Marián Klenko
Charakteristika a postavenie slovenskej mládeže
Mládež predstavuje špecifickú spolocensko-demografickú skupinu osôb
vo veku od 15 do 30 rokov. Vo všeobecnosti prevláda názor, že mládež
je výrazne ovplyvnovaná nadregionálnymi trendmi, ktoré sa odzrkadlujú
v kultúrnych preferenciách a životnom štýle nastupujúcej generácie.
Rozhodujúcimi kritériami, na základe ktorých môžeme zhodnotit sociálne
postavenie slovenskej mládeže, sú životné podmienky, vplyv a prestíž.
Životné podmienky ovplyvnuje rodinné zázemie a vlastné schopnosti. Rodinné
zázemie zahrna predovšetkým kultúrnu a vzdelanostnú úroven rodicov a
materiálne podmienky rodiny. S týmito faktormi sa spája príležitost
na utváranie takých medziludských vztahov, ktoré sú predpokladom pre
vzájomnú pomoc a solidaritu v širšom lokálnom prostredí. Pod schopnostami
mladého cloveka rozumieme jeho teoretické vedomosti a praktické zrucnosti,
ale aj vôlu, vytrvalost a dôslednost, poznanie svojich túžob a cielov.
Dôležité miesto v osobnostnej výbave mladého cloveka patrí kreativite,
komunikatívnosti a flexibilite. Na formovaní spomínaných schopností
sa podiela vzdelávanie, výchova, ale tiež rodinné prostredie. Príkladom
vplyvu rodiny na dalšiu budúcnost a výraznejšiu samostatnú iniciatívu
mladého cloveka je vznik a existencia tzv. zlatej mládeže. Do zlatej
bratislavskej mládeže patria ludia od osemnást do tridsat rokov. Jednou
skupinou sú deti bohatých rodicov, ktoré skoncili strednú školu a trpezlivo
si hladajú zamestnanie, kde dostanú plat minimálne tridsattisíc korún
mesacne. Za menej sa im pracovat neoplatí, pre výšku vreckového, o ktoré
by prišli. Druhou skupinou sú cerství absolventi vysokých škôl, ktorým
sa podarilo nájst si zamestnanie minimálne na úrovni stredného manažmentu
s platom okolo dvadsattisíc korún. (SME, 9. 12. 2002)
Clenovia prvej skupiny disponujú vlastnými financnými prostriedkami,
nezriedka vlastnia byt ci auto. Viacerí z nich sa zamestnajú v rodinných
firmách. Niektorí clenovia tejto skupiny sa uspokoja so stredoškolským
vzdelaním, co im umožnuje viest relatívne samostatný život a obmedzit
tak nechcený záujem rodicov, ktorý by bol pri ich dalšom štúdiu podstatne
väcší. Uprednostnujú preto externé formy štúdia, ktoré im zarucujú prístup
k vysokoškolskému vzdelaniu a zároven nezávislé disponovanie vlastnými
financnými prostriedkami.
Druhú skupinu tvoria mladí ludia, ktorí sú zamestnaní v manažérskych
a asistentských pozíciách. Ich plat je menší, ale porovnatelný s prvou
skupinou. Žijú spolu s rodicmi, alebo v prenajatých bytoch, ak sú zamestnaní
mimo svojho bydliska. Pracovné zaradenie týchto mladých ludí si vyžaduje
skôr vysokoškolské vzdelanie, ktoré nadobudli ešte pred získaním zamestnania.
Pracujú desat hodín denne a aj cez víkendy sa zastavia v práci dokoncit
to, co nestihli. (SME, 9. 12. 2003) Clenovia tejto skupiny musia spravidla
preukázat viac vlastných schopností, no ani v ich prípade nemožno úplne
vylúcit vplyv rodinného prostredia. Prevažne ide o deti z úplných rodín,
v ktorých pracujú obaja rodicia. Spomínané skupiny mládeže sa vyznacujú
tým, že žijú skôr vo velkých mestách (predovšetkým v Bratislave), uprednostnujú
kariéru a zábavu pred samostatným rodinným životom, manželstvom a starostlivostou
o deti.
Osobitú skupinu tvoria mladí ludia, ktorí sa chcú uplatnit v zahranicí.
Aj ked pocet osôb, ktoré skutocne vycestujú do zahranicia, je v konecnom
dôsledku menší ako pocet tých, ktorí deklarujú vôlu odíst, mladí ludia
neodchádzajú iba kvôli štúdiu cudzích jazykov, ale tiež preto, aby získali
vlastné financné prostriedky. Životné náklady na Slovensku, predovšetkým
ceny bytov sú v porovnaní s reálnymi príjmami neprimerane vysoké, nehovoriac
o hrozbe nezamestnanosti, ktorá vo velkej miere postihuje práve mladých
ludí. Len velmi malá cast z nich získa prvé zamestnanie skôr, ako sa
na istý cas dostane do evidencie nezamestnaných. Tej casti mládeže,
ktorá sa zamestná, umožnujú vlastné príjmy relatívne pohodlný život.
No v prípade, ak sa takýto mladý clovek rozhodne založit si rodinu,
jeho kúpna sila sa obmedzí na nevyhnutné životné náklady.
Spolocenské vedomie mladých ludí je vo všeobecnosti poznacené jednoduchou
materialistickou kalkuláciou. Z ich strany neide o ucelený filozofický
postoj, alebo vlastnú interpretáciu vztahov medzi vedomím a bytím, ale
prosté prispôsobovanie sa životným podmienkam a hospodárskej situácii.
Ich úvahy o zmene vlastného postavenia nie sú kolektivistické, ale prísne
individuálne.
Prestíž vyjadruje deklarované uznanie voci urcitej osobe, alebo skupine
osôb zo strany iného cloveka, alebo celých spolocenských skupín. V prípade
prestíže spolocensko-demografickej skupiny mládeže sa na Slovensku stretávame
s dvoma vyhranenými polohami. V prvej sa mládeži pripisujú výlucne pozitívne
vlastnosti. Spájajú sa s nou velké nádeje a ocakávania. Mladí ludia
sú akýmisi nositelmi pozitívnych zmien a ich myslenie nahrádza také
spôsoby uvažovania, ktoré stratili spolocenskú prítažlivost alebo ekonomickú
efektivitu. V našich podmienkach tento prístup prerastá až do kultu
mladosti, ktorý má svoju mediálnu, pracovno-právnu, ale aj politickú
podobu. V druhom vyhranenom postoji dominuje kritika mládeže, ktoré
prerastá do podcenovania alebo odsudzovania mládeže. Mládež sa spája
s nekonformným a deviantným správaním, pripisuje sa jej zodpovednost
za také spolocenské javy, na ktoré vplývajú životné postoje všetkých
demografických skupín. Napriek tomu, spolocenská prestíž mládeže je
väcšia ako skutocný vplyv mladých ludí. Ten sa obmedzuje na riešenie
problémov inštitúcie (podniku), v ktorej mladý clovek pôsobí, pricom
šírka vplyvu kopíruje jeho funkcné zaradenie. Mládež neurcuje trendy
vývoja, ako to v masovej spolocnosti navonok pôsobí, ale v skutocnosti
je ich samozrejmým objektom. Z hladiska rozhodovania v otázkach celospolocenského
významu nie je postavenie mládeže výraznejšie ako ostatných demografických
skupín. Najvýraznejšie postavenie tak v primárnej, ako aj terciárnej
sfére zaujímajú ludia v produktívnom veku. Zdôraznovanie postojov mladých
ludí má výhradne demonštratívny charakter, ich zvýraznovaním chce urcitá
spolocenská alebo politická skupina poukázat na svoje postoje a názory.
Aj tolko diskutovaný volebný výber mladých ludí v prevažnej miere len
kopíruje postoje otca a matky, ide teda o štandardnú politickú socializáciu.
Zodpovednost za výsledok volieb sa preto nedá zúžit na jednu demografickú
skupinu.
Povaha a postavenia súcasnej slovenskej mládeže je poznacená celkovou
spolocenskou atmosférou, predovšetkým procesmi dezintegrácie a dezorientácie.
Dezintegrácia sa vyznacuje nárastom anonymity životných foriem, stratou
pevného a nemenného postavenia cloveka v urcitej lokálnej komunite a
pluralizáciou hodnôt. Identita nie je totiž daná samotnou existenciou
cloveka, ale sa nadobúda ako výsledok rôznych sociálnych skúseností,
ktoré bývajú sprostredkované prostredníctvom pridelenej sociálnej roly.
(Peter Ondrejovic: Globalizácia a individualizácia mládeže /negatívne
stránky/. Bratislava, VEDA 2002)
Identita ludskej osobnosti integruje výrazné vedomé aj podvedomé vnemy,
zážitky a skúsenosti z detstva a dospievania, ktoré jedinec v neskoršom
období znova prehodnocuje, opätovne prežíva a interpretuje, na základe
coho si vytvára vlastný hodnotovo-normatívny systém, zarucujúci ustálené
správanie v rôznorodých životných situáciách. Z individuálneho hladiska
je výrazom osobnosti cloveka a jeho vztahu k vlastnému ja. Zo spolocenského
hladiska má vplyv na utváranie vztahov a postojov k prostrediu, v ktorom
pôsobí ako aktér sociálnej komunikácie. Identita nemá prísne osobný
rozmer, ale zahrna tiež zvnútornenie sa jednotlivca s urcitou národnou,
etnickou, sociálnou, názorovou alebo politickou skupinou. Zmeny v chápaní
identity, ci problémy spojené s jej vytváraním sa preto dotýkajú celej
spolocnosti. Zvlášt v posledných desatrociach môžeme pozorovat, že pocit
lokálnej a národnej spolupatricnosti nahrádzajú nové formy spolocenskej
solidarity. Mladí ludia spravidla kopírujú životné štýly, ktoré tak
prenikajú do rôznych sociálnych skupín a vytvárajú špecifickú subkultúru
mládeže. V abstraktnej rovine má podobu záujmu o populárnu (masovú)
kultúru, z praktického hladiska ide o spôsob obliekania, invencné správanie
alebo nekonvencný postoj k partnerskému a rodinnému súžitiu, práci,
autoritám. Špecifickú obdobu takéhoto chápania sveta je prehodnocovanie
svojho vztahu k náboženstvu a transcendencii. Nejde pritom len o problém
ateizmu, ale tiež otázku viery v nové náboženstvá a sekty. Namiesto
náboženstiev, ktoré sa na Slovensku považujú za tradicné, cast populácie
hladá odpoved na základné existencné otázky v takých sústavách filozoficko-náboženského
myslenia, ktoré nielenže neprinášajú odpútanie sa od kolektivistického
chápania sveta, ale povahou náboženských rituálov, ci radikálnym zasahovaním
do súkromia môžu negatívne vstupovat a ovplyvnit život ludí.
Mládež ako historická kategória sa zacala formovat až koncom 18. a zaciatkom
19. storocia. Vnímanie mládeže nie je nemenné a uznanie jej práv a povinností
je výsledkom humanizácie spolocnosti. No o existencii mládeže, so skutocne
všeobecnými znakmi a so všeobecnou platnostou pre všetky vrstvy obyvatelstva,
môžeme hovorit vlastne iba od pociatkov 20. storocia. Možno konštatovat,
že mládež na rozdiel od mladosti nie je biologický fenomén, ani prírodným
produktom, ale sociokultúrnym javom, ktorého formy predstavujú historicko-spolocenskú
dimenziu, co znamená historicky meniace sa zoskupovania (mládeže), meniace
sa sociálne postavenie a právne vztahy, ako i každodenné a kultúrne
praktiky, nachádzajúce svoj výraz v spôsobe života (mládeže). (Peter
Ondrejkovic: Negatívne stránky individualizácie mládeže. Bratislava:
PdF UK 2000)
Mládež prechádza vlastnými vývojovými etapami. Na primárnu socializáciu
cloveka v rodine a výchovno-vzdelávacích inštitúciách nadväzujú zložité
procesy individualizácie a personalizácie. Proces osamostatnovania sa
pritom uskutocnuje na základe osvojených hodnôt a noriem ešte v období
primárnej socializácie. Nezvládnutie týchto procesov môže vyústit do
sociálno-patologického správania, alebo sociálnej korózie. Sociálna
korózia sa vyznacuje uprednostnovaním osobných záujmov, ktoré chce clovek
dosiahnut bez ohladu na platné spolocnostou uznané a vynucované normy.
Vo vyhranenej polohe sa takéto správanie stáva samostatnou normou.
Výsledkom procesu osamostatnovania má byt zaclenenie mladého cloveka
do všetkých životných foriem spolocnosti. V súcasnosti dochádza k tomu,
že po osamostatnovaní a personalizácii nenasleduje proces integrácie
tak, aby bola mládež dostatocne imúnna proti súcastným spolocenským
rizikám. Odborníci z oblasti spolocenských vied preto upozornujú na
krízu mládeže, ktorá môže viest k jej zániku ako spolocenskej kategórii,
pricom zostane výhradne demografickou skupinou. Kríza mládeže je problémom
identity a výchovných modelov, ktorá súvisí so zneistením vztahov a
postavením cloveka v modernom svete. Vnútorná diferenciácia spolocnosti
vyvoláva dojem, akoby neexistoval univerzálny model výchovy. Každá vývojová
etapa ludskej civilizácie však priniesla aj svoj výchovný ideál. Ten
motivoval a viedol vychovávatela aj vychovávaného pri naplnaní osobnostných
predpokladov a kritérií, nevyhnutných na uplatnenie a existenciu cloveka.
Výchova tak predstavuje jednu z najdôležitejších a najzložitejších ludských
cinností. Ak sa majú náboženské odporúcania krestanských cirkví premietnut
do verejného života na Slovensku, potom musí krestanská verejnost pomenovat
aj vlastný výchovný ideál. Musí však porozumiet zmenám, ktoré nastali
v spolocenskom prostredí. Pozitívnu úlohu vo formulovaní výchovného
ideálu, ktorý by postihoval obdobie detstva, dospievania až po dospelost
zohrávajú nielen krestanské cirkvi, ale tiež krestansky zamerané obcianske
združenia. Ich vplyv na spolocenské dianie je zanedbatelnými v porovnaní
s vplyvom silných elektronických médií ci záujmových skupín, ktoré nezriedka
stoja v ich pozadí. Rozhodne však nie je totožný s postavením odcudzeného
jednotlivca, ktorý stojí uprostred masovej spolocnosti a neuvedomuje
si svoju bezradnost.