Stanislav Gábor
Dvaja noví slovenskí biskupi
Dna 12. novembra 2002 vymenoval pápež Ján Pavol II. pátra vincentína
(lazaristu) Mons. ThLic. Milana Šášika (50), CM, farára v Perecíne (Zakarpatská
oblast na Ukrajine), biritualistu, za titulárneho biskupa Bononie a
apoštolského administrátora ad nutum Sancte Sedis (do odvolania Sv.
stolice) Mukacevskej eparchie byzantského obradu. Pre mnohých je táto
diecéza úplne neznáma, hoci historicky má vela spolocného aj so Slovenskom.
Misijnú Spolocnost knazov a bratov (Congregatio Missionis skr. C.M.)
ludovo nazývaných lazaristi založil francúzsky katolícky knaz sv. Vincent
de Paul r. 1625 v Paríži. Jej poslaním je ohlasovat Evanjelium najchudobnješím
spolu s charitatívnou cinnostou.
Podla správ Vatikánskej tlacovej agentúry, 12. decembra 2002 prijal
Sv. Otec podla Kan. 210 § 1. CCEO zrieknutie sa úradu prešovského sídelného
biskupa Mons. Jána Hirku a za nového prešovského sídelného biskupa vymenovval
pátra jezuitu Mons. Jána Babjaka (49), riaditela košického Centra spiritulaity
Východ-Západ. Biskup Ján Babjak, S.J. je clenom Spolocnosti Ježišovej
(lat. Societas Jesu), ktorú r. 1540 založil v Ríme španielsky knaz,
sv. Ignác z Loyoly. Vysviacka nových biskupov sa konala v patriarchálnej
vatikánskej Bazilike Sv. Petra v Ríme, 6. januára tohto roku na Slávnost
Zjavenia Pána a predsedal jej Jeho Svätost, Ján Pavol II., rímsky pápež.
Okrem dvoch Slovákov boli vysvätení ešte další 10 biskupi: Mons. PAUL
TSCHANG IN-NAM z Kórey - bude nunciom v Bangladéši; Mons. CELESTINO
MIGLIORE z Talianska stály pozorovatel Sv. stolice pri OSN; Mons.
PIERRE NGUYEN VAN TOT z Vietnamu bude nunciom v Benine a Togu; Mons.
PEDRO LÓPEZ QUINTANA zo Španielska - bude apoštolským nunciom s osobitným
poverením; Mons. ANGELO AMATO, SDB z Talianska bude sekretárom Kongregácie
pre vieru; Mons. CALOGERO LA PIANA, SDB bude biskupom na juhu Talianska
v diecéze Mazara del Vallo; Mons. RENÉ-MARIE EHUZU z Kongregácie Ježiša
a Márie, bude biskupom v Abomey (Benin); Mons. ANDRAOS ABOUNA z Iraku
bude pomocným biskupom v Babylonskom Patriarcháte pre chaldejských
katolíkov (Irak); Mons. GIUSEPPE NAZZARO, OFM z Talianska bude apoštolským
vikárom v Alepe (Sýria) pre latinských katolíkov; Mons. BRIAN FARRELL
z Írska bude sekretárom Pápežskej Rady pre jednotu krestanov. Tak
pocas svojho 25 rocného pontifikátu Ján Pavol II. dodnes vysvätil (spolu
s 12 novým biskupmi) 321 biskupov.
Otec Babjak bol v tom case prešovským kaplánom. Nikdy by som si nebol
pomyslel, že knaz, u ktorého som bol na prvé sv. prijímanie, sa raz
stane biskupom. A ani vo sne by ma nenapadlo, že knaz, s ktorým som
bol na púti pocas Svetového stretnutia mládeže v Paríži r. 1997, ktorý
nás tak ochotne povodil po miestach spojených so životom a dielom sv.
Vincenta de Paul, ktorého je on ako lazarista duchovným synom, bude
raz biskupom v starodávnej mukacevskej eparchii. Vskutku, dostal som
ten nezaslúžený dar, poznat oboch biskupov ešte pocas ich knazskej pastoracnej
služby. O to skôr sa mi videlo, že nesmiem chýbat na ich biskupskej
konsekrácii v Ríme. Tak napriek tažkostiam som do Ríma pricestoval.
A neprišiel som sám. Prišlo aj 10 autobusov zo Slovenska, - niektorí
pútnici aj individuálne - aby boli blízko pri tejto pre Slovensko naozaj
historickej chvíli.
Od zaciatku svojho pontifikátu konsekruje sv. Otec Ján Pavol II. niekolko
nových biskupov na Slávnost Zjavenia Pána. Väcšinou ide o biskupov,
ktorí potom pôsobia ako apoštolskí nunciovia alebo v inštitúciách Vatikánu.
Tento sviatok je podla tradície ešte starší ako samotný sviatok Narodenia
Pána, a vo východnej cirkvi sa radí za Paschou ako druhý najväcší cirkevný
sviatok.. Bohozjavenie (ludovo nazývaný Traja králi, lebo v západnom
obrade sa viac zdôraznuje príchod mudrcov z Východu), ked Boh zjavil
Božskost svojho Syna Ježiša Krista, je jedným z najstarších cirkevných
sviatkov na Východe; ved jeho korene siahajú do zaciatku 2. stor. Cirkev
na Západe prijala tento sviatok od Cirkvi Východu v 3. stor. Symbolické
je aj to, že terajší pomocný mukacevský biskup Mons. Jura Džudžar a
súcasný apoštolský nuncius na Slovensku Mons. Henryk Jozef Nowacki boli
obdobne vysvätení Jánom Pavlom II. v Ríme 19. marca 2001 (kvôli zakonceniu
Jubilejného roku bol termín z januára posunutý na marec).
Rím nás privítal naozaj milo. Kým u nás doma mrzlo, teplé pocasie vo
vecnom meste bolo zaiste pre našich pútnikov príjemným prekvapením.
Teplota tu dosahovala 10 - 15 stupnov Celzia nad nulou. Kým v nedelu
doobeda bola slávnostná sv. omša s o. Šášikom v Slovenskom Ústave sv.
Cyrila a Metoda, s o. Babjakom bola sv. liturgia v Chráme pri Russicu
v nedelu poobede. Slovenskí pútnici tu mali možnost byt úcastní na bohoslužbách,
pri ktorých o. Babjak a o. Šášik slávili eucharistiu naposledy ako knazi.
Na archijerejskej slovenskej liturgii v Russicu, ktorej predsedal košický
apoštolský exarcha, vladyka Milan Chautur spolu s arcibiskupom-metropolitom
Basilom Schottom z Pittsburghu (USA) sa zúcastnilo viac ako 30 knazov
obidvoch obradov. Pocas bohoslužby spieval gréckokatolícky zbor Chrysostomos
z Farnosti Povýšenia sv. Kríža v Bratislave. Sv. liturgia v Russicu
sa nekonala náhodou. Russicum, alebo Pápežské ruské kolégium bolo založené
r. 1929 na pomoc ruským veriacim s cielom vychovávat knazov pre východný
obrad, predovšetkým na misie do Ruska. V súcasnosti sa okrem formácie
latinského a východného duchovenstva pre Rusko sústreduje aj na iné
oblasti s byzantsko-slovanskou tradíciou Východnej Európy. Russicum
od zaciatku vedú otcovia jezuiti a dnes v nom študuje aj niekolko gréckokatolíckych
bohoslovcov a knazov zo Slovenska.
Rím - Biskupská konsekrácia
Hoci som prišiel do Baziliky viac ako hodinu pred zaciatkom slávnosti,
najlepšie miesta už boli obsadené. Uspokojil som sa s pocitom, že aj
ked všetko detailne neuvidím, predsa byt osobne na tejto pre Slovensko
historickej slávnosti je milost. O to viac som sa snažil duchovne vnorit
do priebehu samotnej vysviacky a sledovat ju pozorne z knižky, ktorú
rozdávali pri vchode do Baziliky, ako to pri podobných slávnostiach
býva.
Krátko pred deviatou hodinou na pohyblivej plošinke prichádza Sv. Otec,
za potlesku a spevu pútnikov. Pred ním v sprievode prichádzjú aj 12
knazi z 3 kontinentov, ktorí sa už o malú chvílu stanú biskupmi Katolíckej
cirkvi. Na skutocnot, že nominanti pochádzajú z celého sveta, poukázal
vo svojej homílii aj pápež, ked povedal: Vaše mená a vaše tváre hovoria
o všeobecnej Cirkvi, o jej katolicite, ako hovoria Otcovia. Pochádzate
z rôznych krajín a kontinentov a do rôznych krajín ste teraz znova urcení.
Viera v Krista, svetlo sveta, viedla vaše kroky už od mladosti až po
obetu vás samých v knazskom zasvätení. Pánovi ste nedarovali zlato,
kadidlo a myrhu, ale celý svoj život. Teraz Vás Kristus žiada, aby ste
obnovili toto sebadarovanie, aby ste v Cirkvi prijali biskupskú službu.
Tak ako ucinil jedného dna s Dvanástimi, pozýva každého z vás, aby ste
naplno zdielali jeho život a jeho poslanie. (porov. Mk 3, 13 15).
Prijmite plnost daru. Zároven sa však od vás žiada aj plnost vašej angažovanosti.
Srdecne vás pozdravujem a v duchu objímam každého z vás.
Ordo Episcoporum
Podla starodávnej tradície ordinácia nových biskupov sa uskutocnuje
vkladaním rúk a slovami konsekracnej modlitby. Sviatostou biskupskej
vysviacky sa knaz zaraduje do stavu - ordo, ktorý tradícia cirkvi volá
ordo episcoporum. Ucenie Cirkvi dnes nazýva túto sviatost - Sviatost
posvätného stavu (porov. KKC 1537-8). V Konštitúcii II. Vatikánskeho
Koncilu Lumen Gentium cítame, že biskupskou vysviackou sa udeluje plnost
sviatosti posvätného stavu, ktorú aj liturgický zvyk Cirkvi, aj výroky
svätých Otcov nazývajú najvyššie knazstvo. (LG 21). Dalej sa v nej
hovorí: Je zrejmé, že vkladaním rúk a konsekracnými slovami sa natolko
udeluje milost Ducha Svätého a vtláca posvätný charakter, že biskupi
vynikajúcim a viditelným spôsobom berú na seba úlohu samého Krista,
Ucitela, Pastiera a Velknaza, a konajú v jeho osobe [in eius persona
agant]. Biskupi teda naplnajú službu byt ucitelmi viery, velknazmi
a pastiermi Božieho ludu v partikulárnej cirkvi (rozumej diecéze). Tradícia
cirkvi rovnako hovorí, že biskupskú vysviacku vykonávajú viacerí biskupi
spolusvätitelia. Nebolo tomu inak ani v Ríme. Spolusvätitelmi a koncelebrantmi
so Sv. Otcom boli Mons. Leonardo Sandri, titulárny arcibiskup Cittanovy
z Vatikánskeho štátneho sekretariátu a Mons. Antonio Maria Veglio, arcibiskup
Eclana, sekretár Kongregácie pre Východné Cirkvi.
Slávnostný obrad biskupskej vysviacky zacal hymnom Veni Creator Spiritus.
Pred najvyššieho pontifexa predstúpil kardinál Giovanni Battista Re,
predstavil 12 knazov (kandidátov) a v mene Sv. Matky Cirkvi ho požiadal
o ich vysvätenie na biskupov. Ako býva zvykom, biskupinominanti najprv
verejne pred cirkevným zhromaždením vyjadrili svoj súhlas a slub, že
budú poslušní a podriadení Sv. Otcovi i jeho nástupcom a budú verne
strážit cistý a úplný poklad viery zachovávanej v Cirkvi od apoštolov.
Slovo vysviacka velmi pekne vyjadruje staroslovienske slovo rukopoloženije,
pretože ako sme uviedli vyššie, podstatným znakom tohto obradu je vkladanie
rúk. Cirkev si zachováva tento znak od svojho pociatku. Už v Skutkoch
apoštolov cítame, že apoštoli vkladaním rúk udelovali Ducha Svätého
(por. Sk 8, 17-19; 13, 3; napr. aj 2 Tim 1, 6). Na každého kandidáta
vkladal najprv ruky Ján Pavol II. ako hlavný svätitel, dalej dvaja
arcibiskupi spolusvätitelia a potom ostatní tam zhromaždení biskupi.
Bol to zároven znak kolegiálnej povahy biskupského stavu. Ved noví biskupi
sa o chvílu mali stat clenmi velkého kolégia (zboru) biskupov. Toto
kolégium, nakolko sa skladá z mnohých, vyjadruje rozmanitost a univerzálnost
Božieho ludu; nakolko je však zhromaždené pod jednou hlavou, vyjadruje
jednotu Kristovho stáda. (KKC 885, resp. LG 22) Nepripomína nám to
ustanovenie Dvanástich apoštolov, ktorých si Pán Ježiš vyvolil a spolocne
poslal ohlasovat Radostnú zvest - Evanjelium (por. Mk 16, 15, pozri
aj KKC 876)?
Zatial co diakoni držali nad hlavou svätencov roztvorené Evanjeliáre,
svätitelia sa modlili: Et nunc effunde super hos Electos eam virtutem,
quc a te est, Spiritum principalem, quem dedisti dilecto Filio tuo Iesu
Christo, quem ipse donavit sanctis Apostolis, qui constituerunt Ecclesiam
per singula loca ut sanctuarium tuum, in gloriam et laudem indeficientem
nominis tui. (z konsekracnej mdlitby).
Po prednesení konsekracnej modlitby boli dvanásti už novovysvätení
biskupi - pomazaní krizmou a dostávali od Sv. Otca biskupské insígnie:
Evanjeliár, prsten, mitru, berlu (pastorál). Poukážeme ešte na jedno
špecifikum. Kým v západnom obrade biskupi nosia náprsný kríž, vo východnom
obrade biskup nosí Panagiu (okrúhly ci oválny obraz Bohorodicky alebo
Spasitela). Niekedy boli do nej vkladané relikvie. Panagia, ktorú biskup
nosí na hrudi, mu pripomína, že je povinný mat v srdci Ježiša Krista.
Obrad vysviacky bol ukoncený znakom pokoja, ktorý si vymenili novosvätenci
najprv s Jánom Pavlom II. a potom aj s ostatnými biskupmi.
Po ukoncení biskupskej vysviacky sa novovysvätený biskup Ján Babjak
odobral na Generálnu kúriu Spolocnosti Ježišovej (jezuitov) na ulici
Borgo Santo Spirito, nedaleko Vatikánu, kde sa konala recepcia. Tá bola
naozaj miestom neformálnych stretnutí, gratulácií a predovšetkým úprimnej
radosti. Tam nového biskupa neustále obklopoval široký zástup gratulantov...
Biskup Milan Šášik mal podobné stretnutie a recepciu v inom nedalekom
kláštore.
Prešov, 18. január - Slávnost intronizácie
Vstupujem do tvojho domu a s báznou padám na tvár pred tvojím svätým
chrámom. Pane, ved ma vo svojej spravodlivosti pre mojich nepriatelov,
urovnaj svoju cestu predo mnou. Tieto slová sa modlil nový prešovský
biskup Ján Babjak, vstupujúc do Prešovskej katedrály. Pred ním šiel
zástup vyše 300 knazov prešovského biskupstva, košického exarchátu i
knazov latinského obradu a viac ako 20 biskupov, ktorí v studené sobotné
ráno prišli na intronizáciu do Prešova. Po precítaní menovacej buly
v latinskom a slovenskom jazyku zástupca Sv. Otca, pápežský nuncius
na Slovensku, Mons. Józef H. Nowacki, symbolicky odovzdal žezlo novému
prešovskému biskupovi Mons. Jánovi Babjakovi. Biskupské žezlo, gr. paterisa
je znakom pastierskej moci a otcovskej starostlivosti o zverené stádo.
Vo východnom obrade je to palica, na vrchole zakoncená akoby dvoma hadmi,
uprostred ktorých je vyobrazený kríž. Had tu symbolizuje múdrost a opatrnost
služby biskupa a kríž to, biskup vedie Kristovo stádo v mene Ježiša
Krista.
Po bozku pokoja s predstavenými seminára, bohosloveckej fakulty, dekanmi
a predstavenými reholí si biskup Ján zložil zo seba mantiu - fialový
biskupský plášt a nasledovalo slávnostné obliekanie. (Mantia je fialový
plášt kláštorného pôvodu pokrývajúci celé telo tak, že nie je vpredu
zošitý; na východe boli za biskupov vyberaní spravidla reholníci. Oznacuje
všepokrývajúcu Božiu silu, ale aj prísnost, pobožnost i pokoru reholného
života).
Pri archijerejských sv. liturgiách býva zvykom, že biskup sa pred jej
zaciatkom oblieka pri svojom tróne v chráme pred veriacimi. Je to pekný
dialóg diakona, ktorý spieva predpísané modlitby ku každej casti biskupského
liturgického rúcha a veriacich. Pocas obliekania sa biskup potichu modlí.
Nový prešovský sídelný biskup Ján sa pri svojom biskupskom tróne takýmto
spôsobom obliekol do liturgických rúch. Naostatok prijal biskup dvojsvietnik
dikirion a trojsvietnik trikirion a požehnal nimi lud na štyri svetové
strany. Celá liturgia mala naozaj slávnostný charakter. Svojím spevom
ju sprevádzal mužský Zbor sv. Romana Sladkopevca tvorený bohoslovcami
prešovského seminára pod vedením dirigenta Pavla Vasila.
Slovenská archijerejská sv. liturgia v byzantsko-slovanskom obrade podla
moskovského štýlu so všetkými znakmi, ktoré v nej prináležia iba biskupovi,
trvala takmer tri hodiny. Vo svojej homílii nacrtol nový prešovský eparcha
Mons. Ján Babjak program svojej biskupskej služby. Vychádzal pritom
zo svojho biskupského hesla, ktoré si vybral od sv. apoštola Pavla -
Vy ste chrám živého Boha.(2 Kor 6, 16a) Chcem položit dôraz na duchovný
život každého knaza, ale tiež veriaceho a chcem neustále povzbudzovat
k tomu, aby sme boli takí, akých nás chce mat Boh. Ak má Cirkev v tretom
tisícrocí plnit svoju úlohu, musí možno viac než doteraz svedcit o živom
Ježišovi Kristovi. Nový biskup dalej vyjadril svoju túžbu stat sa pre
svojich knazov i všetkých jemu zverených nielen biskupom, ale predovšetkým
otcom a priatelom, s tým, že pre všetkých bude mat vždy otvorené nielen
dvere svojej rezidencie, ale aj svojho srdca.
Na záver sv. liturgie apoštolský nuncius Mons. J. H. Nowacki podakoval
odchádzajúcemu biskupovi Jánovi Hirkovi, ktorý viedol Boží lud v dobe
útlaku a temnoty najprv ako ordinár, neskôr diecézny biskup viac ako
30 rokov. Podakoval mu za obetavú službu a svedectvo, ktoré svojím životom
a svojou službou dával Božiemu ludu Prešovskej eparchie. Boh nech ta
obdaruje zdravím a pokojom srdca a nech ti uštedrí dlhé roky zaželal
mu. Novouvedeného biskupa Mons. Jána Babjaka pozdravil takto: Bola
ti zverená povinnost ucit, posväcovat a riadit partikulárnu cirkev,
slovom i príkladom máš ludom zvestovat Kristovo Evanjelium. Preberáš
dnes dedicstvo vskutku vznešené, posvätné a plodné. Vykroc s vierou
do budúcnosti, nelakaj sa, lebo ta bude sprevádzat modlitba nielen gréckokatolíckej
cirkvi, ale aj modlitba celej katolíckej cirkvi. Bude ta doprevádzat
príhovor blahoslaveného biskupa Pavla Gojdica.
Erb a biskupské heslo
Ako sme vyššie uviedli, Mons. Ján Babjak si vybral svoje biskupské heslo
od apoštola Pavla: Vy ste chrám živého Boha. (2 Kor 6, 16a ) Vo svojom
erbe, ktorý je rozdelený na štyri polia, má v prvom a štvrtom poli znak
Prešovského biskupstva - cervený kríž, v strede ktorého je kniha Sv.
Písma s písmenami alfa a omega: A O. Na bielom pozad? sú písmená IS
XS NI KA (Je?iš Kristus Vítaz). V druhom a tretom poli je vyobrazená
Bazilika sv. Petra v Ríme (co má pripomínat miesto biskupskej vysviacky)
a uprostred je holubica s vyžarujúcimi lúcmi - symbol Sv. Ducha.
Z dejín Prešovského biskupstva
Prešovská a Mukacevská gréckokatolícka eparchia majú medzi sebou tesné
historické väzby. V tejto súvislosti prinášame krátke poohliadnutie
do histórie prešovskej eparchie. Príznacné je aj to, že podla východnej
tradície sa novým prešovským biskupom stáva reholník.
Reholný knaz, jezuita, biskup Ján Babjak nastupuje na prešovský biskupský
stolec po Mons. Jánovi Hirkovi. Mons. Ján Babjak sa tak stal v poradí
8. sídelným biskupom od jej vzniku. Gréckokatolícke biskupstvo v Prešove
bolo zriadené bulou Relata Semper, pápežom Piom VII., 22. septembra
1818. Kolískou prešovskej diecézy je Mukacevská eparchia, ktorá sa vždy
hlásila k cyrilo-metodským korenom.
Zlatou érou náboženského a kultúrneho života gréckokatolíkov bolo obdobie
za biskupa Bacinského, ktorý vehemente obranoval záujmy gréckokatolíckych
veriacich pri Viedenskom dvore. Koncom 18. stor bola Mukacevská eparchia
na severovýchode Uhorska velmi rozsiahla (13 žúp a viac ako 800 farností).
Preto boli r. 1776 ustanovené 2 vikariáty na cele s generálnymi vikármi:
1. Maramorošský-Sihor vikariát najvýchodnejši cíp eparchie, a Szatmársky
vikariát na juhu (Rumunsko). Krátko na to r. 1787 bol vytvorený aj
vikariát na západe so sídlom v Košiciach. Podla dekrétu zo 17. júla
1787 bol vikár Košíc menovaný spomedzi kanonikov Mukacevskej kapituly
a potvrdený královským dvorom. Prvým kanonikom bol Ján Pastelyi-Kovác;
bývalý kláštor dominikánov v Košiciach mu bol urcený za rezidenciu.
Po jeho návrate do Mukaceva bol 13. januára 1790 na jeho miesto menovaný
kanonik Michal Bradac, neskorší biskup (vikárom bol do r. 1812).
Košický vikár Michal Bradac preniesol sídlo vikariátu do opusteného
kláštora minoritov v Prešove. Stalo sa tak Dekrétom z 20. decembra 1792.
Vdaka vplyvu biskupa Bacinského u Viedenskeho dvora a vytrvalosti vikára
Bradaca bol Košický vikariát úspešne ustanovený r. 1806 a stal sa základom
dnešnej Prešovskej eparchie.
Prešovské biskupstvo bolo oficiálne zriadené 22. septembra 1818 bulou
pápeža Pia VII. Relata Semper. Nová eparchia zahrnovala 194 farností
a 152 000 veriacich. Mesto Prešov bolo dané za sídlo eparchie, od neho
odvodzuje aj svoj názov. Za biskupskú rezidenciu bol urcený starý minoritský
kláštor. Bývalý kláštorný chrám bol povýšený na katedrálu; nový ikonostas
sa podarilo vybudovat neskôr za biskupa Jozefa Gaganca (1843 - 1875).