Ladislav Schmidt
Rerum novarum
- stojedenástrocný fundament
Dna 15. 5. 1891 vydal pápež Lev XIII. mimoriadne významnú encykliku
Rerum novarum, v ktorej zaujíma stanovisko k pálcivej robotníckej
otázke. Aké boli motívy Leva XIII., že sa s takou dôkladnostou zaoberal
práve s touto otázkou a navrhoval cesty k jej urýchlenému riešeniu?
Koncom 19. storocia vrcholila priemyselná revolúcia inšpirovaná liberalizmom,
ktorý presadzoval neobmedzenú slobodu podnikania, bezbrehú konkurenciu
hnanú maximálnym ziskom podla zásady Laissez faire, laissez passer,
le monde va de lui meme - Nechajte podnikat, nechajte nerušený vývoj,
svet pôjde dopredu sám od seba. Týmto spôsobom chcel liberalistický
hospodársky systém realizovat podla neho najlepší spolocenský a ekonomický
poriadok, pri com štát nemal do takéhoto vývoja zasahovat. Od takéhoto
chápania spolocenského vývoja si tento systém sluboval, že clovek bude
oslobodený od každej autority a teda aj náboženskej a bude sa riadit
autonómnou morálkou. Tieto liberalistické zásady viedli k nespútanému
vykoristovatelskému kapitalistickému systému, ktorý spolocnost rozdelil
na jednej strane na zbedacený proletariát, na druhej strane na hrstku
bohácov. Robotníci tvorili najpocetnejšiu vrstvu obyvatelstva. Táto
okrem pracovnej sily nemala nic, žiaden majetok a bola nútená prijat
pracovné podmienky casto jej nadiktované vrstvou bohácov, ktoré casto
urážali ludskú dôstojnost.
Najchudobnejšej vrstve ludu sa musí urýchlene a primerane pomôct, lebo
velmi velké množstvo ludí žije v úbohých a žalostných podmienkach, až
je to nedôstojné cloveka. Hrstka majetných bohácov vložila jarmo temer
otrocké na nesmierne množstvo proletárskeho ludu (Rerum novarum cl.
1 a 2). Co mal za takejto situácie robit pápež, aby sa tieto neznesitelné
pomery zmenili? Lev XIII. sa v prvom rade postavil proti socializmu,
ktorý presadzoval zrušenie súkromného vlastníctva a jeho poštátnenie,
dalej proti hlásanej nezmieritelnosti triedneho boja a revolucných zmien
spolocnosti. Výstrelky kapitalizmu, podla Leva XIII. sa dajú odstránit,
lebo triedny boj je náuka neprirodzená, trieda potrebuje triedu, práca
a kapitál sú na seba odkázané, vzniklé rozpory treba riešit vzájomným
pochopením a uznaním práv pracujúcich. K riešeniu robotníckej otázky
podla Leva XIII. môžu pomôct tri cinitele: Cirkev, štát a sami robotníci.
Podiel Cirkvi
Cirkev je kompetentná pomáhat pri riešení robotníckej otázky, lebo podla
Božej náuky a evanjelia zvestovaného Ježišom Kristom hlása objektívne
pravdy, mravné princípy potrebné k utváraniu medziludských vztahov.
Preto je oprávnená upravovat i pomer medzi bohatými a proletármi, ich
zjednocovat a to tým, že obidvom triedam dôrazne predkladá vzájomné
práva a povinnosti, predovšetkým tie, ktoré vyplývajú zo spravodlivosti.
Encyklika Rerum novarum prináša do sociálnej otázky úplne nový prvok
a to ten, že hlásanie evanjeliových právd výslovne rozširuje a aplikuje
na konkrétne otázky v sociálnej oblasti, t. j. na robotnícku otázku
v podmienkach kapitalistického hospodárstva. Bohatstvo tohto sveta podla
náuky Cirkvi, má byt správne používané, t. j. tak, ako by bolo spolocné
a preto má slúžit potrebám všetkých. Do tohto okruhu patria vývody encykliky
o právach a povinnostiach zamestnávatelov a pracujúcich, a obzvlášt
ich povinnosti poskytovat robotníkom spravodlivú mzdu. Táto má stacit
pre ich obživu ako aj ich rodín a dalej má umožnit robotníkom získat
úspory k zaisteniu súkromného majetku.
V súvislosti s právom pracujúcich dohodnút spravodlivú mzdu a vôbec
dohodnút spravodlivé pracovné podmienky, medzi ktoré podla pápeža patrí
aj právo na obmedzenie pracovnej doby, právo na nedelný odpocinok; zastáva
Lev XIII. názor, že aj ked je štrajk sám o sebe zlom, má štátna autorita
predíst štrajku tým, že vcas sa odstránia príciny, pre ktoré by pravdepodobne
mohol vzniknút konflikt medzi zamestnávatelmi a robotníkmi. Aj ked to
encyklika výslovne neuvádza, z jej textu vyplýva záver, potvrdený výkladom
cirkevných dokumentov, že ked sa neodstránia príciny štrajku, potom
štrajk je oprávnený ako ultima ratio. Takto chápaný štrajk bol v tom
case úplne proti oficiálnym názorom a i v porovnaní s dnešným chápaním
štrajku, uvedené chápanie a jeho prícin je širšie.
Úcast štátu
V dobe vydania encykliky zastávala Cirkev názor, že sociálnu otázku
môže Cirkev sama riešit a to charitatívnou cinnostou. Lev XIII. bol
však inej mienky. Charitou už nie je možné, podla jeho názoru, odstránit
núdzu širokých más, k tomu sú potrebné vrchnostenské prostriedky a zásahy.
Štát má nielen právo ale i povinnost riešit robotnícku otázku a to v
rámci jeho povinností zabezpecit spolocné dobro. Dnes je pre nás táto
úloha štátu címsi úplne samozrejmým. No v dobe Leva XIII. panoval názor,
že štát prekrocí hranice svojej kompetencie a znicí takýmito zásahmi
osobnú iniciatívu. Výpoved Leva XIII. v encyklike o nutnosti štátnej
intervencie v prospech chudobných narážala na všeobecný odpor vtedajších
štátov a bola na svoju dobu úplne revolucná. Lev XIII. dalej požaduje,
aby bolo vytvorené také zákonodarstvo a zariadenia, z ktorých bude
vyrastat dobro celku ako i jednotlivcov ...teda štát je povinný presadzovat
záujmy všetkých a teda sa musí starat aj o dobro a záujmy robotníkov...
so zvláštnou starostlivostou a prezieravostou (Rerum novarum cl. 26,
27, 29).
Konecne pápež požadoval, aby štát zabezpecil obcanom slobodu zhromaždovania
ako elementárne právo, ktoré bolo vtedajšími štátmi plne alebo ciastocne
odopierané.
Svojpomoc robotníkov
Aj sami robotníci môžu, ba musia podla Leva XIII. prispiet svojpomocou
k zlepšeniu svojho postavenia. Majú spolocne a organizovane vystupovat
a vytvárat rôzne združenia, ktoré majú zabezpecit robotníkov a ich rodiny
pre prípad úrazu alebo smrti ako i starat sa o deti a dospievajúcu mládež.
Lev XIII. mal tu na mysli nie budovanie korporatívneho štátu, ale katolícke
odbory, ktoré majú právo slobodne si urcit svoj program a stanovy a
pomáhat svojou cinnostou dvíhanie telesných, duševných a majetkových
záujmov robotníkov.
Casto pocúvame výcitky na adresu katolíckej cirkvi, že obhajuje záujmy
kapitalistov a robotníkom adresuje len pekné slová. Táto výcitka neobstojí,
lebo cirkev hájila a háji súkromné vlastníctvo ako ustanovizen, ktorá
zabezpecuje usporiadaný, pokojný spolocenský život ako i slobodné rozvíjanie
osobnosti cloveka. Lev XIII. nehájil vlastníctvo vtedajších vlastníkov.
Práve opacne. Vyslovil sa za spravodlivú mzdu robotníkov, takú, ktorá
umožní aj získanie súkromného majetku. Lev XIII. nikde neprehlásil súkromné
vlastníctvo za sväté, práve opacne v cl. 7 encykliky vyhlásil, že Boh
ponecháva úpravu a rozdelenie vlastníctva inteligencii a iniciatíve
samotných ludí.
Je nesporné, že postavenie robotníkov v dobe Leva XIII. bolo neuspokojivé
ba temer neznesitelné. Vydaním encykliky Rerum novarum sa postavila
katolícka cirkev na stranu chudobných tak ako vždy predtým a navrhla
riešenie ku zmene takýchto nespravodlivých pomerov, co znacne ovplyvnilo
další vývoj v sociálnej a hospodárskej oblasti v prospech pracujúcich.
Rerum novarum vyslovila viaceré základné princípy pre riešenie robotníckej
otázky. Ide tu hlavne o sociálnu spravodlivost v spolocnosti a v hospodárskej
oblasti, co tvorí podstatnú cast encykliky. Dalšou dôležitou zásadou
je právo na súkromné vlastníctvo a jeho sociálnym a univerzálnym urcením.
Z kritiky ateistického marxizmu vyplynulo odsúdenie jeho triedneho boja,
ktorý rozštiepil spolocnost na dve triedy bohatých a chudobných. Tento
nezmieritelný boj, ktorý mal vyústit vo svetovú revolúciu, nahradzuje
Rerum novarum spoluprácou kapitálu a práce. Novou významnou zásadou
bolo vyzdvihnutie povinnosti štátu starat sa o spolocné dobro, t. j.
o všestranné uskutocnovanie spravodlivosti ako pre jednotlivcov, teda
aj pre robotníkov, tak i skupín a to i v medzinárodnom meradle. Pre
tieto ako i dalšie zásady nazval Pius XI. v encyklike Quadragesimo
anno encykliku Rerum novarum nesmrtelným dokumentom.