Lawrence Uzzell
Rusi a katolíci
Clovek by si mal pozriet film Alexander Nevskij z roku 1938 – stalinistickú
vzrušenost z vítazstva stredovekého Ruska nad teutonickými rytiermi
– aby pochopil úplný historický význam ruských postojov k rímskokatolíckej
Cirkvi. Film démonizuje rímsky katolicizmus ako vrodene cudzí a nepriatelský
voci Rusku a aj ako neodlucitelnú súcast nemeckého imperializmu. Hoci
dnes mnohí Rusi zastávajú trochu odlišné názory, väcšina má stále tažkosti
s koncepciou krestanstva ako všeobecnej viery: vonkoncom neveria, že
katolík môže dakedy byt opravdivým Rusom, alebo Nemec ( ci American
) opravdivým pravoslávnym.
Dokonca Rusi, priatelsky naklonení Rímu, vidia ho podstatne inak, v
podstate ako neruský, a to je práve to, co ich k nemu pritahuje. Isté
zložky ruskej inteligencie majú náchylnost romantizovat Západ, vrátane
západný modernizmus a aj západný fundamentalizmus. V niektorých pravoslávnych
kostoloch v Moskve liberálni episkopálni krestania a konzervatívni južní
Baptisti môžu pocítat s vrúcnym prijatím, pretože prichádzajú z Ameriky.
Takíto Rusi zavše zjednodušene spájajú protestantizmus a rímsky katolicizmus
s demokraciou, kapitalizmom a vo všeobecnosti so západným spôsobom života.
V istom zmysle súhlasia so svojimi xenofóbnymi rodákmi, ktorí zobrazujú
Vatikán ako MacDonaldovho dvojníka. Ký div, každé slovo týchto západniarov
na podporu katolíkov o to viac rozzúri xenofóbov.
Mnohí rímskokatolíci v západnej Európe a Amerike zameriavajú sa na pravoslávnu
cirkev v nádeji nájst posilnenie tradicionalistického krídla svojho
vlastného vierovyznania. Boli by však nepríjemne prekvapení, keby zistili,
že v Rusku nie tradicionalistický pravoslávny klérus sa približuje k
Rímu, ale pokrokový: útla menšina, najviac sympatizujúca so Svetovou
radou cirkví, s radikálnymi liturgickými reformami a modernistickými
názormi. To, co pokrokári by radi vidiet, toho sa tradicionalistickí
pravoslávni boja: zjednotenie východného a západného krestanstva by
nezmenilo modernizmus, naopak, jednoducho by sa rozšíril na Východ.
Možno majú pravdu.
Takéto teologické obavy nie sú najhroznejšími prekážkami pre Vatikán
v Rusku. Pre väcšinu Rusov antikatolicizmus je predovšetkým záležitostou
kultúrnej totožnosti; antikatolícke pocity v národnej psychike sú ovela
hlbšie zakorenené, než nepriatelstvo voci protestantizmu. Hoci doktrinárska
nezhoda s protestantizmom je dokázatelne väcšia než s rímskokatolíkmi.
Rusi nie sú posadnutí spomienkami na vojny s protestantskými mocnostami,
ako napr. Švédskom, oproti tomu polská okupácia Moskvy v 17. storocí
absorbuje ich tak, ako keby sa to bolo stalo práve minulý týžden. Podobne
ako protestanti vo viktoriánskom Anglicku oslavujú porážku španielskej
armády, pripomínajú si polskú inváziu ako útok na ich celú politickú
a náboženskú civilizáciu. Mnohí sa pozerajú na tie podružné príhody
ako na nedávnu pápežovu ”virtuálnu” návštevu v Moskve pomocou televízie,
ako na návrat tejto invázie inými prostriedkami. ( Najväcšou výhodou
nástupcu Jána Pavla II. pri styku s Ruskom bude, že pravdepodobne to
nebude Poliak ).
Prieskumy verejnej mienky sústavne uvádzajú, že asi polovica etnických
Rusov sa považuje za ”pravoslávnych krestanov”, hoci len okolo 5 % pravidelne
navštevuje bohoslužby. ( Polské, litovské a nemecké etnické menšiny
v rámci Ruskej federácie sú vo svojej rímskokatolíckej praxi podobne
nedbanlivé). Ruská pravoslávna cirkev teda celí trvalému pokušeniu kupcit
s etnickou totožnostou. Ked’ som v 90. rokoch žil v Moskve, antipotratoví
vedúci vážne debatovali o tom, ci povolenie pripojit sa rímskokatolíkom
a protestantom by nepoškvrnilo ich hnutie. (Náležitá strana tesne vyhrala
).
Pred niekolkými rokmi v rozhovore s istým pravoslávnym biskupom, ktorého
meno musí zostat utajeným, navrhoval som tento myšlienkový pokus. Predpokladajme,
že pápežovi sa ukázala vidina vzdat sa nám pravoslávnym vo všetkých
základných zásadách, ktoré rozdelujú Východ a Západ, vrátane ”filioque”
a pápežskej neomylnosti. Aká by bola odpoved’ moskovského patriarchátu?
Netrvalo dlho pre nás oboch súhlasit s tým, že patriarchát by jednoducho
našiel nejakú novú výhovorku udržat Vatikán na dlžku ramena. Patriarchát,
ako ludská a politická ustanovizen potrebuje Vatikán skôr ako nepriatela,
než priatela.
Táto politická realita je skutocným dôvodom pre moskovský patriarchát
nevšímat si hlboké teologické nezhody vo veciach ako napríklad Sv. Trojica
a zámerne rozohnovat bezvýznamné dráždidla. V priebehu posledného desatrocia,
patriarcha Alexej a jeho vnútorný kruh spolupracovníkov obvinil každý
rímskokatolícky postup v Rusku ako ”prozelitizmus” — jedno z najpoužívanejších
slov súcasnej náboženskej spisbe — dokonca aj ”filioqueisti” sa iba
zotavujú z toho, co im sovietsky režim ukradol. Patriarchát vytvoril
historický mýtus, že Rusko bolo vždy pravoslávnou zemou, rímskokatolíci
sa nachádzali len v diplomatických kruhoch v Moskve alebo Petrohrade.
Tento mýtus si úmyselne nevšíma samozrejmé skutocnosti, ako kostoly
postavené v nepochybne západnom štýle miestnou polskou komunitou v 19.
storocí v mestách ako Irkutsk v strede Sibíri. V skutocnosti bolo viac
takýchto západných kostolov v predsovietskom Rusku — v službách miestnych
menšín Poliakov, Litovcov a Nemcov — ako ich je dnes po celom desatrocí
údajnej ”duchovnej invázii”. Velká väcšina ”nových” rímskych reholných
ustanovizní v rámci dnešnej Ruskej federácie, obnovuje farnosti, ktoré
jestvovali roku 1917. Iné sú v mestách ako Magadan, ktoré alebo nejestvovali,
alebo nemali významný pocet menšín západných krestanov pred masovým
exilom sovietskych rokov. Ako mi to jeden moskovský katolík povedal:
”Skutocným zakladatelom katolicizmu na Sibíri bol Stalin”.
Rozhodnutie Vatikánu na pociatku tohto roku (2002, pozn. prekl. ) povýšit
svoje štyri ”apoštolské administratúry” na plnoprávne diecézy vyvolali
predpokladanú ostrú reakciu moskovského patriarchátu a jeho spojencov
v ruskej vláde. Medzi najdramatickejšiu z niektorých príhod patrí, ked’19.
apríla 2002 náhle vyhnali z krajiny biskupa východosibírskej diecézy
Jerzy Mazura a do polovice júla mu ešte nepovolili vrátit sa z Varšavy.
Celkove, priamo povediac, vztahy medzi Vatikánom a ruskou pravoslávnou
cirkvou sú teraz na najnižšom bode od rozpadu Sovietskeho zväzu.
Moskovský patriarchát uverejnil koncom júna ( 2002, pozn. prekl. ) dlhý
dokument s viac-menej urcitými obvineniami rímskeho ”prozelitizmu” v
Rusku. V istom zmysle tieto obžaloby znamenajú akýsi pokrok; patriarchát
sa aspon teraz cíti byt zaviazaným uviest konkrétne príklady o údajných
výstrednostiach, než paušálne tvrdit, že samotná prítomnost rímskokatolíkov
na ruskej pôde je nezákonná. V akom rozsahu sú obvinenia presné, ukáže
budúcnost. Je pravda, napríklad, že niektoré rímskokatolícke rehole
pri kázniach upútali pozornost posluchácstva v systéme štátnych škôl,
alebo v bežných sirotincoch, že úmyselne sa pokúšali konvertovat deti
predtým vychované ako praktizujúci pravoslávni krestania, sú teda vinní
z porušenia vlastných vyhlásení Vatikánu o medzikonfesionálnych vztahoch.
To, co stažuje posúdit takéto obvinenia je nezmyselne zovšeobecnené
používanie slova ”prozelitizmus”, pod ktoré sa zahrnuje akékolvek západné
misionárske úsilie, zamerané na kohokolvek s etnicky ruským pôvodom,
hoci táto osoba nikdy neprekrocila prah pravoslávneho kostola. Patriarchát
dokonca používa tento pojem na obvinenie protestantských misionárov
pokrestancit Uzbekov a tatárskych moslimov — co je práve to, co ruská
pravoslávna cirkev sama robievala v 19. storocí, ked’ mala úprimnú misionársku
víziu. V skutocnosti obrana takzvaných ”tradicionalistických náboženstiev”
sa teraz stala obranou len tých náboženských organizácií, ktoré chcú
spolupracovat so štátom. Kladením politiky nad teológiu patriarchát
uprednostnuje tieto náboženské organizácie nielen pred novoprišlými
Mormonmi, ale tiež pred nezávisle uspôsobenými domácimi starovercami,
alebo neregistrovanými ”iniciativníkmi”, Baptistami.
Tažkost na rímskokatolíckej strane je v tom, že Vatikán musí vziat do
úvahy rôzne vnútroštátne kraje so súperiacimi agendami. V Európe, vrátane
samotného Ruska, väcšina rímskokatolíkov súhlasí s ich clovekom v Moskve,
arcibiskupom Tadeuszom Kondrasiewiczom. Rusko sa nepovažuje za misionársku
zem, vedenie evanjelizácie jej ludu patrí náležite pravoslávnej cirkvi
a Rím nemá sa pokúšat získavat konvertitov medzi tými Rusmi, ktorí sú
už záväzne praktizujúcimi pravoslávnymi krestanmi. Ale mnohí americkí
podporovatelia rímskokatolíckej cinnosti v Rusku sú tak horliví, ako
aj ich protestantskí krajania, dosiahnut ”konverziu Ruska”. Silná podráždenost
moskovského patriarchátu ako aj jeho pokus odopriet dokonca základné
práva náboženským menšinám, ulahcilo Rímu krátkodobo uspokojit obe tieto
vnútroštátne skupiny. Dlhodobo však jedny aj druhé budú sklamané.
Tohto leta ( 2002. pozn. prekl. ), videli sme stupnujúcu sa slovnú vojnu
medzi patriarchátom a rímskokatolíkmi, vedenú svetskými masovokomunikacnými
prostriedkami. To zas znamená istý pokrok; predkladanie špecifických
stažností a požiadaviek, i ked’ sú znacne polemické, poskytujú aspon
materiál pre rozbor, diskusiu a možnost návratu k skutocnému dialógu.
Západná strana tejto debaty obvinuje ruské pravoslávie z dvojitého štandardu
— so snahou nevpúštat rímskokatolícke diecézy do Ruska, kým moskovský
patriarchát vydržiava biskupov v takých mestách ako Berlín a Londýn.
Obvinenie je prevážne platné, ale dvojitý štandard nie je až tak poburujúci,
ako si to niekto myslí. Moskovský patriarchát to vysvetlil bezpochyby
jasne, že považuje svoje farnosti na Západe za enklávu ( vydelené územie
v cudzom prostredí, pozn. prekl. ) v službách slovanských emigrantov,
nie za misionárske farnosti s pôsobnostou povolat naspät západnú Európu
k pravoslávnym korenom prvého tisícrocia. ( Napríklad, nedávno menoval
nie západniara, ale moskovského cirkevného byrokrata za nového biskupa
v Spojenom královstve ). Na základe stanoviska mnohých pravoslávnych
konvertitov na pravoslávie, postoj patriarchátu je škandálny— v skutocnosti
tvrdí, že pravoslávna viera je svojráznym majetkom Rusov, nie svetové
náboženstvo.
Iný osoh terajšej debaty je, že znamená koniec romantickej ilúzie —
naivnej viery, že zjednotenie pravoslávnej cirkvi s Rímom je vlastne
za rohom. Pri zapodievaní sa touto ilúziou, Vatikán bol príliš ochotný
upokojit moskovský patriarchát, napríklad zanedbaním dôraznej obrany
práva vlastných veriacich. Teraz hrozí nebezpecie, že Rím sa otocí k
opacnej krajnosti, k Vladimírovi Putinovi, na vrub svojich vztahov s
patriarchom Alexejom. Putin je politicky ovela zrucnejší než patriarcha
a jeho kruh, ale on nemá skutocný záujem o rímsky katolicizmus alebo
pravoslávie, okrem ako páky politickej manipulácie. Hoci ruský štát
má civilizovanejší vzhlad než ruská cirkev, Vatikán mal by si pamätat,
že jeho najdôležitejší dlhodobý dialóg je s posledným.
Z anglictiny preložil:
Jozef E. Suchy
Clánok uverejnil mesacník First Things.
Š 2003 by The Institute on Religion and Public Life.
Od roku 1980 písal o náboženskej slobode v Sovietskom zväze a jeho nástupníckych
štátov pre Hooverov inštitút na Stanford University, Jamestown základinu
vo Washingtone a oxfordský Keston inštitút.