Vznik štátu (3)
Spomína Augustín Marián Húska,
úcastník politických rokovaní o slovensko-ceskom vyrovnaní
My Slováci máme velmi dobrý vztah k Srbom aj Chorvátom a prejavilo
sa to v akejsi našej tichej diplomacii sprostredkovania dobrých služieb
v rokoch 1990-199l a neskôr v rokoch 1992 až 1993 aj pokusmi o zmierovacie
služby. Ukázalo sa však, že velmoci samy chcú vystupovat v úlohách bud
arbitrov, alebo zmierovacích sudcov. Moje osobné uvažovanie bolo nasledovné:
Z balkánskeho konfliktu sme sa poucili najmä v tom, že musíme velmi
umne a kultivovane využit jedinú pre nás priaznivú medzinárodnu dannost.
Bola nou skutocnost, že po rozpade východného bloku nastalo v strednej
Európe spomínané krátke obdobie velmocenského vákua. Starí hegemóni
už vyprázdnovali geopolitický priestor v strednej Európe a noví ho ešte
nezaujali ani de facto, ani de jure, iba spravodajsky. Túto pre nás
priaznivú , ale docasnú medzinárodnú geopolitickú výhodu bolo treba
bezpodmienecne využit. Medzinárodné silové pole bolo vtedy vo velkom
pohybe, lebo sa rozpadali sféry sovietskeho vplyvu a západný blok sa
ešte ticho sporil o to, ako si velmocenské vákuum medzi sebou rozdelí.
Vtedy bolo isté iba to, že východný blok strácal aj ekonomicky, aj geopoliticky.
Východný blok prehral nielen studenú vojnu , ale aj ekonomickú vojnu.
Totiž tzv. východný blok na celej ciare dlhodobo zaostával (snád iba
s výnimkou zbrojného výskumu a zbrojného priemyslu, kde udržoval vysokú
úcinnost svojich zbrojných raketových, nukleárnych a dokonca aj bakteriologických
systémov). Sovietsky zväz a jeho následnícka Ruská federácia musela
zbrojné preteky v studenej vojne vzdat práve v prichádzajúcej fáze vývoja
raketových a protiraketových štítov (Reagan ich populisticky nazýval
hviezdnymi vojnami). Za cenu zamatového ukoncenia studenej vojny
však tzv. elity východného bloku (vedúce stranícke, štátne, regionálne
a podnikovohospodárske kádre) dostali sa k oprávneniam ostat medzi elitami
aj v obnovujúcich sa kapitalistických podmienkach. Vedúce (nomenklatúrne)
kádre nutne tažili nielen z riadiacich skúseností, ale aj z vysokej
informovanosti a diskrétnej kontaktnej siete v prvých fázach privatizácie.
Bývalé nomenklatúrne kádre rýchlo pochopili, že praktické kapitálové
špicky západného sveta v podstate nemali a nemohli mat záujem na rýchlom
ozdravení podnikovohospodárskych sfér východu pred tým, ako sa im podarí
získat majoritu kapitálového vlastnenia ekonomického potenciálu porazeného
bloku, lebo by tým iba zostrili a pre seba znevýhodnili konkurencný
boj na európskych a vôbec na svetových trhoch. Naše rýchlo zorientované
podnikovohospodárske vedenia (riadiace kádre) bohužial velmi rýchlo
a zištne stratili rozmer národohospodárskej zodpovednosti a casto v
spolupráci s niektorými zahranicnými kapitálovými skupinami zúcastnovali
sa na vytunelovaní hospodárskeho potenciálu bankrotujúceho socializmu.
Prvým rozsiahlym tunelovaním sa stala kupónová privatizácia. Kupónová
privatizácia mala aspon symbolickou kompenzáciou umožnit domácemu obyvatelstvu
dostat sa do postavenia drobného úcastinára na urcitej casti podnikovohospodárskej
sféry. Tým však, že špicka vtedajšej federálnej vlády odsabotovala prijatie
federálneho zákona, ktorý by zakázal, aby sa na investicných fondoch
kupónky zúcastnoval aj zahranicný kapitál, vznikla legálna možnost
spojenia domácich a zahranicných špekulantov a spolocného tunelovania
celej kupónovej privatizácie. Špekulanti využili hlad obyvatelstva po
získaní hotovosti a väcšinu kupónových akcií vykúpili od obyvatelstva
prevažne za bazárovú cenu. Bezocivými operáciami novovznikajúcich tzv.
investicných fondov boli obcania vlastne zbavení ich podielu na vlastnení,
a tak špekulanti za pomoci zahranicného kapitálu vytunelovali kupónovo
privatizované podniky a uliali vlastnícke práva prevažne do zahranicia.
My sme síce programovo a ideologicky robili verejnú osvetu o možnosti
podielového úcastníctva verejnosti na ekonomickom potenciále (napríklad
vo forme tzv. zamestnaneckých úcastín), a preto sme odporúcali premenit
Fond národného majetku na štátno-verejný holding, ale hlad obcanov po
získaní hotovosti bol taký velký, že sme nemohli uspiet. V knihe Technológia
privatizácie, ktorú som vydal v r. 1991 v nakladatelstve Alfa v Bratislave,
som jednak vyhodnotil medzinárodné praktiky privatizácie vo všetkých
štátoch sveta a jednak som naznacil, ako v slovenskej privatizácii by
sme mohli strategický potenciál Slovenska zverit Fondu národného majetku,
ako verejno-štátnej i úcastníckej holdingovej organizácie. Propagovali
sme túto cestu, ale mainstream (hlavný prúd neoliberalizmu) v medzinárodných
súvislostiach bol zrejme v obrovskej výhode po vyhratej studenej vojne.
Dokonca sme propagovali skúsenosti získané v USA s tzv. ludovými ci
zamestnaneckými akcionármi (tzv. System ESOP a systém NCEO), ale sme
tušili, že stratégie so zamestnaneckými akcionármi v USA sú skôr ozdobné
arabesky na tvrdom vzhlade amerického neoliberalizmu ako úprimné úsilie
o reformu liberálneho kapitalizmu. Len si spomenme na ceského velkotunelára
Koženého, ktorý prišiel z emigrácie s tzv. harvardským plánom, ale nie
aby postavil na nohy ním privatizované podniky, ale ako tieto podniky
vlastnícky vytunelovat a peniaze preliat do cudziny.
Tak sa domáci špekulanti a ich tichí zahranicní spolocníci zúcastnovali
najprv na vytunelovaní kupónky a potom sa s podporou konzultacných
poradcov zúcastnili na bazárovom privatizovaní najlukratívnejších podnikov.
Takýmto spôsobom zahranicné kapitálové záujmy pomohli zahranicným štátnopolitickým
záujmom pri geopolitickom tažení obsadzovania bezprizorného velmocenského
vákua v strednej Európe a to tým, že sa zapojili do delby vlastníckeho
koláca postupným získavaním strategického vlastnenia ekonomického potenciálu
transformujúcich sa krajín.. Nebyt štastia, že delba velmocenských
sfér je tiež zápas a vyžaduje svoj cas, tak niektorí západní geopolitickí
jastrabi by boli najradšej oslobodzovali sovietskych vazalov tak,
že ich urobia rovno vazalmi niektorých západných velmocí. Dobre sa pamätám,
že tesne po vytvorení samostatného Slovenska v prvom polroku 1993 prichádzali
relatívne casto vedúci experti Svetovej banky a Medzinárodného menového
fondu, ktorí nám (vláde i parlamentu) naliehavo radili, ako postupovat
najmä v hospodárskej transformácii. Ako vtedajší podpredseda Národnej
rady SR pre ekonomické a zahranicné vztahy som prijal skupinu expertov,
ktorá odovzdala slovenskej vláde memorandum odporúcaní a požiadaviek,
ktoré kládli na Meciarovu vládu. Ked som zbežne prezrel skladbu memoranda,
tak som videl, že obsahuje rad odporúcacích bodov, ktoré za každým bodom
boli objasnované vysvetlovacích textom. Body boli doslova ultimatívne
a vysvetlovacie texty mali len zahladit, alebo stlmit ultimatívny ráz
bodov memoranda. Povedal som vedúcemu skupiny, že ked si odmyslíme vysvetlovacie
texty, memorandum pripomína návrh vítazov na podpísanie kapitulacnej
istiny. Vtedy vedúci skupiny prostoreko opustil diplomatický jazyk a
povedal : A co si myslíte, že Slovensko nebolo súcastou porazeného
bloku?
Túto kontextovo vytrhnutú spomienku z roku 1993 uvádzam preto, aby sme
si uvedomili, o co geopoliticky išlo rôznym predstavitelom svetového
trhového esteblišmentu. Už koncom roku 1991 sme tušili, že velmocenské
vákuum v strednej Európe bude mat krátke trvanie. Preto väcšina z nás
- slovenských politických vyjednávacov cítila velkú naliehavost dosiahnut
slovensko-ceské vyrovnanie ešte pred skoncením vákua. Spätný pohlad
na desat rokov samostatnosti Slovenska a na postupnú globalizáciu moderných
spolocenstiev ukazuje, že sme dobre urobili, ked sme vytrvali v završovaní
slovenskej štátnosti ešte v case vákua. Slovensko a jeho demokratickými
volbami legitimovaná politická reprezentácia múdro urobili, že pripojili
Slovensko do konvoja balkánskych a baltských štátov, ktoré sa osamostatnili.
Na rozdiel od nich sme to však urobili nekrvavo, civilizovane a na základe
konsenzu medzi ceskou a slovenskou politickou reprezentáciou.
Pri surfovaní na emancipacnej vlne Európy sme mali stále na mysli
to, že v strednej Európe nie sme sami a že tam patria všetci naši susedia.
Všetci naši susedia mali, majú a budú mat aj svoje geopolitické záujmy
a ambície. Pomocou slovenskej štátnosti sme chceli, aby sa vlastnenie
strategického potenciálu Slovenska nevyparilo do zahranicných kapitálových
centrál. Vedeli sme, že vplyv zahranicného kapitálu bude obiektívne
rást, ale chceli sme transformacným kompromisom dosiahnut, aby sa
privatizácia štátneho potenciálu nepremenila v drsnú pauperizáciu
štátneho hospodárskeho potenciálu. Treba priznat, že ochrana aspon strategických
castí potenciálu Slovenska sa nepodarila, lebo po roku 1998 vláda zacala
svojou ústretovostou voci cudzím záujmom cynický výpredaj aj tejto strategickej
casti ekonomického potenciálu.
Treba bez paniky ale jasnozrivo uznat, že sila medzinárodných záujmov
bude na Slovensku taká velká, že prežitie štátu je možné iba trvalou
mobilizáciou umu a vôle slovenskej spolocnosti. Zhodou okolností, ked
sa pozrieme na dlhodobé správanie sa v stredoeurópskom prostredí, tak
môžeme konštatovat, že vonkajšie geopolitické záujmy vždy vo väcšej,
alebo menšej miere prekracovali geopolitický priestor Slovenska.
Co sme si vtedy približne mysleli o našich vzdialenejších i bezprostredných
susedoch?
Zacnime od nášho rakúskeho súseda, ktorý má najmenšiu dotykovú ciaru
so Slovenskom a je zároven najmenším naším susedom. Je to jediný štát,
ktorý sa už zaciatkom osemdesiatych rokov stal clenom Európskej únie
a ktorý je doposial jediný neutrálny sused Slovenska. Rakúsko v jeho
súcasnej podalpskej podobe je reliktom niekdajšej stredoeurópskej habsburskej
ríše v jej najprv unitárnej a neskôr v duálnej podobe . Do r. 1918 zahrnovalo
cast Balkánu, královstvo uhorské, ceské, cast Sliezka a západnú Halic
(Galíciu). Tento sused však po r. 1918 a najmä po r. 1945 si je vedomý
malosti svojho potenciálu, a preto sa najmä za posledných 40 rokov
naucil tažit z výhod neúcasti v blokoch, ked na jednej strane využíval
svojím napojením na nemeckú marku výhody a velkost západoeurópskeho
trhu (a to už pred svojím clenstvom v EHS a neskôr v EÚ) a zároven využíval
výhody svojej neutrálnej a mimopaktovej pozície. Samotný fakt, že sa
Rakúsko v podstate nezúcastnilo zbrojných pretekov v studenej vojne,
mu umožnilo dlhodobo minimalizovat svoje zborojné výdaje. To, co nedalo
na zbrojenie, mohlo dat na svoj rozvoj.
Zbrojná a teda nehodnototvorná výroba odoberá zdroje rozvojovej a teda
hodnototvornej výrobe. Pre porovnanie stací uviest, že len Slovensko
minulo na svoju vnútenú štyridsatrocnú úcast na zbrojných pretekoch
v rámci sovietskeho bloku okolo l bilióna (tisíc miliárd) korún svojich
zdrojov. Casto sa nepodložene argumentuje, že neutrálna pozícia a neúcast
v blokoch je pre štát nákladnejšia, ale práve Rakúsko je dokladom toho,
že je to polopravda šírená zbrojnými hegemónmi. K sume l bilión sme
dospeli na vedecko-analytických sympóziách tak, že sme došli k záveru,
že tzv. zbrojné výdaje treba zapocítat dva razy, t. j. to, co sa vydá
na zbrojenie, vedie k dalšiemu zapocítaniu vynaloženej sumy do rozvojového
dlhu, ktorý vzrastá práve neproduktívnymi výdajmi. Takto vzniká nákladovo
cosi, co môžeme nazývat rozvojovou zadlženostou. Rakúsko vdaka svojej
neutrálnej pozícii malo svoju novodobú rozvojovú zadlženost naozaj
malú. Rakúsko ako paktovo neviazaná krajina nemuselo sa zúcastnit zbrojných
pretekov oboch paktov. Hegemón každého obranného zoskumenia chce byt
bezpodmienecne aj hegemónom na zbrojárskom trhu, a preto robí všetko
pre to, aby zo svojho postavenia nadvlády inkasoval tzv. vyzbrojovaciu
rentu. Pretože to v podstate vyhovovalo hegemónom oboch blokov (USA
i ZSSR), Rakúsko sa dokázalo 50 rokov vyhnút nadmerným zbrojným výdajom,
ktoré vyvolali zbrojné preteky pocas studenej vojny.
Ked ale vypadla vyvažovacia pozícia ZSSR, tak je neutrálne Rakúsko
vystavované rastúcemu tlaku, coho dokladom sú jeho obcasné napäté vztahy
s EÚ a NATO. Sú len vystavením prvého úctu za to, že neutrálny vzdušný
priestor Rakúska nebol otvorený pre sily NATO pri tzv. kosovsko-juhoslovanskej
kampani. Nie Haider, ale neutrálna pozícia Rakúska je trnom v oku dozorujúcich
velmocí. Dokial sa nezaradí a nevzdá svojej neutrálnej pozície, bude
mat Rakúsko problémy, lebo nepriamo odmieta akceptovat zrušenie velmocenského
vákua aj nad svojím územím. Totiž neutrálna pozícia Rakúska nevznikla
len z vlastnej vôle Rakúšanov, ale predovšetkým z ochoty vtedajšieho
východného i západného bloku akceptovat neutrálnu pozíciu medzi
blokmi. Podpísanie tzv. štátnej zmluvy Rakúska s vítaznými velmocami
druhej svetovej vojny vytvorilo v roku 1956 obojblokovú garanciu neutrálnej
pozície Rakúska. To, co bolo v záujme oboch centrál bipolárneho sveta,
už nie je v záujme jedinej centrály monopolárneho sveta. Rakúsko bude
mat rastúce problémy s medzinárodnou akceptáciou svojej neutrálnej pozície.
Pre nás však je dôležité, že Rakúsko s ohladom na urcité rezíduá a resentimenty
voci ceským zemiam, ktoré boli kedysi korunnými castami podunajského
impéria, malo pochopenie pre emancipacné snahy Slovenska a teda v záverecnom
štádiu završovania slovenskej štátnosti mohli sme rátat síce s opatrnou,
ale tichou žiclivou pozíciou Rakúska.
Slovensko aj v budúcnosti má hladat zlepšenie partnerstva s Rakúskom.
(Pokracovanie v budúcom císle)