Švajciarska prišla k záveru,
že o pár rokov sa teplota ovzdušia zvýši o 2-5 stupnov - co sa nestalo
za posledných desat tisíc rokov! Jedna z tých výziev ludstvu, ktoré
budú teraz nasledovat jedna za druhou.
Svet sa vhladel v nebo, vhladel pozorne.
Hladá Boha? Slnko? - Diery v ozóne,
tie ho prinútili zdvihnút zraky hore!
Nebude už pozde, clovecenstvo choré?
Je možné, že by ludstvo zahynulo skôr, ako by pochopilo, po co prišlo
na tento svet?
Ak nás prepadnú pochybnosti, ci svet nezhynie skôr, ako stacia zvítazit
sily dobra, môžeme sa spolahnút na diabla, že ani jeho cas sa ešte v
plnej miere nenaplnil.
Odkial berie clovek - sám v takej nerovnováhe žijúci - odvahu brat prírodnú
rovnováhu do svojich rúk?
Je jasné, že zvyšovaním sily neusmerneného cloveka sa v ludstve nebezpecne
kumuluje neusmernená energia s nepredvídanými dôsledkami.
"Už neraz sa premastené koleso dejín vylágrovalo neadekvátnymi
olejmi." (Pavol Strauss)
Kolko neusporiadanosti vychádza z ludských rúk, ktoré sa zjavili na
svete kvôli tomu, aby ho usporiadali!
Ked som zalistoval v Malom princovi, zazdalo sa mi, že všetky moje výhrady
k tomuto kolotocu akejsi sebapožierajúcej civilizácie nádherne vystihuje
prosté konštatovanie Malého princa v rozhovore s obchodníkom, ktorý
predával vylepšené pilulky proti smädu - stací raz za týžden jednu zhltnút
a clovek nepocituje smäd:
- Preco to predávaš?
- Je to velká úspora casu, - odpovedal obchodník. - Vypocítali to odborníci.
Ušetrí sa pätdesiattri minút za týžden.
- A co sa urobí s týmito pätdesiatimi tromi minútami?
- Každý si s nimi urobí, co chce
- Keby som ja mal premárnit pätdesiattri minút, šiel by som celkom pomalicky
k studnicke...
2
Civilizácia. - - Kto nám to podložil kukuckino vajce? - A my krmime
jej pažravé mláda, natešení, že mu tak dobre chutí a tak priberá - div
že nevravíme ostatným mládatám: Berte si príklad!
"Zacali ste Duchom a teraz koncíte telom? Tolko ste zažili a nadarmo?"
(Svätý Pavol)
Ved aké nepuknú tu pásky?
co strvá v zemskom údolí?
Niet tepla v nom, bo niet v nom lásky,
niet svetla, bo noc vrcholí,
v nejž hriech si dvorí rohate,
kainské blýskajú sa celá...
(Pavol Országh Hviezdoslav)
Pri cítaní úvah o obmedzení spotreby ma osvietila myšlienka: My všetci
nateraz toto budúce obmedzenie spotreby cítime a prezentujeme ako nutné
zlo. - Ale opak je pravdou: až ked ho pocítime ako ponúkané dobro, ako
štastie, ako MILOST, ktorú nám Boh preukazuje, ked už nás inác nemohol
priviest k rozumu - až vtedy radostne a štastne vykrocíme v ústrety
kýženému zníženiu spotreby.
Na globálnom ohrození je dobré to, že nás postihne všetkých rovnako.
- Takto sa možno skôr spamätáme.
Ako sa skracuje naša vzdialenost od všeobecnej katastrofy, tak sa musí
skracovat aj cesta od jednej ludskej duši k druhej.
Po nádejných túžbach minulých storocí nastal ZLOM - a Czeslav Milosz
sa musí pýtat: "Ako došlo k tomu, že byt básnikom v dvadsiatom
storocí znamená získat prípravu vo všetkých druhoch pesimizmu, sarkazmu,
trpkosti, pochybností? Núka sa jednoduché vysvetlenie: to je práve
ono, že najväcšia tma je pred svitaním. - A najväcší pesimizmus pred
rozbreskom nádejí.
K Miloszovmu konštatovaniu, že "vertikálny smer, ked clovek obracal
oci k nebu, bol nahradený postupne behom posledných storocí smerom horizontálnym,
sa mi žiada dodat: A nemýlme sa: tento proces dodnes neustále pokracuje.
Ba co viac: kedže najväcšia tma býva pred svitaním, mení sa v našej
dobe tento pohlad z horizontálneho na mínus vertikálny, teda smerom
k diablovi, lebo zmena, ktorú ocakávame, bude práve zmenou znamení (z
mínusu na plus).
Mihla sa mi myšlienka C. Carretta, preco moderná doba nezakáže evanjelium
- a zazdalo sa mi, že táto doba raz urcite príde.
Ked som cítal, že Pasternak si poznacil na okraj (latinsky a francúzsky)
slová sv. Jána "lebo Boh tak miloval svet" - napadlo mi, že
všetko to tušenie, o ktorom hovorím v doslove k Straussovmu Úsmevu nad
úsmevom (to "zatarasúvanie iných ciest") treba odvodit z tohto:
z Božej lásky, nie z Božieho hnevu; s krvácajúcim srdcom nás bude Boh
trestat, neschopný iného riešenia, lebo nám nieto rady.
V slovách V. A. Vernadského je postihnuté jadro všetkých problémov modernej
doby: "Evolúcia si zmyslela umiestnit svoj kritický bod práve do
XX. storocia. Tento kritický bod obsahuje v sebe základný rozpor samotnej
evolúcie - obrovský protiklad Spojenia a Rozdelenia. Magistrála vývoja
prechádza práve cez tento Protiklad."
"Národum na západe není pomoci; vždy dále bude pokracovat žízen
jejich tvorby, porostou mesta, hute, laboratore, dílny, nebot je nutné,
aby se lidstvo presvedcilo, že na této ceste, kde zvýšená cinnost rodí
zvýšenou žízen moci, rozkoše, vlády, že na této ceste není štestí. A
jako v mimulých dobách, zdá se, že skrytá sídla hlubokého života jsou
v srdcích žen, verících a milujících a v srdcích detí." (Otokar
Brezina)
Jediný systém dôstojný cloveka je BRATSTVO.
Najistejší príznak detinskosti (cloveka i ludstva): všetko chcem, co
vidím.
Z toho, že nemáme potuchy o dôsledkoch svojich cinov, ešte nevyplýva,
že neponesieme za ne zodpovednost.
Je snád nádej v tom, že národ zdivocie, a zhrozí sa svojej tváre v zrkadle?
Cítam si znova rozhovor s Milkou Zimkovou v Literárnom týždenníku a
zazdalo sa mi, že v dvojverší, ktoré tu cituje ("A ked ši še prespala,
sciskaj sebe brušek, a ja budzem nošic, šej hoj, nabok kapelušek..."),
je v nádhernej skratke symbolicky vyjadrená moja úvaha o slobode a pravde.
- Nie je to naša mužská civilizácia, co si bezstarostne - bez ohladu,
co všetko sa na tejto zemi jej pricinením pocalo! - nosí "šej hoj,
nabok kapelušek"? - A nebude to ženská civilizácia, co bude musiet
do dna vypit ten trpký kalich, vziat na seba hriechy sveta a v prísnom,
hrdinskom žití "sciskac sebe brušek"?
Kolko sa nám naotlkali o hlavu argument, že "vývoj sa nemôže zastavit"
- a dotiahli to až k blízkej všeobecnej z á s t a v e všetkého.
S Rúfusovým valachom Kubom (v rozprávke Dievca krajšie ako jablonový
kvet) raz - a bude to onedlho - takto zvolá celá dnešná civilizácia:
" Co som ja, hlupák, suché krpce zhánal!
V tých mokrých bola bylina,
co ludským ociam na svätého Jána
poklady zeme odklína.
Tak si chcel Kubo, všade suchou nohou,
až sám si ostal na suchu.
Zmeškal si zázrak - rozumom si pohol
a teraz cucháš k posúchu."
3
Hrana vekov
Svet sa v krcoch zmieta. - Dost!
Nový vek sa budí.
V tamtom vládla zvedavost.
V tomto bude údiv.
Bože môj, to je nádhera! Ako ešte krajšie vyjadrit Hviezdoslavove noci
roztvorených svetov! - Áno, "renesancia vnútorných hodnôt"
vyžaduje, aby sa clovek dnešnej doby "snal z rozvirganého motovidla"
civilizácie, "vstúpil do seba" - a navrátil sa tak v dom,
"kam vlastne dla poslania patrí":
"Ked slnko zájde skonom a noc temné krídla
hviezd oky posiate v šír rozstre ponad zem:
jak vcely do úla hned každý záujem
sa vracia z pola cinov v úkryt svojho bydla.
Do seba vstúpi clovek, snatý z motovidla,
kde ako Ixion sa zvíjal tam a sem,
do seba vojde raz, otrasúc šatný lem,
v sien, ktorú vyzdobili vidín malovidlá.
Tu doma je, kam vlastne dla poslania patrí,
z pút zmyslov uniknul jak vtáca nástrahe,
a žije plným žitím pre seba a v sebe.
Len ked strast zemskú vrhol do vecernej vatry,
len vtedy octne sa zas clovek na dráhe,
po nejž, i kým tu hlivie, zájst môž na cas v nebe."
Cosi nádherne symbolické je aj v tom, že ten prerod, ktorý sa má odohrat,
sa tu zobrazuje ako zápas dvoch súrodencov, NOCI (ona!) a DNA (on!).
Brat a sestra. - A že teda ženský princíp je to, co sa má ujat vlády...
Trúfneme si - môžme, smieme?
ako protuberancie Zeme
v ústret k Slnku - Otcovi?
Nestane sa, že nás zrazí,
vrhne medzi zemeplazy
(ako už, ach, kolké razy!)
Ci nás synmi osloví?
(13. 8. 1993) S hlbokou vdakou a úctou poklakávam pred Jána Pavla II...
Pred chvílou som videl záber z jeho návštevy v Madride a komentátor
oznacil jeho prejav za križiacke taženie proti konzumnej spolocnosti.
Tažko vysvetlím, akou úlavou ma naplna, že práve vcera som sa v šafárikovskom
zborníku stretol s mojimi slovami o tom, že na Petrovom stolci v Ríme
sedí Slovan, a že teda "Slovan je to, kto sa v našich casoch najviac,
najhlbšie a najbolestivejšie vnára do osudov ludí tejto Zeme a hladá
a ukazuje východiská". - Áno, sme na prahu netušených premien vo
vedomí ludí tejto Zeme.
Výzva Jána Pavla II, adresovaná celej Európe, aj Slovensku jasne ukazuje,
co znamená "návrat do Európy": "Vrát sa znovu k sebe,
bud sama sebou, odhal svoje požiadavky, oživ svoje korene, vrát sa k
svojim autentickým hodnotám, ktoré preslávili tvoje dejiny a stali sa
požehnaním pre iné kontinenty."
Svojím zápisom zo 4. 11. 1943 nám Prišvin ponúka veliké poucenie. -
Ako vtedy, aj teraz prebieha vo svete velká vojna: vojna za uchovanie
života na zemi. Ako vtedy aj teraz nás najviac zaujíma problém BOJA:
ako bojovat za zachovanie života, ako sa sám zapojit do tohto zápasu.
A Prišvin hovorí, že najlepšou formou našej úcasti na tomto boji je
radost. Tá radost, ktorú on niesol ludom vo svojej "Lesnej kvapke",
ktorú pred vojnou - práve pre jej radost! - neprijali, ale ked prišlo
do najtuhšieho, ukázalo sa, že akurát bez tohto nemožno žit a vítazit.
- Ukázalo sa, že je nám najviac potrebná kniha, v ktorej je "o
vojne ani slova, akoby sa vojna dávno skoncila".
Nedá sa bojovat tak, aby všetci vyhrali a nikto nebol porazený? - To
už nie je boj; to je Láska!
Kolko sa už modlia pokolení roje:
Príd Královstvo Tvoje!
A stále je ešte nenacatý úhor...
Ono nemá skiad príst.
Ludia, stvorme Mu ho!
Na každý negatívny výkyv súcasnej civilizácie sa možno pozerat ako
na vlastnost, ktorá sa premenou znamenia stane charakteristickou crtou
civilizácie budúcej.
Slovo realizmus používa Berdajev tak, ako ho poznám u Prišvina aj u
Straussa. Realizmus - to je práve pocit sveta nových cias, prichádzajúcich
"na smenu" symbolistickému Novoveku. - Naco teda hladat a
vymýšlat termíny (postmodernizmus a pod.) na jeho oznacenie? Áno, stací
ho nazvat EPOCHOU REALIZMU, co je jedno a to isté ako EPOCHA PRAVDY.
Slová Prišvinovho lesníka ("Nežente sa ako zvery každý sám za štastím,
ale chodte všetci svorne za pravdou!") majú cosi blízke tomuto
Minácovi: "Sme prihlboko v jame, tak hlboko, že aj mne sa odnechcelo
páchat žarty a iné veselosti. Z tej jamy sa môžeme dostat iba všetci,
nie jednotne, ale spolocne." - Chybuje tu však cosi podstatné,
co Prišvinov lesník má: nie hocijaké "spolocne", ale "všetci
svorne za PRAVDOU"!
(Na stole mám otvorenú kapitolu "Lukovka" Dostojevského Bratov
Karamazovcov - stretnutie Grušenki s Alošom.) - Tá láska Grušenki, ktorá
sa mohutnými vlnami vzdýma v jej duši, aby sa v nasledujúcej chvíli
prepadla do priepasti - mi pripadá symbolická: tak nejako sa na prahu
civilizácie lásky vzdúva a prepadá láska ŽENY, kým nepretrhne hrádzu
a - jedno z dvoch: alebo zmätie tento svet v pomste za svoju pohanu,
alebo ho v svojom ohni preporodí a vyslobodí.
Naozaj: je otrasné pomyslenie, že táto mužská civilizácia urobila s
ženskou dušou presne to, co mužské okolie s dušou Dostojevského Grušenki.
Ako sa svet môže priznat,
že už tolké veky blúdi!
Nie je lahšie vziat a vyhnat
prorokov spomedzi ludí, -
a uverit v princíp, že je
všetko dobré, co je? - -
(Diabol sa do hrsti smeje;
Bodaj nie, ved drží oje!)
4
"Co s nami láska porobí?
Tá hviezda nad priepastou,
pút do vítaznej poroby,
do služby, co je slastou."
(Milan Rúfus)
Ježišov hlas sa lahodne a zretelne rozliehal pobrežím. Jedno dievca
v zástupe sa zapýrilo a tí okolo nej sa pousmiali: "Aký je len
dobrý!"
"Štastní sú chudobní, užalostení, tichí, hladní, milosrdní, cistí,
pokojamilovní, prenasledovaní... Vaše štastie nie je ani v bohatstve,
ani v hlucnej veselosti, ani v sýtosti, ani v pôžitkoch, ani v bezpecí
a istote tohto sveta. Vaše štastie je v láske, ktorá je schopná dávat,
trpiet, túžit i odpúštat. V cistej láske, ktorá šíri pokoj a znesie
každé prenasledovanie. Lebo táto láska raz ovládne všetko, premôže každú
zlobu i samotnú smrt a zaplaví a nasýti vás nekonecným štastím."
"Rozumiete tomu?" poznamenal ktosi nechápavo. "Ved je
to akosi naopak. Ako môžem byt štastný, ked nemám, co treba, ked trpím,
ked ma druhí utlácajú a prenasledujú? Ja tomu naozaj nerozumiem."
"Nuž, že je to všetko naopak, to je naozaj pravda. Ide len o to,
ci práve toto nie je tá pravá strana štastia a ci sme ju vlastne neobrátili
naopak my!" - To sa už rozhovorilo dievca, ktoré priam žiarilo
od radosti, že sa jej splnilo prianie a Ježiš naozaj hovorí o štastí.
"Však len pozrite, k akému štastiu sme sa to dopracovali svojou
honbou za bohatstvom, mocou, slávou a zábavami. Tí, co nieco z toho
dosiahli, sú možno trochu štastní. Ale len trochu a len nakrátko. Ved
im stále cosi hrozí. Ked nie iné, tak celkom urcite hrozí každému smrt,
ktorá ho pripraví o všetko a proti ktorej niet odvolania. - A co tí,
ktorých svojím bohatnutím pripravili o chlieb, ktorých svojou mocou
a slávou spravili poddanými a otrokmi? Nie, nie - tento model sebeckého
štastia sa vôbec neosvedcil. Tiež všelicomu nerozumiem, ale to s tou
láskou je celkom urcite správne. Mám také krásne tušenie, že touto svojou
recou dnes vyhlasuje Ježiš zaciatok nového veku nového života i nového
štastia." (Jozef Porubcan)
"Vzkriesený Kristus sa zjavuje ženám ako prvým. Prostredníctvom
nich oznamuje dobrú zvest svojim uceníkom. Práve dnes žena musí vziat
vážne svoje poslanie v tomto svete bez Boha, kde mnohé klamlivé predstavy
o lepšom svete sa už rozplynuli, a neúspech sa ukazuje vo všetkých smeroch.
Žena má zvestovat, že Kristus skutocne vstal z mrvych, že svojím vítazstvom
nad smrtou vzal na seba všetky naše neúspechy; má priviest muža k tomu,
aby uchopil duchovné zbrane, bojoval správny boj viery a stal sa tiež
nadšeným svedkom zmrtvychvstania." (Jo Croissantová)
Z prísloví
V dostatku žijete.
A bicujú vás vrásky.
V starnúcej knihe
hladám pre vás list.
"Lepšie sú hlúbky za pokrm,
no v prítomnosti lásky,
než vykrmený vôl
a vôkol nenávist."
(Milan Rúfus)
(V podakovaní za Rúfusovie Pamätnícek:) Aký vysoký konciar ste to pred
nás vztýcili! - "Ak nebudete ako deti..." - Ak nebudete ako
deti, nevôjdete do civilizácie Lásky. - Nijaké kozmetické úpravy nám
už nepomôžu. Ak chceme vyžit, musíme zacat od zaciatku.
Neraz uvažujem o vztahu slobody a pravdy, ale nikdy mi nenapadlo "obmedzit"
slobodu Láskou (hoci kdesi stotožnujem Pravdu s láskou). - Teraz mi
to pripomenul Berdajev, ked napísal: "V Kristovi bola ludská sloboda,
sloboda volby obmedzená Božou láskou, ale tým sa táto sloboda, pre nás
taká vzácna, neobmedzila (toto slovo usvedcuje z nedokonalosti len náš
jazyk), ba sa ešte zväcšila, zatúžila po spáse cloveka a sveta v Božom
královstve, pretože iba v nom je možná spása pred otroctvom a nebytím..."
To je krásne, že my nemáme slovo, ktorým by sa dalo nazvat obmedzenie,
co nás povznáša. - A kolkokrát sa Kristus tohto obmedzenia dotýka!
Aké je zvrátené, že my v ekologických úvahách o nutnosti obmedzení hovoríme
vždy len ako o nutnom zle, a nie ako o bráne k rozkvetu Lásky. - Tušia
ekológovia, že ich poslaním je byt pioniermi Lásky?
"Stojí stlp a od neho vedú tri cesty. Ci sa pustíš po jednej, ci
po druhej alebo po tretej, všade ta stihne síce rôzne neštastie, ale
jedna a tá istá záhuba. Naštastie ja nejdem tým smerom, ktorý ústi do
rázcestia, ale opacným, odtial nazad; pre mna sa teda všetky cesty záhuby
pri stlpe nerozchádzajú, ale stretajú. Preto som stlpu rád a svojou
jedinou správnou cestou sa navraciam k sebe domov, spomínajúc na rázcestí
na svoje útrapy." (Michail Prišvin)
V tom zápise je nádherne vyjadrený OBRAT, ktorý bude musiet ludstvo
postúpit, ak sa má navrátit z krížnych ciest, ktoré všetky koncia záhubou,
k pravej ceste spásy. - A smerovníkom na tejto ceste je Láska.
- Vzrušujúci cas, - píšem si na okraj slov J. Guittona, že materialistický
pohlad na svet sa pred našimi ocami rúca a "musíme sa pripravit
k vstupu do celkom neznámeho sveta". - Také isté vzrušujúce obdobie
nastane, ked sa po živote v pseudovztahoch a pseudoláske ocitneš tvárou
v tvár skutocnej láske; starý svet sa rúca a vstupuješ do celkom neznámeho
sveta.
Prerušil som cítanie Cvetajevovej Sonecki - to sa dlho robit nedá! -
a vyšiel o pol piatej von. - Nebo zatiahnuté vysokými oblakmi. Kým som
šiel po chodníku záhradky smerom ta, na západ, žiaril mi v okne medzi
oblakmi cúvajúci mesiac. A ked som sa otocil - Bože dobrý, na druhej
strane oblohy, na východe, mu vo velkom okne ovencenom oblakmi žiari
oproti Zornicka! Chvílu som ich pozoroval, ako sa - obaja naraz - skryli
za plávajúce oblácky, a oba naraz znova zažiarili...
Áno, Cvetajevovej Sonecka je hviezdou z nejakých dalekých-predalekých
krajov - vekov Lásky, ktoré boli na úsvite Stvoritelom ludstvu slúbené,
a ku ktorým sa tak namáhavo prebíja.... Symbol týchto vekov.
Ked raz stúpi ludstvo nohou na správny chodník, potom nebude mat inej
cesty iba sa lúbit - stále viac a viac.
"...Tým viac som miloval, cím som mal viac príležitosti a zdanlivej
oprávnenosti nenávidiet. Tak ma nenávist naucila milovat. Ci mi orgán
pre nenávist nenarástol, ci zakrnel v duši? Nie, miloval som, lebo som
iné nemohol." (Pavol Strauss)
Ak je taký zákon v žití, že nenávist - zákonite, proti svojej vôli!
- plodí lásku, potom môžeme plným právom spolu s Prišvinom o dnešnom
svete povedat, že "najväcšia tma býva pred svitaním" - a môžeme
ocakávat taký sopecný výbuch Lásky, aký planéta ešte nezažila.
5
Clovek
Musel si mu dat skúsit,
co všetko môže,
aby nakoniec zistil, co musí,
môj dobrotivý Bože.
Ludské vedomie je jediný orgán, ktorý môže objat celý svet - a v tom
je jeho najvlastnejší zmysel.
"To je najväcšia nádej ludstva, že príde cas, ked krása všetkých
národov bude radostou všetkých." (Pavol Strauss)
To predpokladá, že sa aj všetci ludia obrátia k sebe tvárou. Že se budeme
navzájom tvarovat.
Caká nás nádherná perspektíva, a je vynikajúci pocit, že sme na hrebeni
prílivovej vlny: "Láska k všetkému existujúcemu sa už dávno stala
- ak nie v praktickom živote, tak v podobe idey - základom náboženstva,
a dokonca nielen krestanského. Od budúcnosti treba ocakávat stále väcšie
rozšírenie toho, co je objaté láskou. Pravda, v antireligióznych uceniach
súcasnosti sa zretelne prejavuje ústup dozadu, k láske v krajne redukovanom
zmysle: k svojmu štátnemu kolektívu, k jeho spojencom a stúpencom v
zahranicí, k svojej rodine a svojim priatelom - a dost. Tento jav má
však vyložene docasný charakter, je podmienený celou povahou tejto antireligióznej
epochy s jej obmedzenou a poklesnutou morálkou - a trvá len potial,
pokial bude trvat táto protináboženská etapa vývoja. Nasledujúca, religiózna
epocha, bude práve preto novou, že si vytýci za ciel objatie láskou
celého ludstva, všetkých královstiev Prírody a všetkých vzostupných
hierarchií - a bude sa ho snažit realizovat." (Daniil Andrejev)
To, že dnešná doba tak výrazne svedcí o pravom opaku, je len prejav
krízy, v ktorej sa akumuluje energia (podtlak), nutná k tomuto zdvihu.
Co Otokar Brezina prorokoval pre 20. storocie, sa mi žiada premiestnit
za prah tretieho tiscírocia: "Dvacáté století, které sa otvírá,
naucí nás neocekávaným pravdám: smysl pro tajemství roste, pochopení
hmotného sveta se šírí. Nejslavnejší díla obraznosti prenesena jsou
do sféry prírodních ved. Ve fyzice, v chemii, v biologii ohlašují se
kouzelné perspektivy. Ze sveta i na druhé polokouli viditelného sveta
zaznívají znamení a tisíce bdících je slyší v extatických nocích."
- Ako málo nám ostáva - púhych desat rokov - na to, aby sme naplnili
skutkom túto velkolepú víziu slovanského génia! - písal som si na prelome
rokov 1989/1990 pri cítaní Hviezdoslavovej skladby "2000"
- prorockej vízie 25-rocného autora jemu vtedy tak vzdialenej a nám
teraz tak blízkej budúcnosti. - K túženému "preslávnemu veku",
"Veku všelásky" sa Hviezdoslav obracia s hlbokou vierou v
"nádejný pôrod casov":
Hoj, hranica! hoj, medza! hoj, brázdo sväto-svätá!
Preciarnutá si na nekonecnom poli.
Teba prekrocit - to nádej tak bohatá;
tu ešte zostat - to kruší, tlací, bolí.
Však, veku daleký, ty nesieš v svojom lone,
co ten hynúci nemal dat svojim detom:
ty zaseješ, vychováš hliviacom na záhone
pravú duchom svobodu a pravú vônu kvetom!?
Ty nesieš dokonalost nie krvo-žravej strely,
ty nesieš vzduch, v nomž prápor volnosti krásne vlaje;
ty nemáš známost s desnými hromo-dely:
ty len požehnat, nie zbit chceš naše kraje!
Ty clovecenstvo uviest do posvätného kruhu,
srdce všeludstva stvorit máš za úlohu;
ty do tých zväzkov melkých vliat mieniš vecnú túhu,
ty k prírode chceš doviest a skrz prírodu k Bohu!
"Velkost je v zámere, a vôbec nie v rozmere. Ked sa stavali prvé
katedrály, celý svet sa nesmiernou silou vzopäl k cinnosti, budúcnosti
a k harmonickej tvorbe civilizácie. (Le Corbusier)
Velmi by sa mi žiadalo uverit, že sa táto doba blíži. Že pre naše dni
platia aj dalšie Corbusierove slová: "Je tu nový duch. Velká epocha
zacala."
"30. marec. - Idú lady! Sláva Bohu, idú - a boh s nimi: staré pláva
prec. Tie zvuky sa podobajú nejakému velmi vzdialenému bojisku, pripomínajú
mi dávnu vojnu, svetovú vojnu, a zdá sa mi, že to pláva prec starý prelámaný
svet." (Michail Prišvin)
Nezúfaj si, ved hlad: Zem sa krúti!
O chvílu sa v inom svete ocitneme.
A tak necudo, že nemáš chuti
slúžit starej, prekonanej mrtvej schéme.
Nie, svet sa nemôže skoncit na úsvite evanjeliového života. Iba svet
bez Boha sa koncí - a dobre mu tak.
Je možné iné ludstvo! Je možný iný život! - Život, pri ktorom pokryjeme
planétu nie ako dravci, ale ako kvety!
Kto by bol povedal, že raz nastane chvíla, že ludstvo nevyžije, iba
ked realizuje tie najvyššie túžby, ktoré sa v hlavách jeho najlepších
predstavitelov kedy zrodili!
Áno, na všetky pochybnosti je jediná odpoved, ako mi ju ponúka prorok
Sviatoslav Rerich: "V konecnom dôsledku však zvítazí duchovnost.
A to je taký istý zákon bytia, ako je striedanie rocných období."
My nateraz vnímame iba to, že nás dejinná chvíla bolestivo chytila za
šticu a prudko obrátila k sebe - a nie sme vstave pochopit, k akej sláve
nás volá.
Možno najpresvedcivejším dokladom, že stojíme na pociatku, je fakt,
že ludstvo zacína tak intenzívne mysliet na svoj koniec.
Ved láska bola zmyslom stvorenia sveta a cloveka. Keby aj zahynula táto
civilizácia, vzíde nová, aby naplnila tento zmysel.
Aké stavidlá sa zdvihnú, a aké riavy sa vrhnú do uvolnených riecíšt!
Tak mi to pripadá, že to bude jedno roztúžené ludstvo.
"Žijeme všetci na kozmickej lodi, ktorou je Zem, a podliehame jej
pralesovým a púštnym aberáciám. Ale nasadáme do záchrannej lodky, ktorou
je láska, a veslujeme do prístavu, ktorý je zmierením, vzájomným uznávaním,
a voláme radostne a vdacne do sveta: Už sme tu medzi vami." (Pavol
Strauss)
Ked sa ludstvo bude venovat nie množeniu rodu, ale množeniu lásky, zbaví
sa hrozby preludnenosti. - Naša Zem je nekonecný priestor pre lásku.
Aký zázracný svet nás caká!
Planéta Zem na krídlach Lásky opustí odvekú nemennú obežnú dráhu a pustí
sa volne plávat vesmírom, stávajúc sa postupne novým stredovým Slnkom,
okolo ktorého sa všetko usporiada do nového poriadku.
Nový Vesmír Lásky!
"Nebojme sa o budúcnost. Nebojme sa o cloveka. Nie je to círa náhoda,
že sme tu spolu. Každá ludská osoba bola stvorená na obraz a podobu
toho, ktorý je pôvodcom všetkého, co jestvuje. Máme v sebe dar múdrosti
a cnosti. S týmito darmi a s pomocou Božej milosti budeme môct v blížiacom
sa nasledujúcom tisícrocí budovat civilizáciu hodnú ludskej osoby, opravdivú
kultúru slobody. Môžeme, ba musíme to urobit. A ked tak urobíme, uvidíme,
že slzy tohto storocia pripravili pôdu pre novú jar ludského ducha."
(Ján Pavol II)
"Bud zaplaví svet atómová pohroma, alebo zahrmí nad ním záplava
milosti. Svet zahynie alebo v dunení atómových výbuchov, alebo sa zachráni
v ohni lásky. - Ohen Božej lásky vie byt nicivejší než všetky atómové
hrozby. Ale my sami sme schopní ho ovládat tak ako atómy. Ide o to:
znicit svet láskou. Mnoho z neho neostane. Lebo väcšinou bol formovaný
opakom. (...)
Dejiny sú arénou, po ktorej pobehával clovek ako zúrivá, skrvavená šelma.
No Krotitel ju vohnal do klietky, odkial je už len jedna otvorená cesta,
a tá vedie úzkou ohnivou bránou do slobody a milosti Božej." (Pavol
Strauss)
"Všetky veštby sa raz splnia, všetky zákony sa raz zrušia, všetky
životy sa raz premenia, všetky proroctvá nás predbehnú, všetky istoty
sa osvedcia. - Kto sa nezabudne, nájde svoj primeraný cas. A všetko
skvapalnie v súradívecnosti v toku absolútnej lásky. To je blaženost."
(Pavol Strauss)
(Posledná kapitola z chystanej knižky O láske.)