Na pamiatku sv. Cyrila, spolupatróna Európy
Anton Semeš
”A tak ukončil svoje putovanie vo Večnom meste 14. dňa mesiaca februára. Bol to Cyril, slávny učiteľ čností, ktorý naučil Moravanov svojimi dielami ďakovať Bohu tým, že prekladal z gréckeho jazyka do slovienskeho zákon Pána a jeho spravodlivosť. Preto sa slovanské národy teraz radujú a slávu Bohu vzdávajú” – to je odkaz jeho žiakov, spísaný v Ríme v roku 869.
Na činoch tohto presláveného muža v Carihrade a na Morave sa máme ako potomci poúčať a povzbudzovať. Vtedy nad Dunajom sa okolo spojeného Moravského kniežatstva prihodilo viacero udalostí: tlak Frankov na Slovienov moravských, rozbroje v ríši a na juhu Bulhari. Po Franskej intervencii na Morave namiesto Mojmíra I. dosadili Rastislava. Ten pouč
ený neprestajnými intrigami spoza hraníc, rozhodol sa po porade so svojou kniežacou radou pokúsiť sa o samostatnosť na cirkevnom poli. Moravania aj Nitrania poznali svoje dejiny lepšie ako súčasníci v treťom tisícročí. Ústne podanie veľmi dobre fungovalo a o to sa starali nielen kmeti rodov ale aj krajoví speváci – igrici.Postup si museli premyslieť, aby bol úspešný. Misionári z Akvileje a Dalmácie dobre poznali dejiny cirkvi v Podunajsku. Skriptóriá – vtedajšie ”minitlačiarne” – fungovali a odpisy kolovali po Európe. Benediktíni boli v tomto majstri. Toto poznanie dejín slovienskych kmeňov najlepšie vidíme v liste, poslancom do Ríma ako pokus o vyslobodenie arcibiskupa Metoda zo zajatia u Frankov: ” Veď naši otcovia prijali vieru od sv. Petra”. Pritom rí
mskeho biskupa pomenúvajú ”Apoštolikom”. A to sa viaže na prastarú tradíciu už v tej dobe. Príchod našich predkov na Dunaj nik doteraz nezdokumentoval z dobových zápisov ani spomedzi Grékov ani Rimanov. Je to Herderov výmysel. ktorý do našich učebníc nezaviedli Slováci, ale ich ”manuduktori”. Iste viete, ktorí. Je to zámer, ako malý národ rozbíjať a používať na zväčšenie kolonizátorského národa, či národov. Dnes nie je to tajomstvom napriek novým janičiarom vo vede a kultúre.Moravania po vzájomnej porade vysielajú poslov do Ríma vediac, že tam ich územie patrilo od počiatku bez ohľadu na zmeny od 4. storočia (ariánstvo) a príchod Avarov. Išlo im o zriadenie misií na svojom území s povereným biskupom z Ríma. Cez misionárov z juhu už vedeli, že nový pápež Mikuláš I. tvrdo si nárokuje právomoc nad Iyrikom, ktorý si za obrazoborectva cidári pripojili pod Carihrad – svetský a cirkevne. Moravania sa svojím posolstvom pokúsili o obrátenie jeho pozornosti na starú Panóniu (in genere). V pápežskom archíve bolo o tomto území dostatok materiálu. Zničilo ho až vojsko Barbarosu (Lacko). Je pravda, že na území pod právomocou Ríma nežili nijaké slovanské kmene, spravované cirkvou. Takí žili len v Dalmácii (glagoláši, monachi graeci secundum ritum). Preto aj misia ” iz Griek” len odtiaľ prišla: Nakoniec aj benediktínske glagolské pramene to dokladujú, že už v 7. storočí robili medzi ariánskym obyvateľstvom Podunajska svoje misie (Panónia a Dácia). Mikuláš I. takého muža na čelo misie nemal: Mal byť znalý slovienskeho jazyka a biskup učiteľ. Podľa prastarého cirkevného zvykového i neskôr dekretálneho práva len biskup je učiteľom evanjelia a mravov. Kňazi sú len jeho pomocníkmi, a preto mu musia prísahať poslušnosť. V Ríme sa dohodli o ďalšom postupe a pokuse o to isté v Carihrade. Vyplýva to aj z listu, ktorý pápež poslal Michalovi III. V ňom prejavuje preveľkú radosť, že v Carihrade takého muža našli a posielajú na Moravu( Migne, PL). Nikto nemohol bez povolenia na cudzom cirkevnom území misionárčiť. To sa v miestnych cirkvách rešpektovalo. Výnimky pod tlakom cisárov (synoda na brehu Dunaja a Bulharsko) to len potvrdzujú. A nad Dunajom i pod ním boli napočiatku biskupstvá, ktoré boli rozvrátené Hunmi, Avarmi a pod nimi ariánmi.
Fócius po odstránení patriarchu Ignácia ako laik bol protikanonicky ordinovaný na diakona, a kňaza a hneď konsekrovaný na biskupa - a to za 4 dni. To bol neslýchaný precedens v Cirkvi. A Michal III. ako ” prvý diakon v Cirkvi a zástupca Boha na zemi” musel sa postarať o konsekráciu Konštantína. Keď pápež získal informáciu o vyhovení Moravanom, bol postavený pred hotovú vec. Kanonický platilo pravidlo, že cudzí misionári nemôžu zriaďovať nové biskupstvo ani svätiť – ordinovať za kňazov bez povolenia toho, komu patrila právomoc. Nakoniec to vo svojej reči zdôrazňuje aj Hadrián II. Aj Metod pred Frankami to potvrdzuje, že je to územie sv. Petra a že naň nevstúpil, keby vedel, že patrí Frankom. Nakoniec už v Carihrade sa dohodol postup ich činnosti na Morave. Neišlo o misiu v právnom zmysle, len o vytvorenie teologickej školy, na ktorej misia mala vyškoliť nové kádre a staršie preškoliť či doškoliť. Franská misia neprerušene pokračovala vo svojej činnosti, iste pobadala, čo sa chystá. Nová byzantská misia bola ochranou Rastislava. Mikuláš I. iste sa dal informovať o činnosti – vysvitá to zo spomínaného listu. Vedel, že nakoniec prídu do Ríma. Obidvaja Solúnčania boli muži nerozdelenej cirkvi. V Ríme vedeli, že ostatky – relikvie pápeža Klimenta, rímskeho rodáka, doviezli do Carihradu a že pod Klimentovou ochranou je aj ich misia. Každá misia si volila patróna ako nebeskú ochranu. Aj to vedel, že ich donesú do Ríma. To bol nepísaný zákon a navyše bazilika už stála niekoľko storočí bez relikvií patróna (San Clemente). Pritom chýr, že Konštantín prepustil franských zajatcov – niekoľko stovák na slobodu – bol neslýchanou reklamou. Z tých storočí (7., 8., 9.) v Rímskom martyrológiu o takom dačom niet zmienky. To
spravidla už zaživa bolo atribútom svätca. A to privítanie celého Ríma v procesii mimo múrov mesta – to sa nedostalo nikomu v Ríme – ani predtým ani potom. Do večného mesta došli na začiatku zimy a nečudo, že vlhkosť a chlad Konštantínovmu zdraviu nepridali. Nevieme presne, čo okrem potvrdenia liturgickej reči a vysviacky dovedených bohoslovcov, vykonali. Okrem toho im priťažila aj aféra s tlmočníkovým synom a unesenou pápežovou dcérou. V tom čase bol celibát dobrovoľný. Aj v Ríme ordinovali za kňazov ženatých mužov.
Konštantín cítil, že dni sa mu krátia, preto vstupuje do kláštora. Zložením večných sľubov (veľká schima) rehoľník podľa učenia Otcov získaval novú krstnú nevinnosť. A tam sa dozvedáme ďalšie potvrdenie, že bol biskupom: pred oblečením čierneho mníšskeho odevu zobliekal ”slávnostné rizy” – a to je biskupský odev. Keď zakrátko zvoláva k smrteľnému lôžku celé posolstvo a rozlúči sa s ním, modlí sa ešte v ich prítomnosti modlitbu, ktorou expresis verbis potvrdzuje svoju biskupskú hodnosť: ”Bože, stádo, ktoré si mi zveril, vraciam Ti naspäť.” Z toho vysvitá, že sa nemali vrátiť do Carihradu, ale na Moravu. A ”moravské stádo” mu mohol len rímsky biskup zveriť. V terminológii vtedajšieho dekretálneho práva sa potvrdzovalo toto kanonické pravidlo. V opačnom prípade by sa mu zverovalo riadenie územia. Ďalší dôkaz – nepriamy – že ho konsekroval Fócius pre moravskú misiu, je v tom, že iba jeho a nie brata Metoda balkánske slovanské cirkvi ctili ako biskupa a tak je aj vyobrazený v bazilike sv. Sofie v Ochride z 11. storočia (Objavené v r. 1953-6).
Po odvolaní anatém vo sv. Zemi (Pavol VI. + Atenagoras) obidvoch bratov byzantská cirkev zapísala do zoznamu svojich svätých a v rodnom Solúne im postavila prekrásnu baziliku, kde pred ich ikonu na hlavnom oltári horí neprestajne večné svetlo. Solún po patrónovi mesta – sv. Demetrovi má svojich svätých rodákov v úcte.
Konštantín – filozof bol charizmatickým človekom, pokiaľ išlo o jeho fenomenálnu pamäť,
múdrosť a cnostný život. Pomohol Moravanom i Zadunajcom a svojim zjavom i radami šokoval Rimanov. Dnes ho oslavujeme ako spolupatróna Európy s jeho bratom sv. Benediktom, ktorý začal pokatoličťovať ariánsku Európu a zato si ho ctí aj Východ ako ”velikago archomandrita zapada”.
Prezieravý, predvídavý charizmatický Pavol VI. a Ján Pavol II. postavili nás pod ich ochranu. Veď ledva sme sa zbavili jedného pohanstva, už je tu nové ”ariánstvo”. My a naši potomkovia túto ochranu potrebujeme a aj ďalším po nich jej bude treba v ”prehojnej miere”.