Výzva
Spolocenstvo Krestanské Slovensko
Ucitelskému úradu Katolíckej cirkvi “prislúcha právo i povinnost s
najvyššou autoritou posudzovat...sociálne a ekonomické otázky”, zasahovat
svojou autoritou “do všetkého, co má súvislost s mravnostou”, podriadovat
tomuto “najvyššiemu posúdeniu tak spolocenský, ako i hospodársky poriadok”.
(Lev XIII., RN)
O sociálnej situácii v Slovenskej republike
a o mravnom imperatíve slovenskej politiky
Výzva
V Slovenskej republike sa v ostatných rokoch systematicky zvyšuje hmotná
bieda velkej casti obyvatelstva. Minulými a súcasnými rozhodnutiami
politických a štátnych orgánov sa tento vývin v roku 2003 dalej, a to
výrazne, zrýchli. Sociálna situácia mnohých ludí má znaky krízy. Hlavnú
zodpovednost za to nesie slovenská politika. Ona vo vysokej miere zodpovedá
za všetko, co sa v štáte deje. Vo vysokej miere zodpovedá aj za mravný
stav spravovanej spolocnosti. O východisko z tohto stavu však musí mat
záujem celá spolocnost. Zo zodpovednosti nemožno vynat ani tých, ktorých
poslanie je od politiky, ekonomiky a financníctva vzdialené, ktorí pracujú
v nemateriálnej sfére.
1.
O materiálnych a duchovných podstatách
a o zodpovednosti za život
a) Materiálne a duchovné veci majú rozlicné podstaty. Tieto podstaty
sa v živote cloveka vzájomne ovplyvnujú: náš život je podmienený materiálne,
no naše konanie je usmernované z duchovnej sféry. Samo materiálne bytie
dostáva ludský zmysel svojou podriadenostou (služobnostou) nemateriálnym,
t.j. duchovným cielom: V pominutelnom materiálnom svete hladáme cestu
k vecnému životu, cestu k Bohu.
Aj ked je všetko materiálne podriadené, služobné a pominutelné, na ceste
pozemského života je nevyhnutné. Clovek trpiaci hladom sa musí nasýtit,
aby si zachoval život. A pretože fyzický život je v tomto svete najvyššia
hodnota, život má prednost pred všetkými ostatnými materiálnymi hodnotami.
Zabezpecuje clovekovi možnost poznávat zmysel svojho pozemského bytia
a nachádzat svoju cestu k Bohu.
b) Zápas o prežitie je tažký a sú aj takí, co v nom nevyhnutne potrebujú
pomoc. Pomoc potrebuje chorý a trpiaci, starý, nevládny, clovek bez
práce atd. Pomoc potrebuje každé dieta a cím je menšie a mladšie, tým
viac je na pomoc odkázané.
Zodpovednost za život dietata, za jeho telesný a duševný rast majú predovšetkým
jeho rodicia. Matka je povinná dat svojmu malému dietatu to, co na prežitie
a telesný i duševný rast potrebuje. Nik jej nesmie bránit plnit túto
povinnost. Ak by teda vznikla situácia, že by matka nemala prostriedky
na splnenie tejto povinnosti spôsobom, ktorý urcuje spolocenská norma,
má právo urobit to aj proti tejto norme – krádež nevyhnutného v obchode
alebo inde, ak tým existencne neohrozuje iného, nemôže byt v takejto
situácii hodnotená ako mravne neprípustná, nie je vlastne krádežou.
Bohatstvá Zeme dal Stvoritel všetkým ludom. Matka nemôže byt trestaná
za ochranu života najmä vtedy, ak životnú núdzu sama nezavinila. Platí
to aj pre inú sebaobrannú cinnost, cosi podobné dokonca platí aj pre
obrannú vojnu napriek tomu, že jej obetou bývajú nielen škody na majetku
a zdraví, lež aj životy.
2.
O sociálnej núdzi a o jej mravnom dôsledku
a) Na Slovensku je už mnoho rodín, ktoré sa nachádzajú vo velkej materiálnej
núdzi. Kto je za tento stav zodpovedný? Ak napr. rodicia neurobili pre
svoje deti všetko, aby sa takejto situácii vyhli, sú za nu zodpovední
najprv oni. Ak majú príbuzných a oni im mohli pomôct, nesú istú cast
zodpovednosti aj oni. Ak sa núdza rozšírila do širších vrstiev obyvatelstva,
nesú za nu zodpovednost tí, ktorí spolocnost spravujú, ktorí kandidovaním
vo volbách zodpovednost za vývin spolocnosti dobrovolne prevzali.
b) Ak sa sociálna núdza rozšírila, musí sa ocakávat, že sa rozšíri spolocenský
neporiadok, lebo sa prejavia mnohoraké dôsledky zápasov o prežitie,
ktoré majú svojimi úcinkami spolocensky rozkladný charakter. V núdzi
prestávajú platit (predtým) rešpektované normy.
c) V spolocenskej núdzi, t. j. v krízových spolocenských situáciách
vznikajú aj príležitosti na asociálne prejavy. V takýchto stavoch sa
oslabujú mravné princípy, rozmazávajú sa hranice medzi dobrom a zlom,
lebo v mnohých prípadoch tažko urcit, co je núdza a konanie v núdzi
a co túžba po obohatení. V takomto prostredí stráca najmä mládež orientáciu
a zväcšujú sa riziká budúceho spolocenského vývinu. Tieto deje a takýto
stav sa musí zovšeobecnit záverom, že
ak sociálna bieda vo svojej miere a rozšírenosti prekrocí isté hranice,
stáva sa aj etickou spolocenskou otázkou. Slovenská situácia sa k tomuto
stavu nebezpecne priblížila a v mnohých castiach sa v nom ocitla.
3.
O sociálnej necitlivosti trhu
a) Zdá sa, že túto skutocnost mnohí slovenskí politici prehliadajú.
Súcasná slovenská politika nie je sociálne citlivá, nie je solidárna.
Prevláda v nej liberalizmus, ktorý sa spolieha, že všetky hospodárske
problémy môže vyriešit trhový mechanizmus, do ktorého štát nemá zasahovat.
Sociálne dôsledky tejto politiky sú a budú zlé. Naša situácia sa ešte
zhoršuje vonkajším tlakom a pretekmi politikov o rýchle nadnárodné clenstvá,
comu podriadujú všetko ostatné.
b) Mechanizmy trhu (ekonomické mechanizmy) sú vo svojej podstate nehumánne
a antisociálne. Trh je bezohladný. V konkurencnom trhovom zápase vyhráva
ten, kto je silnejší a materiálne nie je silnejší ten, kto cast svojej
hospodárskej sily odovzdáva chudobným, kto sa správa solidárne. Preco
by sa teda napríklad západoeurópska liberálna politika mala správat
netrhovo? Jej solidaritu môžeme ocakávat iba v miere jej výhod.
c) Vedúce subjekty nadnárodných spolocenstiev sa tiež správajú trhovo,
sledujú vlastné ciele a výhody, chcú posilnit vlastné pozície. V takomto
konkurencnom prostredí môžu najviac získat velké, ekonomicky silné a
kontinuálne sa vyvíjajúce štáty. Malé štáty a spolocenstvá, ktoré prechádzajú
väcšími vývinovými zmenami, sú citlivejšie aj na negatívne dôsledky
liberalizmu. Ten však získava nadvládu v celej západnej Európe – a to
aj v nemateriálnej sfére ! V takomto prostredí nemôže byt sociálna politika
úspešná ani vnútri štátu, ani medzi štátmi. Nemôže sa uplatnit ani vo
vztahoch medzi bohatými a chudobnými štátmi. Preto sa natíska záver,
že ekonomické výhlady Slovenska v blízkej budúcnosti zostanú dost ohranicené.
O tom by mala uvažovat slovenská politika.
4.
O zodpovednosti za materiálne a duchovné blaho cloveka
a) Podstata cloveka a zmysel ludského života sa materiálnym bytím nevycerpáva.
Obraz Boží nie je v prachu zeme, lež v duchu cloveka. A o naše duchovné
blaho sa starajú duchovné, nepolitické inštitúcie. O duchovný život
katolíkov sa stará Katolícka cirkev a jej inštitúcie. V nich popredné
miesto zaujíma diecéza na cele s biskupom.
b) Duchovný život cloveka – ako sme už spomenuli - nemožno úplne odtrhnút
od jeho súvislosti s materiálnymi podmienkami. Preto potom aj tí, co
sa majú starat o všeobecné dobro a blaho cloveka, musia vnímat obidvoje.
Tí, co majú na starosti duchovný život ludí, musia hodnotit jeho súvislosti
s materiálnymi podmienkami života. Tí, co prednostne zodpovedajú za
materiálneho blaho obcana, musia poznat jeho závislosti od duchovného
bytia. Deficit na ktorejkolvek strane sa nevyhnutne prejaví na celku
– na úrovni života cloveka, a to vždy aj na úrovni jeho duchovného života.
5.
O postoji Cirkvi vo zvláštnych situáciách
a o jej vztahu k politike
a) Historické skúsenosti hovoria, že nie je dobre, ked cirkvi priamo
vstupujú do politiky, ked preberajú zodpovednost za otázky mimo viery
a náboženstva. Vtedy totiž možné politické chyby osôb vrhajú tiene na
celú inštitúciu - na cirkev a škodia náboženstvu.
Odstup cirkví a duchovných osôb od politiky sa však nemôže interpretovat
tak, že by nemohli alebo nesmeli ani vo zvláštnych situáciách vyslovit
svoju mienku o hmotnom zabezpecení spravovaného ludu a že by nemohli
zhodnotit hospodársku, spolocenskú a politickú situáciu svojej diecézy
a ich dôsledky na stav spolocnosti.
Zvláštnou situáciou je aj šírenie chudoby a taká hmotná nedostatocnost,
ktorá ohrozuje zdravie a život ludí. Tento stav sa zacína crtat v našom
zdravotníctve.
Zvláštnou situáciou je aj posilnovanie takých hospodárskych mechanizmov,
ktoré zbedacujú široké vrstvy obyvatelstva.
Zvláštnu situáciu vytvárajú asociálne zákony, mravný liberalizmus, úcast
štátu na aktivitách, ktoré protirecia prirodzenému právu a etike.
b) Politiku robia ludia a mnohí politici – tak je to na Slovensku -
sa hlásia k viere, ku krestanstvu, k cirkvám - u nás v najväcšom pocte
ku Katolíckej cirkvi. Na Slovensku máme aj politickú stranu, ktorá nesie
znak kríža, a politické strany, ktoré sa názvom hlásia ku krestanstvu.
Ak sa tak aj správajú, Cirkev má právo pomáhat im orientovat sa v mravných
otázkach, aby sa tak úcinne zúcastnovala na zabezpecovaní všeobecného
dobra Božieho ludu. Ak sa politici tak nesprávajú, cirkevní predstavitelia
majú právo a vari aj povinnost upozornit ich na to. Inak by aj oni preberali
zodpovednost za to, co sa v politike deje úcastou krestanov (clenov
Cirkvi) a pod znakom krestanstva, ktorým niektoré postoje - odôvodnene
– aj obhajujú.
6.
O duchovnej zodpovednosti za veriacich v politike
a za politické strany
c) Treba rozlišovat ludské indivíduum a spolocenské indivíduum. Politické
strany sú spolocenské indivíduá. Jednotliví krestania v politických
stranách nenesú úplnú zodpovednost za politické postoje orgánov strany.
Jednotlivci sa casto ocitajú pod politickým tlakom (výborov, sekretariátov,
orgánov) strany, ktorý môže pramenit vo vyšších politických spolocenstvách,
vo všeobecne formulovaných politických (napríklad koalicných a medzistraníckych)
dohodách. Preto je prirodzené a celkom nevyhnutné pokladat aj krestanské
politické strany za indivíduá, ktoré žijú v zložitej situácii tohto
sveta, majú svoje starosti a problémy, majú aj svoje slabosti, takže
sa aj o ne treba podobne starat ako o jednotlivých veriacich.
d) Ak by sa však krestanská strana podla názvu, podla verejnej proklamácie,
ale aj podla prevažnej väcšiny svojich clenov a volicov zacala pre akékolvek
príciny zúcastnovat na krestansky neprijatelných cinnostiach, dezorientovalo
a demoralizovalo by to radových clenov strany, vrhalo by to zlé svetlo
na celok politickej strany.
Politika krestanskej strany vrhá svetlo aj na krestanské hodnoty a ukazuje
kvalitu krestanskej morálky – vrhá svetlo na veriacich, ktorí sú jej
clenmi. Preto je prirodzené, že sa o jej politike v kritických situáciách
(ak by totiž bola vo svojich úcinkoch a dôsledkoch krestansky neprijatelná,
ak by sa zúcastnovala na mravne neprijatelných rozhodnutiach) môžu vyjadrit
aj duchovní pastieri.
7.
O povinnosti cirkevnej hierarchie strážit
mravnú hranicu spolocenských a politických dejov
e) Ak sa istý politický krok krestanskej politickej strany dotýka mravnej
hranice, krestanskí vzdelanci, ale aj cirkevná hierarchia majú aj právo,
aj povinnost definovat túto hranicu - pomenovat ju. Na taký postoj k
mravným otázkam v oblasti, ktorú dnes oznacujeme ako verejnú, je dost
príkladov v Starom zákone i v dejinách Katolíckej cirkvi. Že je to zodpovedné,
zložité a tažké? Áno, je. Tým sa však necin neospravedlní.
Najvyššej mravnej autorite v štáte prislúcha povedat orientujúce slovo
svojmu veriacemu ludu i jeho politickým reprezentantom – prislúcha jej
povedat aj to, ci pripravený alebo platný zákon neprotirecí krestanským
princípom, ci ho veriaci clovek môže podporovat. Sme krestanská krajina,
máme právo na krestanský štát, krestanskú vládu a krestanské zákony!
Musíme sa o ne takto starat o to viac, že Európska únia – podla svojich
dokumentov i podla niektorých skutkov – nechce stát na Božom zákone.
Bude nám lahšie obhajovat krestanské mravné princípy potom, ked budeme
jej clenmi, teda pod jej tlakom?
Zaklínacia formula o nevyhnutnosti politických kompromisov nemôže platit
za hranicou Božích prikázaní – nemôže sa uplatnovat proti nim. Vedomý
krok za túto hranicu neospravedlní nijaká svetská dohoda. Za touto hranicou
je neporiadok, neprávost a nepokoj, za touto hranicou je hriech. Za
touto hranicou je odboj proti samému Bohu.
8.
O stanovisku KBS k vojne, o záväznosti stanoviska Sv. Otca
pre krestanských politikov a pre krestanskú stranu
a) V týchto dnoch sa stalo, že najvyššia autorita Katolíckej cirkvi
zaujala stanovisko k hrozbe vojny. Cast textu uverejnili Katolícke noviny.
Vyhlásenie Konferencie biskupov Slovenska treba hodnotit velmi vysoko
– je príkladom toho, coho sa dovolávame aj v iných oblastiach casného
poriadku v Slovenskej republike.
Stanovisko Sv. Otca je nám teda známe. Napriek tomu sa u nás uvažuje
o aktívnej úcasti Slovenskej republiky na pripravenej vojne.
b) Aktuálnou sa stala otázka, ci KDH a vôbec krestanskí politici môžu
ignorovat stanovisko Svätého Otca, ci majú možnost a právo pokladat
situáciu Slovenskej republiky za vynatú z jeho jednoznacného hodnotenia
tejto veci, lavírovat v priestore medzi áno a nie a zahmlievat svoje
ciny. Ak sa tak správajú, ak sa dokonca iniciatívne hlásia k mravne
neprijatelnému, nemala by hierarchia Katolíckej cirkvi na Slovensku
urobit aj další krok – nemá povinnost pripomenút to menovite ešte im
a povedat im to jednoznacne? Je velmi dôležité aj pre orientáciu veriaceho
ludu, aby vedel, že je to (bolo by to) krestansky neprípustné, že by
sme sa tým postavili proti stanovisku Svätého Otca, co nemožno ospravedlnit
nijakými zvláštnostami slovenskej situácie a slovenských politických
programov.
Mravný imperatív: V Desatore a v uceni Evanjelia
niet priestoru pre kompromis
Udalosti na Blízkom východe svojou povahou, svojimi cielmi a dôsledkami
prestupujú zo sféry prijatelných svetských záujmov do sféry mravnej.
Preto tí, co nesú zodpovednost za duchovnú sféru života veriaceho ludu,
za jeho mravnú orientáciu, majú zodpovednost aj za konanie alebo nekonanie
v tejto situácii. Ak by sme si stanovisko Svätého Otca neosvojili v
úplnosti a s dôsledkami pre svoje konanie, mali by sme zodpovednost
za rozbíjanie jednoty Katolíckej cirkvi. Je teda našou svätou povinnostou
v otázke vojny nielen vypocut Svätého Otca, ale aj dôsledne konat podla
neho. Každý podla svojich schopností, možností a povinností.
V tejto i v ostatných veciach je nám orientáciou a mierou Desatoro
a náuka Evanjelia – bez kompromisov a bez strachu, co na to povedia
mocní. Bez strachu, že ak im nevyhovieme, stratíme ich priazen, nebudeme
pocut ich pochvaly a pribudnú nám starosti a tažkosti. Ešte stále sme
nepochopili, že pre krestana niet priestoru medzi “áno, áno” a “nie,
nie”, že za vydanie svedectva (“pre moje meno”, “aby ste svedcili o
mne”) krestania boli a budú vlácení pred králov a vladárov? Komu by
sme sa vyhýbali, ak by sme sa chceli vyhnút tomuto stavu?
Ani jeden najmocnejší na tomto svete, ani všetci mocní tohto sveta nie
sú mocnejší ako Boh. Iba on nás môže zachránit, iba v nom je naša nádej,
istota a spása.
Bratislava január 2003
Spolocenstvo Krestanské Slovensko
Ešte raz: Pane, ku komu sa pridáme?
Ty máš evanjelium života ...!
V Katolíckych novinách z 2. februára t. r. bol uverejnený úvodník šéfredaktora
M. Gavendu, ktorý týmto mottom v 6 bodoch jednoznacne a velmi zrozumitelne
orientoval veriacich v postoji k pripravovanej vojne v Iraku a vôbec
k útocnej vojne. V nedelu pri sv. omšiach niektorí duchovní veriacich
informovali, že sú pripravené peticné hárky, ktorými možno podporit
stanovisko Sv. Otca.
Musíme s hlbokou lútostou konštatovat, že peticné hárky nevyplnilo ani
5 % veriacich, ktorí boli na sv. omšiach! Možné je, že niektorí veriaci
túto petíciu už predtým podpísali. Naša skúsenost však hovorí, že aj
takých bolo velmi málo. Z osobných rozhovorov aj z mimobratislavského
prostredia máme informáciu, že je dost vela veriacich, ktorí sú presvedcení,
že pripravovaná vojna sa má uskutocnit, že islam (tak sa to formulovalo)
treba potlacit, že sa Slovenská republika má na vojne aktívne (vojensky)
zúcastnit !
Je to vážny signál nedostatocnej orientácie slovenských katolíkov v
náboženskej a mravnej oblasti, signál lahostajnosti a chybnej domnienky,
že k tzv. verejným veciam sa Cirkev nemá vyjadrovat, že tam je (veriaci)
obcan suverénny. Kladieme otázku: Nie je to už prejav neposlušnosti,
pýchy a odboja? Aká by dnes bola Katolícka cirkev, keby v minulých vekoch
nebola mala odvahu vstupovat do takýchto zápasov a prinášat aj obety?
Naša vláda už vyvinula velkú iniciatívu na aktívnu úcast vo vojne proti
Iraku. Podporili ju aj viacerí veriaci vládni cinitelia.
Usudzujeme, že je naliehavé vyvodit z tejto situácie niektoré závery:
1. Veriacim treba opakovane a celkom jednoznacne pripomenút postoj Sv.
Otca s komentárom, že kto nepodporí jeho stanovisko, je fakticky proti
nemu a aktívne sa zúcastnuje na štiepení Katolíckej cirkvi vo velmi
vážnej veci: Ide o piate Božie prikázanie. Tu niet kompromisu.
2. Navrhujeme, aby sa pri sv. omšiach vo všetkých chrámoch doslova alebo
aspon v hlavných bodoch zopakoval súhrn argumentov podla úvodníka M.
Gavendu.
3. Navrhujeme, aby sa tieto body zretelne komentovali, aby ich vážnost
a záväznost pochopili všetci veriaci, aby si každý uvedomil smrtelnú
váhu osobného postoja k piatemu Božiemu prikázaniu, teda aj k akejkolvek
a kýmkolvek pripravovanej útocnej vojne. Zdá sa, že daktorí veriaci
svoju mienku stavajú nad Desatoro, nad postoj Sv. Otca, lebo vieru oddelili
od skutkov a prisluhovanie, tobôž už mlcanlivost k zlu nepokladajú za
skutok. Treba ich vyviest z omylu, aby zodpovednost za tento stav neprechádzala
aj na ucitelský úrad našej Cirkvi.
Táto príležitost nás núti vyslovit aj nasledujúce:
1. Navrhujeme, aby sa závery Konferencie biskupov Slovenska predstavovali
ešte zrozumitelnejšie a jednoznacnejšie, než to bolo aj v tejto otázke.
2. KBS by prezentáciu svojich postojov a usmernení veriacim mala osobitne
pripravovat a publicitu jej záverov by mal zabezpecovat funkcionár,
ktorý má na to nevyhnutné predpoklady. Vo vážnych veciach, akou je aj
pripravovaná vojna v Iraku (a vôbec udalosti na Blízkom východe), by
si KBS mala vyžadovat osobitné vystúpenia v rozhlase a televízii a mala
by žiadat o prezentáciu svojich postojov aj v profánnej tlaci.
3. Mnohí veriaci sa domnievajú, že KBS nevyužíva prirodzenú a mnohými
skutocnostami upevnenú autoritu kardinála J. Ch. Korca. Interpretuje
sa to negatívne.
4. Mnohí veriaci si myslia, že by sa v káznach (i pri iných príležitostiach)
vôbec malo viac pamätat na priamu a aktuálnu orientáciu (na životné
problémy) veriacich zrozumitelnou a otvorenou recou - aby sa Evanjelium
vysvetlovalo pre konkrétne spolocenstvo žijúce v konkrétnej situácii.
Túto mienku podporujeme.
5. Usudzujeme, že obava duchovenstva zo zasahovania do politiky nie
je namieste tam, kde spolocenské a politické dianie zretelne zasahuje
do náboženskej a mravnej oblasti. (Takou je dnes aj sociálna situácia,
aj príprava útocnej vojny.) Napríklad podpisová akcia na podporu cirkevného
školstva zlyhala pre neodôvodnený strach duchovných vysvetlit veriacim,
že je ich povinnostou podporit takúto aktivitu. Tento (neodôvodnený)
strach viedol k tomu, že ani zápas proti zavedeniu jogy do našich škôl
nemohli veriaci podporit petíciou.
6. Usudzujeme, že mnohí katolíci zatvárajú svoju vieru a náboženstvo
do kostolov. Vieru a náboženstvo oddelujú od denného života, podaktorí
myslia i vystupujú tak, akoby Evanjelium nebolo urcené do tohto sveta
a na sedem dní týždna, lež iba na jednu hodinu nedelného doobedia. Tak
sa šíri necitlivost a lahostajnost k dôsledkom viery, preto sa šíri
mravný relativizmus a bledne sila krestanského príkladu.
7. Nejeden katolík má dnes predstavu, že je zastarané a “nedemokratické”
dívat sa nanho ako na clena Božieho krdla, ktorý v húštinách sveta potrebuje
a má aj svojho (duchovného) pastiera. Z tohto pomýlenia, pod vábivým
pôsobením rozlicných slobôd a úcinkom protikrestanských kampaní silnie
aj tlak na pastierov a na poriadok. Lebo je známe: “udriem pastiera....”
Bolo by však velmi zle, keby pastieri tlakom ustúpili, keby im zverené
stádo pred vlkmi nechránili, keby ho s plnou autoritou v dobrých i horších
dnoch nezahánali na zdravú pašu a s istotou neviedli k cerstvému pramenu.