Anton Semeš
Pamiatke Konštantína Filozofa
(14.februára)
Milý je Boh a ludom ten, koho pri spomienke požehnávajú. Pre jeho vernost
a pokoru na svätú úlohu si ho povolal Hospodin a vyvolil spomedzi všetkých
ludí. Na hlavu mu položil korunu z drahokamov. - Tak sa nám aj dnes
pri oslave odchodu Cyrila do vecnosti prihovára Kniha múdrosti.
Impozantne znie pochvala Cyrilovi Filozofovi, Ucitelovi, ktorú spísali
jeho žiaci: Hla zaskvela sa nám, milovníci Krista, svätožiarna pamiatka
preblahoslaveného nášho otca Cyrila, nového apoštola a ucitela pre všetky
slovanské krajiny. Zaskvel sa nábožnostou i krásou na zemi ako Slnko,
milosrdenstvom Krista a jeho láskou k ludom, bol poslaný za Pastiera
a Ucitela slovenskému národu, ktorý bol v nevedomosti a mraku. Horel
silou Ducha Svätého... Priviedol svojich žiakov na svätenie do Ríma,
ako kázali cirkevné zákony, lebo bol na rímskom cirkevnom území. Tu
s radostou ukoncil beh svojho života a jeho telo spocinulo pri hrobe
sv. Klementa, prvého apoštolíka spomedzi Rimanov.
Pretože nás moderná veda - svetská aj cirkevná - nabáda vracat sa k
pramenom, tak sme sa opovážili uviest predchádzajúce tvrdenia. A na
poucenie i povzbudenie súcasníkov strednej i mladšej generácie tak
treba robit neprestajne. Prastará indoeurópska skúsenost zásada je
stále aktuálna, živá: Len opakovaním historických skutocností v každom
národe trvá neporušená tradícia. Niet žiclivej a požehnanej prítomnosti
bez prepojenia na minulost. A navyše: svätci spájajú všetky národy.
Sú ich ochrancami.
Karol Velký po porážke Avarov pred rokom 800 rozdelil spolu s biskupmi
hned po bojoch na brehu Dunaja, kde bol brod, celé Podunajsko biskupským
stoliciam v Akvileji, Salzburgu, Pasovu. Mali tam zaviest cirkevný poriadok
a upevnovat katolícku vieru. Ved celý tento priestor bol po stárocia
v rukách ariánov. Benediktínom už storocie pred porážkou Avarov pripadla
úloha pokatolíctit tieto kmene, a to pokrstením v mene Svätej Trojice.
Robili tak mnísi glagoláši (kaludri) z Dalmácie a Istrie. Svedcí o tom
objavený záznam, ktorý si vyžiadal z Monta Cassina pápež Štefan II.
Používali grécku liturgiu a slovenski jenzik. Po nich ostali zachované
miestne názvy KRLEŠ a v Sedmohradoch a v dnešnom východnom Madarsku
osady s názvom KERLÉŠ. Stavali rotundy, ako bolo zvykom v Stredomorí
a po nich sú miesta kláštorov, ktoré za Pázmána nemohli indentifikovat
(Sasinek) .To bola jedna z tých misií, ktorú pred Michalom III. nazvalo
Rastislavovo posolstvo misia iz Griek. Ilyrikum patrilo pod Carihrad.
Isteže, Rastislav sa chcel vymanit spod vplyvu Frankov, preto najprv
žiadal biskupa a ucitela v Ríme. Takého tam nemali. Preto sa obrátil
na Carihrad a na velké potešenie Mikuláša I (list do Carihradu) tam
takého našli. Rastislav videl v Slovanoch tretiu silu v Európe. Chcel
mat oporu i ochranu v apoštolíkovi v Ríme (co neskôr dosiahol Svätopluk),
a preto sa pokúsil o pomoc aj v Carihrade.
Žiaci svätých bratov v Pochvale Cyrilovi jasne uvádzajú, že Konštantín
bol pastierom a ucitelom ciže biskupom. No bol na rímskom panónskom
území. Preto aj Hadrián II. hovorí, že oni vedeli, kam majú príst.
Carihrad mohol s dovolením Mikuláša I. vyslat misionárov. Okrem toho
taká misia vždy mala na cele biskupa. A to Carihradská cirkev ako aj
ostatné pravoslávne cirkvi robia dodnes. Preto aj Cyril pred smrtou
sa modlí takto: Stádo, ktoré si mi zveril, vraciam Ti naspät. V Ríme
ho iste poverili ako biskupa viest dalej misie na Morave. Inác by to
jeho žiaci neuviedli v texte.
Vyvolení na svätenie boli fascinovaní svojím ucitelom. Viedol ich k
nábožnosti a spolu s nimi dodržiaval prastarú zásadu, že ráno sa zacína
UTRENOU-MATUTÍNOM prv, než Slnko si uvije z ranných lúcov hrejivú vestu.
Milovali ho a on im neprestajne zdôraznoval, že sú vyvolené nádoby Ducha
Svätého a on je pre nich len boží vánok zo Solúna, co ich osviežuje.
Dnes si uvedomujeme, že medzi našimi predkami žili ako objavitelia pokladov.
S odvahou presekávali na pohanskej moravskej pôde chodník viery. Tešilo
ich, že to nie je pre nich, ale pre naddunajských Slovanov. Filozof
vedel, že múdrost sa uchová, len ked sa zapíše. Ak niektorý národ nemá
písmená, to ako keby sa písalo na vodu. Preto s láskou školili hlaholikou
nových i starších uceníkov od Frankov. Zdôraznoval im, že národ, ktorý
nie je pripravený na samostatnost, stojí na hlinených nohách. Zdôraznoval
im jednotu a pripomínal im babylonskú vežu. Napomínal ich, aby sa nepokúšali
napodobnovat Frankov, ale realizovali len to, co je na Morave možné.
Pomáhal popredným velmožom otvárat oci, srdcia a ešte intenzívnejšie
duše. Vedel, že poznanú pravdu treba PECATIT. Dobre vedel ako skúsený
filozof a teológ, co znamená pre Moravanov SLOVOSLUŽBA. Pridobre poznal
chod dejín i to, že svetové dejiny sú slepé na jedno oko.
Ked prišiel do Ríma, už dávno ho predchádzal chýr svätého muža, ktorý
pri odchode z Moravy si za odmenu vyžiadal stovky zajatcov a prepustil
ich na slobodu. Toto sa opakovalo aj na Blatnohrade. Vtedy sa to hocikde
len tak bežne nestávalo... V Ríme sa tešili popredné kruhy jeho vzdelanosti,
pohotovosti a výstižnosti pri debatách polemikách. Rímu imponovali
jeho zámery: pod patronáciou Ríma zaclenit Slovanov do všeobecnej Cirkvi
ako tretiu silu po Románoch a Germánoch. Ved len cez velký pocet partikularizmov
a výslednú rozmanitost Cirkev dokáže najlepším spôsobom realizovat svoju
UNIVERZALITU.
Dnes môžeme s vierou a nádejou konštatovat, že
Všetky smery sú naše
bude tu jediný ovcinec,
nedrobený na salaše.
Pretože je blízko z Ríma
do Byzancie
a z Byzancie do Ríma.
Clovek má iba dvoje rúk,
ktoré k nebesiam spína.
- - -
Cyril Mojžiš,
Metod - Jozue,
vezíri nášho národa. (J. Tóth)
Dnes sme rozhádzanou Cirkvou. Všetko, co môžeme robit každý osobitne
sám, robme spolocne (Ján Pavol II. ).
BOŽIE MLYNY NIKDY NEPOSTOJA.