Milan S. Durica
O postojoch k vlastným hodnotám
alebo
Zodpovednost za spolocné dobro
Myslím si, že nie je tu potrebné podrobne analyzovat súcasnú politickú,
ekonomickú a sociálnu situáciu v Slovenskej republike. Všetci, ktorí
sledujeme denné udalosti, máme iste jasný pohlad a väcšinou aj existencne
cítime deprimujúce následky toho, co vedúce osobnosti nášho verejného
života v uplynulom desatrocí neobozretne, až nezodpovedne vykonali a
ešte neobozretnejšie, až odsúdeniahodne nevykonali, napriek tomu, že
všeobecné dobro spolocnosti to naliehavo vyžadovalo. Najcitlivejšie
sa to prejavuje v sektore národného hospodárstva, kde klúcové zdroje
národného dôchodku boli národu odcudzené a stále väcší pocet súkromných
podnikov upadá do konkurznej likvidácie. Nezamestnanost už prevýšila
kvóty z cias svetovej krízy spred sedemdesiatich rokov. Ak sa na protestnom
hviezdicovom pochode odborov v uplynulom decembri napriek krutej zime
zúcastnilo 30 tisíc obcanov, to najpresvedcivejšie dokazuje kritický
stupen súcasných sociálnych pomerov a motivovaný strach z hroziaceho
dalšieho zhoršenia ekonomickej sitácie najväcšej casti obcanov. Ved
doposial sa na podobných manifestáciách úcastníci pocítali v niekolkých
desiatkach, nanajvýš stovkách.
Koncom januára a zaciatkom februára sme zažili mohutný protestný štrajk
železniciarov, aký sa na Slovensku neudial azda od roku 1904, ked štrajkovali
železniciari celého Uhorska. (Vláda grófa Štefana Tisza likvidovala
štrajk povolaním železniciarov do vojenskej služby; nepovažovala za
vhodné vtahovat do sociálneho konfliktu súdnu moc, ktorá má konat v
úplnej nezávislosti od moci výkonnej.)
Ale o nic lepšie to nie je na poli vzdelávania, kultúry, školstva všetkých
stupnov i vedeckého výskumu. Platy vedeckých a pedagogických pracovníkov
tvoria mizivé percento priemerných platov v európskych štátoch a sú
citelne nižšie aj v porovnaní s väcšinou postkomunistických štátov.
To sa nemôže neodrazit negatívne na celej úrovni vedy a kultúry. Nehovorme
potom o situácii v najvyšších orgánoch štátnej správy. Náš parlament
má aj poslancov, ktorí hlasujú podla gestikulárnych pokynov vedúcich
funkcionárov ich politického zoskupenia, alebo vôbec nevedia správne
odovzdat svoj rozhodujúci hlas. Našej armáde už odnali nielen akúkolvek
schopnost obrany štátu, ale ju pozbavili aj tradicného názvu ”Armáda
Slovenskej republiky”, ktorý vždy bol a v normálnych štátoch je jedným
zo symbolov ich suverenity. Dnes už máme iba ”ozbrojené sily”. Pritom
sa zabúdalo, že takými silami vždy disponovali a disponujú všetky dôležitejšie
zoskupenia organizovaného zlocinu. Pri každej príležitosti sa zdôraznujú
”nadštandardné vztahy” k zvyšku tzv. ceskoslovenskej štátnosti, od ktorej
sme sa pred desiatimi rokmi odclenili, ale ktorú niektoré z našich susedných
štátov nepokladajú za zaniknutú. Naopak, aj vyhláseniami svojich najvyšších
štátnych predstavitelov otvorene vyslovujú nádej na jej obnovenie. Konecne,
postoj slovenských vlád a hláv nášho štátu napríklad pri navrhovaní
a udelovaní štátnych vyznamenaní a iných pôct celému radu najzarytejších
nepriatelov slovenskej štátnosti iba naznacuje, že tieto nádeje nie
sú celkom neopodstatnené. Kto pozorne sleduje denné správy, nemôže nekonštatovat
rastúci vplyv plazivého cechoslovakizmu domáceho pôvodu, ktorý Andrej
Hlinka považoval za najväcšie nebezpecenstvo pre samobytnost slovenského
národa. Jednoznacné prejavy nostalgie po Prahe sa stále hustejšie objavujú
vo všetkých sektoroch verejného života. Nechýbajú ani v školskej výucbe
a výchove, kde idealisti, ktorí sa aj za dnešných podmienok venujú vyucovaniu
na všetkých stupnoch škôl, boli postavení na úroven najnižšie platených
pracovných síl bez akéhokolvek vyššieho vzdelania alebo technickej odbornosti.
Ako školy dnes vychovávajú, to sme mohli v poslednom predvianocnom období
vycítat aj z takzvanej ”pošty Ježiškovi”, ktorú uverejnujú viaceré periodiká.
Veriaceho cloveka až zmrazí, ked vidí, že deti snívajú takmer výlucne
o drahých a hlúpych predmetoch, nanucovaných masovokomunikacnými prostriedkami.
Niektoré deti už zacínali svoj list oslovením ”Milý Santa Claus!” bez
akejkolvek stopy po krestanskom obsahu Vianoc. Ale ked nedávno minister
školstva navrhol zaviest náboženskú výchovu už od prvej triedy základných
škôl, hned sa proti tomu spustila ostrá palba takmer všetkých denníkov.
Starí marxisti neváhali verejne vytiahnut zo svojho kompromitovaného
arzenálu aj také obsolentné nálože ako ”ideológia do škôl nepatrí” (titul
v denníku). Asi im ušlo, že tým iba dali verejnosti nepodvratný dôkaz,
že pri všetkých svojich tituloch a vysokých funkciách sa ešte nedopracovali
k jasnému rozlišovaniu medzi podstatne odlišnými historickými realitami:
náboženstvom a ideológiou, ktoré iba ich ”jedine vedecký svetonázor
marxizmu-leninizmu” úcelovo hádzal do jedného vreca.
Aj z toho vidíme, aké hlboké a žulovo tvrdé nánosy nechalo v mysliach
a cítení najväcšej casti obcanov neblahé obdobie ideologického terroru.
To všetko sa jasne odráža na súcasnej politickej a spolocenskej situácii.
Najviditelnejším a najnebezpecnejším javom je tu systematická a progresívna
marginalizácia, stále dôslednejšie vytlácanie všetkého národného, krestanského
a hlavne katolíckeho zo všetkých oblastí verejného života. Príkladov
by sme mohli uviest stá a tisíce. Sme tu však svedkami paradoxnej sitácie:
Žijeme v štáte, ktorý sa v Preambule svojej Ústavy hlási k cyrilo-metodskému
duchovnému dedicstvu – nechýbajú však politické sily, ktoré už bojujú
za odstránenie tejto vety z Ústavy – a pocnúc prvým clánkom tohto základného
zákona sa definuje ako ”demokratický a právny štát”. Obcania tohto štátu
sa pri verejnom súpise z takmer troch štvrtín (73%) zaregistrovali ako
clenovia Katolíckej cirkvi, a z vyše štyroch pätín (81,9%) – teda v
ústavnej väcšine – ako veriaci krestania. Ale v celom uplynulom desatrocí
štátnej samostatnosti sa nielen v zákonodarstve, ale aj v masovokomunikacných
prostriedkoch, v školskej výucbe a výchove, v dôležitých uzneseniach
vlády a jednotlivých ministrov, v úkonoch nižších administratívnych
celkov a ich predstavitelov – len velmi zriedkavo, teda výnimocne, prejavil
tento katolícky a krestanský charakter drvivej väcšiny obyvatelov. Tu
teda evidentne cosi škrípe. Je tu zrejmý rozpor medzi duchovnou orientáciou
štvorpätinovej väcšiny obyvatelstva a úradnými výkonmi štátnej moci.
Toto nemožno pokladat za normálne. Je predsa najzákladnejšou normou
demokratického systému zásada, že o verejných veciach, o spolocnom dobre
a o všetkom, co s tým súvisí, má rozhodovat legálna väcšina. To teda
znamená, že napriek štyrom uskutocneným relatívne slobodným volbám najväcšia
cast obcanov, ktorí sa považujú za krestanov, svojimi hlasmi odovzdala
moc v štáte osobám, ktoré túto moc vykonávali nielen bez rešpektovania
zásad a záujmov krestanských obcanov, ale neraz, ba pomerne casto sa
riadili celkom inými zásadami, aj v úplnej protive s požiadavkami krestanského
svedomia.
Tento paradox možno pokladat za jednu z najhlavnejších prícin dezolátneho
stavu, v akom sa dnes nachádza náš štát a náš slovenský národ. Toto
by sme si mali všetci krestania uvedomit. Lebo takáto numerická väcšina,
akú my v tomto štáte predstavujeme, má nielen právo, ale aj povinnost
svedomia využit všetky legálne prostriedky na to, aby štátnu moc svojimi
volebnými hlasmi dali do rúk osobám, ktorým táto drvivá väcšina môže
dôverovat a ktoré ju potom aj efektívne zastupujú pri vykonávaní im
zverených štátnych funkcií.
V podstate teda je nevyhnutné objektívne si priznat, že my krestania
sme za súcasnú situáciu nielen spoluzodpovední, ale sme za nu aj hlavnými
zodpovednými. Tým, že sa pri výkone nášho volebného práva casto správame
až schizofrenicky nedôsledne, v úplnom nesúlade nášho politického konania
s naším bytostným náboženským presvedcením, dávame vlastne rozlicným
mizivým menšinám, neraz protikatolíckej, protikrestanskej, ba i protináboženskej
tendencie, legálnu možnost zmocnit sa kormidiel štátneho zriadenia.
A tí potom využívajú túto moc aj na to, aby nás vytisli na okraj spolocenského
diania a aby všetkým obcanom – pokial možno po dobrom, ale nechýbajú
ani situácie ”nežného” terorizmu, akým je napríklad strach o existencnú
základnu osoby alebo i rodiny – nanucovali rozlicné ideológie a z nich
vyplývajúci životný štýl konzumistického materializmu, ktorý je novšou,
zamatovou verziou bojovného ateizmu, smrtelného nepriatela nielen Katolíckej
cirkvi, ale aj každej podoby krestanstva a zjaveného náboženstva.
O tomto by sme mali velmi hlboko uvažovat a podla starej krestanskej
zásady modlit sa o Božiu pomoc, o osvietenie Ducha Svätého. Ale hlavne,
potom s jeho pomocou aj konat. ”Modli sa a pracuj!” bolo heslom patróna
Európy sv. Benedikta. Jeho mnísi v tomto duchu zmenili tvár nášho kontinentu.
Bojím sa, že my katolíci a krestania dnes vela kritizujeme, analyzujeme,
koncipujeme vážne teórie a slubné projekty, ale potom – málo, alebo
nic nekonáme. Nikto z nás, ani ked sa nás príležitostne zíde velmi pekný
pocet, sám situáciu nezmení. Nevyhnutnú zmenu môže priviest iba inteligentné,
premyslené, odvážne a hlavne dôsledné konanie v rámci mohutnej celonárodnej
organizácie koordinujúcej politické sily slovenských veriacich. Táto
organizácia nemusí mat vôbec v pomenovaní prívlastok ”katolícka” alebo
”krestanská”. Ale musí byt prítomná a aktívna vo všetkých takmer tritisíc
obciach a mestách nášho štátu, a musí mat silu získavat široké masy
obcanov svojou odborne rozpracovanou koncepciou spolocného dobra a z
nej vyplývajúcim konkrétnym politickým programom.
Na tomto poli iba cin je spolahlivým preverením idey.
Tak to robil Ludovít Štúr, tak to robil Andrej Hlinka a po nom Jozef
Tiso, a tak to bude musiet robit niekto vyvolený z mladšej generácie,
ak si chceme zachovat svoju štátnost, obnovenú v Slovenskej republike,
zveladovat ju a zaistit všetkým jej obcanom lepšiu budúcnost v hmotnej
prosperite a v plnej slobode nášho vzácneho, vyše tisícrocného krestanského
duchovného dedicstva.