Ján Szelepcsényi
O starobe a starnutí
Starnutie. Nemôžeme ho zamienat so starobou. Medzi starobou a starnutím
je velký rozdiel. Staroba je stav, na ktorom nic nezmeníte. Clovek sa
opotrebuje, unaví, zošúverí a zostarne. Jediné, co mu ostáva, je vtesnat
sa do sociálnej klietky, ktorú mu vyhradila spolocnost a cakat, co príde.
A dúfat, že to nebude privelmi tažké. Toho krásneho a dobrého sa len
málokedy docká a ak aj áno, potom je tej dobroty ako šafranu.
Naproti tomu starnutie je proces, ktorý sa vlecie po dlhé roky. Možno
prebieha od prvého okamihu, co sme uzreli svetlo sveta. Urcite však
zacína vo chvíli, ked sa skoncil náš fyzický a duševný vývoj. Len co
sme sa dostali na vrchol svojich síl, už ho aj opúštame pomaly a neodvratne
sa blížiac k menej výkonným etapám nášho pozemského bytia. Je to ako
zostupovanie po rebríku. Prechádzame po tých istých stupienkoch, ako
nemluvna, dieta, mládenec, alebo deva - iba že v opacnom smere. A vybavení
skúsenostami, ktoré mladý clovek pri svojom vzostupe nemá.
Dobre vieme, kam vedie táto cesta. Zatial co v mladosti síl pribúdalo,
starnutím sa naše schopnosti zmenšujú, a to až do takej miery, že na
konci je starý clovek neraz odkázaný na pomoc iných práve tak ako
kedysi, ked bol dietatom...
Napriek tomu, že toto stúpanie a zostupovanie po rebríku životnej dráhy
je podmienené prírodnými zákonmi, obe etapy nášho vývoja hodnotia tí,
co dorastajú a tí, co starnú na jednej strane a ich okolie na druhej
strane celkom opacne. Mnohé deti sa predcasne cítia a tvária ako dospelé,
pretože majú pocit, že sú vo svojich nárokoch obmedzované. A naopak,
mnohí starnúci sa tvária ako devy a mládenci, len aby si o nich nikto
nemyslel, že na to ci ono už nestacia.
Ako sa správajú tí druhí rodina, známi, spolocnost?
Zatial co nemohúcnost dietata vnímame ako zamat na krídle motýla, nemohúcnost
dospelého cloveka, ci starca v nás vyvoláva súcit. Hoci nevládnost starého
cloveka je práve taká prirodzená, ako bezbrannost malého dietata, neraz
v nás vyvoláva tažko zakrývaný odpor. Starobe uhýbame hoci sa jej
nikto z nás nevyhne...
Rozdiel je teda len v bolesti, s ktorou vnímame postupný rozpad ludských
schopností toho druhého, i svojich vlastných. Hoci všetci vieme o
svojej pominutelnosti a tá sa musí prirodzenou cestou presadit, predsa
len ked to na nás príde, ked dôsledky nášho starnutia zacneme pozorovat
na zvädnutej pleti, stuhnutých zhyboch a obcas porušenej rovnováhe,
sme dobre že nie zaskocení, nemilo prekvapení, rozcarovaní. Preco tá
hrôza zo samozrejmosti? Ved nikto nám neslúbil ani nesmrtelnost, ani
vecnú mladost!
Tento stav má mnoho prícin. Väcšinou sa nás zmocnuje lútost, ked vidíme,
že sme, alebo co nevidiet budeme niekomu na tarchu možno svojmu manželskému
partnerovi, možno svojím detom. Nejeden z nás musí vypit svoj kalich
horkosti do dna, ked vycíti, že tí naokolo sa nevedia dockat jeho smrti,
len aby sa konecne dostali k jeho majetku. Kolko je takých, ktorí predcasne
prepísali svoj dom alebo byt na príbuzného a vzápätí sa ocitli bez strechy
nad hlavou, lebo zabudli v zmluve uviest povinnost obdarovaného doopatrovat
darujúceho, alebo mu poskytnút aspon prístrešie!
Starnutie nás privádza k statusu, ktorý je mimo našej kontroly. Súvisí
to s obrazom staroby, ktorý sa buduje vo vedomí spolocnosti. Všimnite
si, napríklad, ilustracné zábery, ktorými televízne stanice podkladajú
správy a komentáre o sociálnych otázkach ludí na dôchodku. Na obrazovkách
nám obvykle ukážu ludí, ktorí sa tažko pohybujú, alebo dokonca ležia
nevládni na lôžkach, prinajlepšom posedávajú na podstienku alebo v parku.
Ešte horšie je to, ak ide o reportáže o politických aktivitách strán,
ktoré sa netešia priazni oficiálnych médií. Strihac úcelovým zoradením
záberov môže vytvorit dojem, že tá ci oná strana je stranou starých
ludí, outsiderov, ktorí ani nevedia objektívne posúdit, co je pre túto
spolocnost dobré alebo nie!
Ešte ani raz som nevidel podkladat komentár o sociálnej politike zábermi
starých rodicov, ktorí sa starajú o vnúcence len aby mladí mohli do
práce! Ešte som nevidel reportáž o starej mame, ktorá varí obed pre
trojgeneracnú rodinu, perie, žehlí, potom okopáva zeleninovú záhradu,
len aby bolo pre mladých... Väcšina týchto ludí necaká od spolocnosti
žiadne vyznamenania (ved také vyznamenanie sme ešte ani len nevymysleli!),
ale stacilo by, aby ich nezosmiešnovali, alebo im nenasadzovali osliu
hlavu politických ignorantov. A najmä aby to nevytváralo predpojatú
klímu pri riešení ich sociálnych problémov!
Hodnota života starnúceho cloveka je do znacnej miery funkciou úcty
k životu vôbec tej úcty, ktorá tvorí základ krestanskej morálky i
charty ludských práv. Ani v jednom z týchto dokumentov morálnej civilizácie
ludstva nie je ani slovko o tom, že by úcta k životu a dôstojnost cloveka
ako ich garantujú tieto kódexy bola podmienená nejakými sociálnymi,
ekonomickými, politickými, ci psychologickými kritériami. Stací ak clovek
žije.
Kolko razy sa objavilo v médiách po zverejnení správy o našom demografickom
vývoji dramatické zvolanie: Naša populácia starne! V podtexte týchto
zvolaní bolo cítit, že niekto vyvoláva des a hrôzu z množstva penazí,
ktoré bude treba na ich dôchodky a na zdravotnícke služby, že niekto
si premieta, ako dlho ešte ostanú obsadené ich byty, do ktorých by sa
mohli nastahovat mladí, co žiadne nemajú, prípadne ako dlho bude ešte
tento pomaly sa pohybujúci a spomalene mysliaci dav starnúcich a starých
zdržovat dynamiku nášho pohybu na ulici ci dejinami...
Nie je treba žiadnych osobitných ohladov. Stací prostá spravodlivost,
alebo ako sa hovorieva dobré kupecké pocty. Tie normálne majú podobu:
Dal a má dat. Tie naše, žial: Vzal a nemal vziat. Požical si a nevrátil.
Kúpil a nezaplatil.
Nebudem opakovat známe argumenty o tom, že dnešní dôchodcovia nepýtajú
od spolocnosti nic, co sami nevyprodukovali alebo co si sami nepredplatili.
Dôchodca je zdanlivo v úlohe prosebníka. No v skutocnosti je v úlohe
veritela, ktorý caká pravidelné splátky morálneho aj financného dlhu.
Isteže zmena demografickej štruktúry obyvatelstva je problém. Sú však
problémy a problémy. Domnievam sa, že starostlivost o starnúcich a
starých ludí je nie dramatický, ale štandardný problém. Dnes je primnoho
starých ludí a bude ich ešte viac. No keby zacali pribúdat deti a mladí
ludia, takisto by to bol problém. I tento proces by bol spojený so
zvýšenými nárokmi na školskú a zdravotnícku starostlivost, na bytovú
výstavbu a všetko to, co podmienuje rozvoj mladej populácie a mladých
rodín.
Práve na to, aby sme si vedeli poradit s takýmito normálnymi javmi,
máme štát a jeho inštitúcie. Lebo ak by štát sa nevedel prirodzene
a na primeranej civilizacnej úrovni zmocnit takýchto úloh, potom vyvstáva
otázka naco je nám taký štát?
Len preto, aby sme mali koho poslat na nejaké sumity? Len preto, aby
sme mohli prijímat rôzne celebrity medzinárodného života? Naši štátnici
nesmú zabudnút na to, že ich autorita v medzinárodnom dianí závisí nie
od proklamácií a vzájomného potlapkávania po pleciach, ale predovšetkým
od tohto, ako dokážu riešit svoje domáce problémy, problémy svojich
obcanov a celej spolocnosti.
Vieme dobre, že znížená produktivita našej ekonomiky nie je spôsobená
dôchodcami. Rovnako dobre vieme, že produktivita našej ekonomiky nebude
závisiet od toho, kolko sa bude rodit detí. Naco by sa aj rodili, ak
im nebudeme vediet dat prácu a ak táto práca nebude spojená s vysokou
pridanou hodnotou teda že pôjde o technicky a intelektuálne nárocnú
produkciu, spojenú s minimálnymi nárokmi na energie a suroviny a s velkým
množstvom vysoko kvalifikovanej práce!
Popri všetkej nespravodlivosti tohto sveta jestvuje niekolko princípov,
ktoré zabezpecujú našu vzájomnú rovnost. Rozhodujúcim je princíp casu,
ktorý rovnako plynie bohatému aj chudobnému, mladému aj starému, súcitnému
i bezcitnému. On zabezpecuje, že každý nesprávny krok v sociálnej politike
a vztahoch, ktorý urobí politik alebo obcan, je bumerang, ktorý sa mu
vráti o pár rôckov ked aj on bude starnút a zostarne, ked on nebude
vládnut, ale sa zaradí medzi bezvládnych.
Ak niekoho nezaväzujú princípy morálky, etiky, viery, nech pamätá aspon
na seba a na stroj casu, ktorý tiká v jeho tele aj srdci práve tak ako
u tých skôr narodených.
(Vysielané v SRo na okruhu Slovensko I v nedelu 12. 1. 2003 o 9.05 h)