Jaroslav Rindoš SJ
Zisk, vypocítavost, strach, ci morálka?
Komentár riditela Rádia Vatikán
V casopisoch, v novinách, v rozhlase, v televízii sa ešte z casu na
cas objavujú kritiky toho, že Cirkev v rokoch okolo druhej svetovej
vojny zoci-voci nacizmu ci holokaustu mlcala. Kritiky sa najkonkrétnejšie
zameriavajú predovšetkým na pápeža, Pia XII. Pozrime sa, ako toto mlcanie
odzrkadlujú svedectvá oných pohnutých okamihov.
Den po zvolení Pia XII. na Petrov stolec (3. marca 1939) napísal Berliner
Morgenpost, výsostný nacistický denník, toto: ”Volba kardinála Pacelliho
sa v Nemecku neprijíma s potešením, pretože sa stále priecil nacizmu.”
Albert Einstein, jeden z najvznešenejších Židov 20. storocia, sa v casopise
Time z 23. novembra 1940 priznáva: ”Iba Cirkev sa dokázala postavit
proti Hitlerovej kampani umlcovania pravdy. Nikdy predtým som nemal
osobitný záujem o Cirkev, no teraz k nej cítim velkú lásku a obdiv,
pretože len Cirkev mala odvahu a ustavicnú silu byt na strane intelektuálnej
pravdy a morálnej slobody.”
A tu je text, ktorý Piovi XII. adresoval Committee on Army and Navy
Religious Activities of the National Jewish Welfare Board (Výbor pre
armádne a námornícke náboženské aktivity Národnej židovskej rady pre
prosperitu): ”Svätost, krok po kroku, co utlácané národy nadobúdajú
slobodu, prichádza k nám správa ... o pomoci a ochrane, ktoré Vatikán,
knazi a reholné ustanovizne poskytli talianskym Židom pocas nacistickej
okupácie krajiny. Sme hlboko dojatí týmito mimoriadnymi udalostami krestanskej
lásky a ešte viac, ked vieme, akému nebezpecenstvu sa vystavovali mnohí
z tých, co poskytovali útocisko a pomoc Židom hladaným gestapom....
Z hlbky nášho srdca, Svätý Otce Cirkvi, vám posielame ubezpecenie o
našej trvalej vdacnosti za tento vznešený prejav bratstva a náboženskej
lásky.”
Diplomat Pinchas Lapide, ktorý bol izraelským konzulom v Miláne a zhováral
sa s Talianmi, co prežili holokaust, vo svojej knihe z roku 1967, Three
Popes and the Jews, vyhlasuje, že Pius XII. ”bol platnou pomocou v záchrane
pred istým usmrtením rukami nacistov vari 700 000, no pravdepodobne
nie menej ako 860 000 Židov.”
Ked v januári 1940 Vatikánsky rozhlas na pápežov príkaz verejne pranieroval
”odstrašujúce surovosti vlastné barbarskému tyranstvu”, ktoré nacisti
spôsobovali Židom a polským katolíkom, bostonský Jewish Advocate to
o týžden hodnotil ako ”explicitné obžalovanie nemeckých krutostí v nacistickom
Polsku.” New York Times vo svojom úvodníku napísal: ”Vatikán prehovoril
s autoritou, ktorú nemožno spochybnovat.” V Anglicku, Manchester Guardian
vyhlásil Vatikánsky rozhlas za ”najenergickejšieho obrancu sužovaného
Polska.” (Margherita Marchione, L´Osservatore Romano 17.11.2002; David
G. Dalin, Avvenire 19.11.2002)
Nuž, aj letmé cítanie dobových pramenov ukazuje, že tvrdenia o ”mlcaní”
Pia XII. a Cirkvi sú zavádzajúce a zmanipulované. Naopak: znel jasný
a silný hlas, schopný rozrušit svedomie zodpovedných politikov. Paradoxne
– málo sa píše o mlcaní autorít, ktoré v danej chvíli mohli urobit ovela
viac. Pozoruhodnú skutocnost predstavili dvaja americkí Židia, profesori
Bretman a Naftali v knihe Mlcanie Pia XII. (Sperling and Kupfer, 2002).
V archíve vo Washingtone DC našli dôležitý dokument, podla ktorého spojenci
Anglicko a Amerika dešifrovali tajný kód nemeckého vojska. Hoci dokázali
cítat odkazy nemeckého velenia, ktoré dávalo rozkazy k masakrom, urcené
obete nevarovali. Spomenutí historici na druhej strane dokumentujú,
že Pius XII. odsudzoval nacistické zlociny, akonáhle prišiel k jasným
informáciám.
Kde sa teda vzalo demagogické tvrdenie o mlcaní Cirkvi a Pia XII.?
Pociatky nájdeme v sovietskej propagande proti Svätej stolici pocnúc
rokom 1944. Kampan zacal denník Izvestija 1. februára 1944, ktorý obžaloval
Vatikán nielen za to, že podporil fašizmus ale aj nacistický režim.
Stalinova propaganda pokracovala až v máji 1945 zvestija prisúdila Piovi
XII. vinu, že ”zoci-voci tolkému prelievaniu krvi a tolkým hrôzostrašným
cinom nepovedal nic.” Dookola opakované mlcanie sa ujalo ako populárna
téma komunistickej propagandy (Avvenire 19.11.2002). Paradoxne, o mlcaní
Cirkvi hovorili tí, co predstavovali dalšiu pliagu 20. storocia, a znova
potrebovali, aby mlcala.
Príklad z druhej svetovej vojny je velmi mladý, a len potvrdzuje skúsenost
opakovanú v dejinách, z ktorých sa nechceme poucit. Zvecnujú ju reflexie
biblických prorokov nad postojom vodcov antického Izraela. Spomenme
aspon jednu z konca 8. stor. pred Kr., ked sa Izrael spolcoval s mocným
Egyptom nehladiac na krv iných. Márne prorok Izaiáš varoval svojich
vodcov: ”Beda..., hovorí Pán, ked robia zmluvu, nie však podla môjho
ducha... Krácajú dolu do Egypta posilnit sa silou faraóna a schovat
sa do tône Egypta...” Svoju skúsenost musel prorok zhrnút vo vete, ktorú
napísal na tabulu ako svedectvo pre ostatné pokolenia: ”Sú to synovia,
co nechcú pocut náuku Pánovu, co vravia prorokom: Neprorokujte nám pravdu...”
(Izaiáš, 30. kapitola)
Analogická situácia sa opakuje. Svet stojí pred eventuálnym vojenským
útokom USA a ich spojencov na Irak a pred neodhadnutelnou mierou neštastia,
ktoré takýto krok prinesie. Odznelo už more vyhlásení rozlicných cirkevných
ustanovizní, medzi nimi Biskupskej konferencie USA, Komisie biskupských
konferencií Európskeho spolocenstva, vyhlásenia jednotlivých biskupských
konferencií Európy, vrátane slovenskej, vyhlásenia biskupov Latinskej
Ameriky, Blízkeho východu, Afriky, Indie, vyhlásenia Medzinárodnej katolíckej
charity, Medzinárodného združenia katolíckych organizácií a najnovšie
Výboru Rady Európskych biskupských konferencií a Konferencie európskych
cirkví. Spolocným menovatelom všetkých vyhlásení je dôraz na tom, že
za súcasnej situácie je útok na Irak morálne neospravedlnitelný.
Burcujúce sú predovšetkým pocetné výzvy pápeža Jána Pavla II. pocas
modlitbových ci audiencných príhovorov a najmä jeho prejav k clenom
diplomatického zboru akreditovaným pri Svätej stolici na audiencii 13.
januára 2003: ”Vojna nikdy nie je fatálnostou... Medzinárodné právo,
legitímny dialóg, solidarita medzi štátmi, vznešený výkon diplomacie
sú prostriedky hodné cloveka a národov na vyriešenie ich konfliktných
záujmov ... Co povedat o hrozbách vojny, ktorá sa môže rozpútat nad
obyvatelstvom Iraku, zemou prorokov, obyvatelmi už vysilenými viac než
dvanástrocným embargom? ... Ako spomínajú Charta OSN a medzinárodné
právo, nemožno siahat po vojne, i ked ide o zabezpecenie spolocného
dobra, iba ak ako v extrémnom prípade a pri rešpektovaní velmi prísnych
podmienok. Neslobodno prehliadnut následky, ktoré vojna prináša civilnému
obyvatelstvu pocas vojenských operácií a po ich skoncení.” Svätý Otec
tak sumarizuje klasické požiadavky krestanskej morálky: 1. spravodlivá,
resp. extrémna prícina, 2. legitímna autorita, 3. pravdepodobnost úspechu
zameraného na spolocné dobro a 4. primeranost vzhladom na následky.
Trochu viac svetla k jednotlivým bodom môžu vniest nasledujúce poznámky:
K 1. bodu: Krestanská morálka považuje v tomto ohlade za zdravé tie
normy, ktoré sú zakotvené v medzinárodnom práve a v Charte OSN. Pápež
Ján Pavol II. v spomenutom prejave k diplomatom hovorí: ”Život v spolocnosti
– osobitne medzinárodný život – predpokladá spolocné nedotknutelné práva,
ktorých úlohou je zarucit bezpecnost a slobodu obyvatelov a národov
... Svet by bol úplne iný, keby sa podpísané dohody zacali úprimným
spôsobom aplikovat!” Podla medzinárodného práva je legitímnou taká obrana,
ktorá má za ciel odzbrojit agresora, chránit bezbranných, bránit život
a bezpecnost spolocenstva.
Pomocný biskup Chaldejskej diecézy v Bagdade, Slamon Warduni v rozhovore
pre Corriere della Sera (12. január 2003) povedal: ”Pápež tolko hovorí
a hovorí a nikto ho nepocúva... Nechápem ako môžu civilizovaní ludia
v tretom tisícrocí hovorit o vojne. ... Ak sa táto vojna zacne kvôli
zbraniam, nuž môžeme sa pýtat: ktorá krajina nemá zbrane? Amerika nemá
nic? ... Izrael nemá zbrane, tiež nukleárne?... Co zmôže Irak proti
ohromným zbraniam, ktoré sú vo svete?... Taliansky sociológ Pino Arlacchi,
ktorý pracoval 5 rokov v OSN ako generálny vicesekretár, hovorí: ”Nakolko
poznám americkú vládu a spôsob, akým postupuje, som presvedcený, že
o vojne už bolo rozhodnuté vlani na jar. ... V roku 1997 – 1998 bol
už raz Irak vdaka inšpektorom OSN odzbrojený. ... Saddám môže mat zbrane,
no nemôžu byt také, žeby predstavovali konkrétnu hrozbu, vzhladom na
oslabenie Iraku. ... No, preco vojna? Je aspon desiatka krajín, ktoré
majú ilegálne zbrane alebo na hraniciach legality. A potom prípad Severnej
Kórey je ohromujúci: vyhlásila a tiež sa potvrdilo, že má nielen nukleárne
bomby, ale aj riadené strely na ich prenos. Fakty - nie hypotézy. Ide
teda o nebezpecnejšiu krajinu ako Irak. Od pociatku však Bush hovoril,
že chce s Kóreou používat dialóg, diplomaciu. Nieco nám tu nezapadá.
(Famiglia Cristiana, c. 3/2003)
K 2. bodu: Legitímnou autoritou je OSN. Charta OSN vylucuje ozbrojený
zásah bez schválenia OSN, okrem jasného prípadu sebaobrany štátu pred
agresiou iného štátu. Niekolko slov generálneho riaditela Vatikánskeho
rozhlasu, pátra Borgomea zo 4. 2. 2003: ”Legitímna obrana znamená usvedcit
agresora zo zlocinu a priviest ho pred súdny tribunál, ktorý vykoná
rozsudok a uloží trest. Potrestat, vykonat súd sám za seba – a to platí
pre jednotlivcov i národy – znamená krok naspät smerom k jaskyniam.
Nikto, akákolvek silná je jeho velmoc ... nemôže chciet byt zároven
žalobcom, sudcom i vykonávatelom rozsudku. Rešpektovanie zákonnosti
a práva nie je volitelnou alternatívou: je to základ civilizovanej spolocnosti.”
Zaujímavú vec prezradil už spomenutý taliansky sociológ Pino Arlacchi,
ktorý vedúceho inšpektorov OSN v Iraku Hansa Blixa velmi dobre pozná
ako ”kompetentnú osobu, ktorá si nedá rozkazovat od nikoho. ... Kompetencia
a nezávislost spôsobujú strach. Natolko, že už v marci minulého roku
Paul Wolfowitz, viceminister obrany, prikázal CIA, aby vyzvedala všetko
o Blixovi a hladala nejaký detail, ktorý by bol užitocný na podkopanie
jeho autority. CIA, samozrejme, nenašla nic.”
K 3. bodu: Viacerí experti poukazujú na to, že proti javu terorizmu
sa nevyhráva vojnou, ale inteligenciou a spoluprácou resp. sietou medzinárodných
bezpecnostných služieb. Skúsenost zo Svätej zeme nás ucí, že jeden zásah
sily vyvolá retaz dalších teroristických akcií. Ked v r. 1991 použili
USA základne v Saudskej Arábii na boj proti Iraku, mnohí mladí sa stali
radikálmi a bin Ladin si zobral na mušku USA. S novým zásahom proti
Iraku sa môže spustit vlna terorizmu po celom svete.
Ešte raz bagdadský biskup Slamon Warduni: ”To, co vyhlasuje Bush, nie
je logika viery. ... Boh, ktorý je láska, nechce ublížit detom, ženám,
chorým, ktorí budú holokaustmi tejto vojny. ... Bush urobil chybu, že
hned po 11. septembri hovoril o križiackej výprave, pretože moslimovia
jestvujú na Západe tak ako krestania jestvujú na Blízkom východe. A
pre krestanov je velkým nebezpecenstvom stotožnovanie krestanstva a
Západu: aj preto sú niekedy naši vodcovia naklonení porovnávat nás so
západniarmi. No, co sa nás týka, stále sme zostali lojálni vláde a nášmu
národu - naši vojaci bojovali na fronte spolu s našimi moslimskými bratmi.
Medzi nami krestanmi a mohamedánmi je svornost ..., no kvôli stotožnovaniu
krestanstva a západu len narastá fundamentalizmus.”
K 4. bodu: Co sa týka následkov, stací si precítat správu Medzinárodnej
charity: ”Na obyvatelstve, ktoré je poznacené badatelným nárastom podvýživy
a psychologických traum zanechalo ranu dvanást rokov sankcií a embárg.
... Dve tretiny celej irackej populácie úplne závisí od mesacnej distribúcie
potravinových balíkov. Neudržiavané elektrifikacné zariadenia a hydrosystémy
kvôli ekonomickým sankciám nestacia. S hrozbou vojny visí nad Irakom
tiež nebezpecenstvo chaosu a obcianskeho zmätku. Navyše Jordánsko, Irán
a Turecko oznámili, že svoje hranice uzavrú. Eventuálny útok na Irak
by teda spôsobil humanitárnu katastrofu.”
Stojí za to vidiet, aký má pohlad šéf tureckej vládnej strany Recep
Tayyip Erdogan, ktorého krajina susedí s Irakom: ”V roku 1991 sme zaplatili
nesmiernu cenu za vojnu v Iraku. Desattisíce osôb nášho národa stratilo
život kvôli terorizmu, ktorý sa v tejto krajine rozpútal po vojne. Škody
presahovali 100 miliárd dolárov a úcet ešte splácame. Naša ekonomika
bola zruinovaná.” (Corriere della Sera, 3.2.2003)
A ešte raz Pino Arlacchi: ”Je velká neúmernost medzi problémom Iraku
a vojenským riešením. ... Viete kolkí vojaci USA zahynuli vo vojne v
Perzskom zálive, za 40 dní putovania po púšti? Bolo ich 148. A viete
kolko Iracanov? Viac ako 200 000: 56-tisíc vojakov, ostatní boli z civilného
obyvatelstva, z velkej casti ženy a deti. Jedna správa z OSN teraz eufemisticky
odhaduje, že v prípade vojny bude asi 500 000 Iracanov potrebovat zdravotnú
starostlivost.”
Cakáme teda, ako sa zodpovední politici postavia k hlasu Cirkvi, ktorá
hovorí ”nie” vojne v Iraku. Ako sa postavia aj u nás na Slovensku!
Rozhodovanie môže byt ovplyvnované hladaním ochrany u silného štátu
a vlastného prospechu. No nemôže byt požehnaním rozhodnutia, pri ktorom
sa hladajú výhody za cenu toho, že niekde zomierajú nevinní. Alebo sa
o niekolko rokov bude znova hovorit o mlcaní Cirkvi?
”Je vždy možné zmenit smer vývoja udalostí, ak prevládne dobrá vôla”
povedal Ján Pavol II. diplomatom. Želáme si, aby našim slovenským poslancom
a vládnym predstavitelom nechýbala.