Pavol Janík

Kritik krytý poznaním

Andrej Maťašík:
Slovenské divadlo v premenách času
Svojpomoc, Bratislava 2003

Vraví sa, že tí, čo to vedia, to robia; tí, čo to nevedia, to učia; tí, čo to nevedia ani učiť, to riadia a tí, čo to nevedia ani riadiť, to aspoň kritizujú. Iní vravia, že divadelní kritici vyliezajú po zotmení a škodia. To všetko sa nevzťahuje na renomovaného kritika Andreja Maťašíka, ktorý má k predmetu svojho profesionálneho záujmu emocionálne priaznivý i racionálne podnetný vzťah, má divadlo rád, rozumie mu, s pochopením sleduje jeho vývojové úsilia a programovo ho chráni pred najrozmanitejšími úskaliami, nástrahami a plytčinami.
Kniha Slovenské divadlo v premenách času s podtitulom Pohyb divadelnej réžie (Svojpomoc, Bratislava 2003) je súborom recenzií, článkov a úvah plasticky zrkadliacich podstatné tendencie, určujúce trendy a rozhodujúce javy slovenského profesionálneho divadelníctva v rozpätí posledných troch desaťročí minulého storočia, počas ktorých autor pôsobil ako dramaturg, teatrológ, vysokoškolský pedagóg i vrcholový manažér.
Andrej Maťašík bol vždy správny človek na správnom mieste v správny čas. V Trnavskom divadle pôsobil, keď bola táto scéna kreatívnym laboratóriom najproduktívnejších inscenačných postupov v celoslovenských reláciách. V Ústave umeleckej kritiky a divadelnej dokumentácie pracoval vtedy, keď bola táto ustanovizeň generátorom najvýraznejších impulzov v oblasti teoretickej reflexie aktuálneho divadelného vlnobitia i kompetentného a systematického zaznamenávania, uchovávania a spracúvania javiskových reálií. Na jeho báze neskôr ako generálny riaditeľ Národného divadelného centra dotvoril a dobudoval komplexné výskumné a archívne pracovisko, ku ktorého koncepčným a metodickým výstupom patrí aj dodnes platná divadelná legislatíva.
V súčasnosti vedie oddelenie kultúry slovenského opozičného denníka, venuje sa teda predovšetkým reflektovaniu umeleckej i inštitucionálnej divadelnej praxe, ktorá si úprimne povedané vyžaduje ostrú kritiku. Andrej Maťašík však nie je typom deštruktívneho kritika čohokoľvek, kohokoľvek a za každú cenu, je skôr stratégom slovenskej národnej kultúry, ktorý má všetky potrebné predpoklady, aby v tejto sfére v blízkej či vzdialenejšej budúcnosti ešte povedal vážne slovo a uplatnil svoj odborne mimoriadne fundovaný vplyv. Kniha Slovenské divadlo v premenách času je toto presvedčivým dôkazom.