Celebrity
Často a rady omieľajú médiá slovo celebrity. Každému je jasné, že má ísť o výnimočné osobnosti, ktoré si svojím životom a dielom vydobyly právo mienkotvorne vplývať na udalosti spoločenského a politického života. O tom, že vplývajú, niet pochýb. Veď ich názory sa prezentujú najmä v elektronických médiách, ale aj v novinách a časopisoch častejšie než reklama na pracie prášky.
Doteraz celebrity tvorili najmä herci, speváci a speváčky populárnej hudby, niektorí textári, baviči, missky atď. Môžete ich vídať v reláciách typu Smotánka na každej spoločenskej párty, na honosných báloch, píše o nich bulvárna tlač. Všetko, i tzv. seriózne informácie, i klebety majú len jedinú úlohu: udržiavať ich tváre a mená v kurze. A s tvárami a menami aj názory, ktoré prezentujú ako podľa učebnice. Vedia najlepšie, čo je moderné, čo je in, čo je podľa toho najsprávnejšieho politického kurzu. Prehovoria vždy ako hovorcovia tých, ktorým nestojí za to ukazovať sa na verejnosti, veď stačí, že majú dosť peňazí a moci. Platia si na to svojich dvorných našepkávačov a aby ich poslanie nevyznelo dehonestujúco, vymysleli im honosný názov celebrity.
Aká je vlastne ich úloha? Zjednodušene povedané, sú to strážne psy demokracie, ale demokracie nie odvodenej od vôle voliča, ale od vôle mocných. Rovnako ako tretí sektor, ktorý sa tiež nevenuje iba tomu, čomu sa podľa zakladacej listiny má, ovplyvňujú verejnú mienku bez toho, aby sa zúčastnili volieb.
Aký bol postup peňazí k moci? V stredoveku – zjednodušene povedané – si kapitál zaväzoval kráľov a šľachtu, v kapitalistickej spoločnosti korumpoval politikov, dnes už nepotrebuje ani politikov ani šľachtu, má na to celebrity. Tie čakajú „vždy pripravené“ zhostiť sa úlohy a zavrátiť zablúdené politické ovce do toho správneho košiara. Ak nie, máte na krku demonštrácie, vládne krízy, predčasné parlamentné voľby. Ale iba v prípade, že sa to hodí do kariet mocným. Ak by sa to nebodaj hodilo voličom, ak by spoločnosť trpela priepastnou sociálnou nerovnosťou a z toho vyplývajúcim napätím, ak by boli ohrozené pozície tých, ktorí koordinujú napr. krájanie privatizačnej torty, celebrity vedia, čo a ako. Hneď majú poruke dosť argumentov na spochybnenie legitimity úsilia o predčasné voľby.
Všimli ste si, že medzi celebrity sa zaradíte iba vytrvalým úspešným balamutením krajiny najlepšie v mene cudzích záujmov a záujmov ich prisluhovačov? Môžete byť génius vo svojom odbore, môžete byť aj fyzicky príťažlivý, môžete mať podmanivý hlas. To je ešte nedostačujúce. Musíte mať ten správny názor. Napr. taký, aký týždenne prezentuje Markíza v trápnej relácii Sedem s r. o., kde sa zopár „celebrít“ smeje podľa vopred pripraveného scenára. A z čoho sa to vlastne tak schuti smejú? Z hocičoho, len nie z toho, čo treba naozaj karikovať. Ich smiech, nakoniec ako smiech všetkých bavičov, naozaj nemá za cieľ to, čo ušľachtilý humor zvyčajne za cieľ má, a to očistu spoločnosti, jej morálky.