Emil Vontorcík
Zoborské impresie
- Kam si sa vybral, hádam nie na výlet? Zima je, mrzne! - spýtal sa
ma a zároven aj dôrazne varoval môj priatel, ked ma uvidel v sobotu
stát v Nitre pri Králikovi na autobusovej zastávke, obleceného naozaj
na výlet do prírody.
- Idem na Zobor! - odvetil som mu strucne, vidiac už dopredu, že unho
nenájdem pochopenie pre svoju telesnú aktivitu.
- Na Zobor, v takomto case? Cože tam môžeš teraz nájst zaujímavé? -
pokracoval upierajúc spýtavý pohlad na mna.
Naštastie prichádzajúci autobus ma oslobodil od dalšieho neplodného
dialógu, pretože sme sa stretli velmi protichodné osobnosti: jeden ctitel
sedavej televíznej kultúry a druhý, co televízor vylúcil zo svojho života,
aby ho neokrádal o cas, lebo ho vo svojom živote už vela stratil na
jalových schôdzach, ktoré boli súcastou rituálu politizácie verejného
života v starom režime.
Sediac v autobuse, ktorý sa pomaly driapal Kláštorskou ulicou hore zastavaným
výbežkom Zobora, pozoroval som stromy a vinohrady v záhradách domov
popri ceste, pokým sme sa nedostali k lesu a pred nami po pravej strane
sa neobjavili budovy liecebného ústavu. Tak sa teraz hovorí komplexu
nových budov Ústavu respiracných chorôb na mieste bývalého kláštora.
A nie hocakého kláštora, ale kláštora najstaršieho na Slovensku, opradeného
mnohými legendami a povestami. Dnešný liecebný ústav nadväzuje na budovu
starého kláštora, ako aj na ruiny kostola a zvyšky ciel niekdajšieho
kamaldulského kláštora, co sa zachovali na kultúrnom podloží, ktoré
ešte pamätá slávu najstaršieho benedikitínskeho kláštora na Zobore z
cias velkomoravskej éry a prvých kristianizacných pokusov írskych i
franských mníchov.
Sem sa zvyknú schádzat nitrianski ctitelia prírody v sobotných a nedelných
dnoch pocas peknej pohody. Dnes v zlom pocasí je tu prázdno. A nielen
Nitrania sem prichádzajú, ale aj obyvatelia blízkeho i dalekého okolia,
pre ktorých je Nitra a bývalý zoborský kláštor významným miestom národnej
histórie, spojenej s mnohými povestami, legendami i literárnymi dielami
a predovšetkým s historickými dokumentmi.
Predposledný primátor Nitry architekt Vlado Libant dal vyhotovit a osadit
zaujímavú skulptúru nedaleko od konecnej stanice autobusu na pamät dvoch
historických Zoborských listín z rokov 1111 a 1113, historických dokumentov,
akými sa nemôže z tohto obdobia pochválit žiadne iné mesto na Slovensku.
Teraz, ked som už na dôchodku, chodievam sem sám, ale kedysi som sem
vodil svoje deti a i dnes sem-tam zvyknem brávat so sebou niektoré z
mojich desiatich vnúcat, ked mi to ich rodicia dovolia. Co som už s
nimi na týchto miestach pozažíval zaujímavých dobrodružstiev! Našou
prvou zastávkou býva vždy Svoradov pramen, ktorý tu vyteká naozaj už
od nepamäti a pustovník Svorad, ktorému opát zoborského benediktínskeho
kláštora dovolil žit samotárskym životom eremitu, mal tu výdatný zdroj
cistej pramenitej vody. Ved jeho jaskyna, kde žil, je priam nad pramenom
na vápencovom brale. Môj najstarší syn ešte ako dieta v case, ked zacínal
svoje recnícke cvicenia, zásadne hovorieval:
- Oco, aj dnes pôjdeme pozriet gustovníka?
A tak mu gustovník ako prezývka ostal nastálo. Ibaže dnes, ked je náladie,
je priam nebezpecné vydat sa po úzkom chodníku k jaskyni, ak sa clovek
nechce pošmyknút a sklznut po svahu až ku pramenu. Kedysi tu bolo kovové
zábradlie, ktoré pred 70 rokmi pri príležitosti 1100. výrocia vysviacky
prvého písomne doloženého krestanského kostolíka na panstve kniežata
"Privinu", dali urobit starostliví Nitrania. Ale tí dávno
vymreli. Ale nie, to by sme krivdili architektovi Libantovi, ktorý zhromaždil
okolo seba kruh nadšencov o históriu mesta v Klube priatelov staroslávnej
Nitry a pred dvoma rokmi s nimi vycistil vnútro Svoradovej jaskyne.
V lete minulého roka dokonca otvoril letný tábor pre študentov, ktorí
tu odkrývajú pozostatky benediktínskeho kláštora. Lenže kovové zábradlie
pri Svoradovej jaskyni nemá stále kto opravit.
Ved cím sa aj dnes chváli každé mesto, hádam nie tými panelovými škatulami
na nevkusných betónových sídliskách, ale predovšetkým svojím historickým
jadrom, pokial ho - tí, co tu chceli bacovat "na vecné casy a nikdy
inak" - neznicili. Okrem toho každé mesto má u nás svoje špecifiká
a historické poklady, ktoré turisti obzvlášt vyhladávajú. Nitra má teda
okrem Hradu, jeho katedrály a tzv. Pribinovho kostolíka a dvoch dalších
kostolov na Párovskej ulici a v Drážovciach, aj Svoradov pramen, aj
Svoradovu jaskynu v peknom prírodnom prostredí, ktoré však výstavba
sanatória vážne narušila.
Práve tohto roku si pripomenieme 70. výrocie Pribinových osláv v Nitre
z roku 1933 a 1170. výrocie vysviacky Pribinovho kostolíka v Nitre,
nuž hádam sa mesto a predovšetkým jeho konšeli na niecom uznesú a urobia
opatrenia na skrášlenie a zabezpecenie takýchto významných historických
miest, ktoré sú masovo navštevované domácimi i zahranicnými turistami.
Ked o týchto udalostiach hovorím, prichodí mi na um profesor Marzik
z Jezuitskej univerzity vo Filadelfii, inak syn z rodiny Marzikovcov,
ktorá sa vystahovala do kolísky americkej revolúcie a nezávislosti tesne
pred prvou svetovou vojnou, ako mi s hrdostou ukazoval priestory, kde
bola vyhlásená nezávislost na zasadnutí 2. kontinentálneho kongresu,
ktoré sa uskutocnilo v tomto meste 4. júla 1776. Vtedy som si spomenul
aj ja na svoju starobylú Nitru. Ukázal mi aj zvon slobody, ktorým bol
tento historický akt ohlásený. Teraz je umiestený v tejto historickej
štvrti na nedalekom námestícku. Ako historik mi ironicky poznamenal,
že na tomto puknutom zvone asi tažko oznamovali takú významnú udalost,
pretože vtedy mali iné starosti, ale... a potom pokracoval:
- To viete, toto sú pre Americanov, a najmä pre starousadlíkov, posvätné
miesta a posvätnými sa stávajú aj všetky legendy, ktoré sa odvtedy na
historické udalosti navršili.
Nedalo mi, aby som sa Dr. Marzika nespýtal:
- A u nás v Nitre ste už boli?
- Nie, ale poznám klúcovú rolu tohto mesta v dejinách Slovenska. Dostalo
sa mu prívlastku Matka slovenských miest.
- Nuž, tá naša maticka Nitra má už podla historických dokumentov 1200
rokov a podla tradície a archeologických nálezov istých 1500 liet v
histórii Slovenov a kolko z obdobia Kvádov, Markomanov, Keltov a Rimanov?
To len Boh vie. - Profesor Marzik stíchol a po case nadviazal na to,
co som povedal:
- Nepoznám ešte celé Slovensko. Chodím len do Martina, lebo pripravujeme
vydanie korešpondencie Seatona Watsona (Medzitým už boli publikované
v spolupráci s Masarykovým inštitútom v Prahe), ale co som doteraz videl,
to sú nezaplatitelné historické pamiatky, ktoré by sa u nás v Amerike
bohato zúrocili pre turistický ruch v každom meste a v každom štáte.
U nás každé mesto má, samozrejme už novodobú, ale pre svoje mesto charakteristickú
špecialitu, ktorou aspon raz v roku upútava návštevníkov po celý mesiac,
až sa to stáva tradíciou. Máte nieco podobné aj u vás v Nitre?
Priznám sa, bolo to v polovici 90. rokov a vtedy ešte nefungovali ani
Pribinove dni, ani mariánske púte nedosiahli tú úroven, akú mávali kedysi,
a tak som bol trochu v rozpakoch. Hovorím:
- Máme Agrokomplex, medzinárodnú výstavu, dnes polnohospodársky veltrh.
Funguje od 70. rokov. Istý cas sme tu mávali aj celoslovenské dožinky.
Kedysi v 60. rokoch tu bývali študentské karnevaly, robili ich s chutou
v case, ked sa to nesmelo a dnes ked im v tom nikto nebráni, študenti
nerobia nic.
- Dobre, veltrh je dobrý, ale to je hospodárska záležitost, to je iba
business, - namieta profesor Marzik.
Nabudúce mu odporucím, aby prišiel na Slovensko v case, ked robíme Pribinove
slávnosti. Ved cím sa máme chválit, ak nie pociatkami našej kultúry
v case, ked na amerických prériách sa prehánali iba bizóny. Bolo by
sa cím chválit a rozvíjat tradície, ale to vyžaduje, aby sa do tohto
procesu konecne zapojili obe univerzity a mesto. A aby v Hornom meste
boli slušné verejné záchody pre autokarové zájazdy. Treba sa íst pozriet
do Medžugorja: tam pri kostole postavili najskôr velké, pohodlné sociálne
zariadenia pamätajúc, že tam prichádzajú vo velkom pocte ludia z mäsa
a kostí.
Konecne som sa dostal autobusom k liecebnému ústavu, vystúpim a poberám
sa hore chodníkom k Svoradovmu pramenu, ktorý je teraz pre mrazy uzavretý
a štverám sa hore kopcom po kopnejúcom snehu. Toto brodenie snehom po
nevyšlapaných cestách mám v zime najradšej. V úvale, v ktorom som sa
ocitol, utícha hukot mesta a mestských komunikácií a rozhostilo sa božské
ticho. Zastavím sa pri krmelci, kde podla stôp sa už hned zrána nakrmili
plaché srnky a pokracujem po svahu dalej nahor na lysinu horského výbežku.
Co môžem vidiet v lese v takýto všedný zimný den? Je mi toho svojho
priatela lúto preto, že nemá pozorovací talent a zmysel pre detail.
Inác by si musel všimnút, že les je každý den iný. Každý fliacik zeme
pokrytý lesom má takú varietu, že ludské oko a zmysly nemôžu z nej vycerpat
ani len nepatrné promile. Ked som sa dostal na Pyramídu, spoza chmár
vyskocilo slnko a kryštáliky scasti už roztopeného snehu sa stali odrazovou
plochou pre slnecné lúce. Dole podo mnou sa ako na dlani rozkladá celé
mesto na malých pahorkoch. Väcšinou ich napocítajú sedem a potom sa
zvykne hovorit, že Nitra je ako starobylý, vecný Rím. Ach, kolká krása,
to som tu ešte v takejto forme nevidel, hoci sem casto chodím! Iste,
na jar to tu bude práve také krásne a ešte krajšie, spestrené jedinecnou
zoborskou flórou. Ale pre toho, kto má vnímavú dušu a má rád les, hory
a pobyt v otvorenej krajine, je každý den v prírode inakší a zaujímavý,
vlastne neopakovatelný.
Ak chcem vychutnat krásu a poéziu prírody, idem do hory najradšej sám.
Ked idem s vnukmi, stáva sa výlet spolocenskou a didaktickou záležitostou.
Stacilo, že som tým najmenším raz vyložil povest o Svätoplukovi na Zobore
a ukázal im miesta, kde žil a rozjímal pustovník Svorad, dnes už ma
najmladší vnuci sami orientujú na trase a kladú otázky, na ktoré treba
odpovedat. Najskôr ideme k Svoradovmu pramenu, potom k miestu, kde sa
zastavil Svätopluk, potom sa štveráme na svah, kde skauti alebo trampi
vystavali akoby ruiny obrannej veže a poblíž urobili z kamenov násypy
akoby troch hrobov s drevenými krížmi. Potom sa pohneme k Trom dubom
a odtial hore po zjazdovke až na vrchol Zobora. Odtial sa spustíme na
Pyramídu a potom opät po horskej ceste dolu k autobusu. Hlavne, aby
sa clovek pri vnukoch nepomýlil, lebo vnuci sú vždy akosi rozcarovaní,
ked ma musia opravovat.
- Ale dedušo, predsa to nie je to miesto, kde si Svätopluk zakopal kona
a mec. To bolo inde, pod takým vysokým bukom. Nepamätáš, ved ty si nám
to prvý raz ukazoval hentam kdesi dalej!
Hádam najvzrušujúcejším miestom je skautská "zrúcanina". Tu
mi vnuci doprajú rozhovorit sa a netrvajú striktne na následnosti udalostí
ci spôsobe podania, slovom nechávajú volné pole pre moju fantáziu. Naopak,
každé nové odbocenie a každá nová sekvencia filmu, ktorý im v ich predstavivosti
rozvíjam, je vzrušujúca a sú mi za nu vdacní. A tak sa ani nedivím,
že má dnes taký úspech Pán prstenov. Naša pani ucitelka Kummeryová v
Rišnovciach nás v detstve sýtila rozprávkami J. C. Hronského, povestami
spisovatela Domastu z nedalekého Cabaja a ked som bol väcší, moju fantáziu
rozvíjal Karol May. Myslím si, že je hádam lepšie, ked sa deti vrátia
k cítaniu a k rozvíjaniu vlastnej fantázie, než by mali sledovat iba
televízne rozprávky z tej istej hollywoodskej dielne, lebo niektoré
myšlienkové stereotypy týchto seriálov mi po case pripadajú nahlúple.
Ked je pekný cas a cisté nebo, vydáme sa chodníkom až na Žibricu a to
už je túra s detmi skoro na celý den. Nevraciame sa peši, ale v dedine
pod Žibricou nasadneme na autobus a odvezieme sa domov spokojne sediac,
lebo sme unavení, smädní a hladní. Všetko sa pojedlo, teda výlet bol
vydarený.
Tentoraz však konecnou zastávkou bola pre mna Pyramída. Z vrchu vysokého
takmer 600 metrov pozerám na zasnežené mesto a snažím sa predstavit
si, ako mesto vyzeralo pred 70. rokmi pocas pamätných Pribinových osláv.
Vtedy bolo mesto vtesnané iba v ohybe rieky Nitry. Juhovýchodná plocha
letiska za riekou bola velkou trávnatou plochou, na ktorú sa ako chlapec
ešte z povojnových rokov pamätám. V roku 1933 som ešte nebol na svete
a co o tejto pamätnej udalosti viem, viem od úcastníka publicistu a
niekdajšieho politického cinitela Jozefa Janeka zo Sv. Jura, ktorý pred
pár rokmi zomrel.
- To bola velkolepá spolocenská a politická udalost, - spomínal Jozef
Janek. - Pamätám si na všetko velmi dobre i na prípravy i na priebeh
osláv na pocest 1100. výrocia existencie krestanstva v tomto stredoeurópskom
priestore, symbolizovaného vysviackou prvého historicky doloženého krestanského
chrámu v Nitre salzburským arcibiskupom Adalramom. Vtedy sa predpokladalo,
že to bolo v roku 833, dnešná historiografia posúva termín vysviacky
do r. 828. Na príprave sa podielala aj pražská vláda vychádzajúc z predstavy,
že Nitra patrí v rámci jednotného “ceskoslovenského národa” celej republike,
a preto tieto oslavy sa mali stat manifestom “ceskoslovenskej” jednoty.
Oslavy mali prebiehat pod patronátom ceskoslovenskej vlády a za osobnej
úcasti vtedajšieho ministerského predsedu J. Malypetra, ako aj za úcasti
dvoch slovenských ministrov, ktorí pracovali v línii pražskej vlády,
a to: M. Hodžu a I. Dérera. Za prípravu osláv zodpovedal krajinský prezident
J. Országh. Vo vztahu k Slovákom bolo ponižujúcim gestom to, že sa s
úcastou predstavitelov slovenských strán na oslavách nerátalo. Vedúce
slovenské politické osobnosti, predovšetkým Andrej Hlinka a Martin Rázus
zámer pražskej vlády prehliadli a zmobilizovali národ k velkolepej úcasti
s réžiou, s akou sa v Prahe nepocítalo. Na volnej ploche bývalého letiska
za riekou Nitra sa vtedy z celého Slovenska zhromaždilo vyše sto tisíc
ludí, najmä vysokoškolská mládež, Orli, slovenské spolky, hoci Matica
slovenská a Spolok sv. Vojtecha neboli pozvané.
Pozerám na mesto, predstavujem si ho v približnej podobe, ako vyzeralo
pred 70 rokmi. Hlavné línie komunikácií v Dolnom meste sú dodnes zachované.
Po dnešnej Štefánikovej triede prebiehal slávnostný sprievod úcastníkov,
ktorý je dobre zvecnený na pocetných fotografiách. Oficiálna cast osláv
sa uskutocnila len pokial išlo o velkolepý sprievod mestom, na ktorom
sa podielala oficialita, cirkevné, športové a iné obcianske zložky.
Parádne sa preukázala aj "ceská jazda", krojované skupiny,
atd. Ked mi zacal o týchto udalostiach hovorit Jozef Janek, aj napriek
svojmu vysokému veku hned ožil a na chvílu ho naplnilo nadšenie pri
spomienke na prežité dojmy.
- Je pravda, - pokracoval Jozef Janek, - táto oficiálna cast osláv podla
pražskej réžie trvala len potial, pokým sa nezacala zaplnat tribúna,
na ktorej chýbali vedúce osobnosti slovenského politického a spolocenského
života. Avšak v tom okamihu, ked akademická mládež vzala na plecia Andreja
Hlinku a doniesla ho na tribúnu, kde zaujali miesto aj Martin Rázus
a dalšie vedúce osobnosti slovenského politického života, sa starostlivo
do podrobností pražskou réžiou pripravovaná organizácia osláv zrútila
a jej další priebeh urcovali slovenskí predstavitelia. “Tu je moje miesto,”
povedal Andrej Hlinka, ked sa ocitol na slávnostnej tribúne. Nakoniec
on to bol, co v dalšom moderoval toto zhromaždenie a udelil slovo aj
ministerskému predsedovi J. Malypetrovi, ktorý predniesol pozdrav prezidenta
T. G. Masaryka.
Na tomto velkolepom zhromaždení prijali osobitnú rezolúciu a z úst Andreja
Hlinku odzneli tieto pamätné slová: "V štáte tomto chceme vidiet
svoju budúcnost ako národ svojprávny s národom ceským, ale aj ako národ
samobytný, samostatný, ktorý chce spravovat svoje veci a sám chce riadit
svoj osud!"
Kdesi z juhozápadu zavanul vietor a priniesol teplejší morský vzduch,
ktorý ma naplnil radostou z predzvesti prichádzajúcej jari. Sneh už
kopnie a co nevidiet svahy Zobora pokryjú snežienky. Mesto uprostred
zelene a zelenou pokrytých vrškov sa opät zaskvie vo svojej plnej kráse.
A my si znovu pripomenieme, že tu bol už pred 1170 rokmi vysvätený prvý
krestanský kostol a tu bolo r. 880 ustanovené prvé biskupstvo pre staroslovenských
krestanov, prvé v stredovýchodnej Európe, ešte “przed Krakowiem”, ako
poznamenal Svätý Otec pri návšteve Nitry v roku 1995! To znamená, že
Nitra už v tom case musela byt strediskom krestanov velkého rozsahu,
že tu muselo byt významné krestanské spolocenstvo, ked ho pápež Ján
VIII. v bulle Industriae Tuae z r. 880 nazýva "svätou cirkvou nitrianskou".
Aj po rozpade Velkej Moravy si Nitra ako staroslovenské správne centrum
udržovala významné postavenie údelného kniežatstva, tu pôsobili patróni
našej diecézy, prví slovanskí svätci Uhorského královstva sv. Svorad-Andrej
a sv. Benedikt! Toto dedicstvo sa po stárocia udržiavalo v slovenskom
nitrianskom prostredí, tu zohrali svoje civilizacné poslanie benediktínske
kláštory (Zobor, Hronský Benadik), cirkevné školy, tu sa dodnes zachovali
mnohé sakrálne stavby a pamiatky aj napriek mnohonásobnému pustošeniu.
Za mnohé vdacíme mnohým nitrianskym iskupom.
Pozerám na mesto a uvedomujem si, ako ho mám rád, aj ked som sa v nom
nenarodil. Zamiloval som si ho: tu som získal duchovný základ, ktorý
mi aj pocas ateistického režimu umožnil zachovat vieru pre seba i pre
deti. A tu chcem aj nakoniec spocinút v zemi povedla svojich najbližších.