Anton Hlinka
Očakávaný
Ty si ten, ktorý má prísť, alebo máme čakať iného?" Otázka tohto druhu sa neprestáva ozývať posledných 2 000 rokov. Voľakedy sa ňou nepokojné mysle obracali v modlitbe na Krista, keď upadli do zmätku a duchovnej depresie. V našej dobe si ju kladú celé generácie. Tým alebo oným spôsobom, mlčky alebo hrmotne sa obracajú na Cirkev, jej organizácie, na kňazov a laikov so skeptickou otázkou, či Ježiš je naozaj ten, ktorý má riešenie veľkých problémov ľudstva a každého jednotlivého človek
a.Ale vráťme sa k Jánovi, ktorý po prvýkrát položil túto otázku. Skoro nám ťažko padne uveriť, že by bol mohol tak výstižne formulovať to, čo zamestnávalo ľudí všetkých čias. Čo ho priviedlo k tomu? Azda pochybnosti jeho učeníkov? Možno. Alebo jeho vlastné pochybnosti, prípadne určitý druh neistoty? Ktovie. Ani to nemožno vylúčiť. Veď akoby aj! Ján predsa poznal takmer naspamäť proroctvá o Mesiášovi, osloboditeľovi svojho národa, prísnom a spravodlivom sudcovi, vladárovi, ktorý rázne zasiahne do neporiadko
v vo svete a vo svojej vlasti. On mal byť pomstiteľom krívd na slabých a chudobných, tvrdým panovníkom nad nepriateľmi svojho ľudu.Toto bol Mesiáš v Jánových predstavách a v tomto zmysle o ňom aj kázal. Veď či sa nevyhrážal farizejom a ich mocným spojencom z Jeruzalema, že neujdú hnevu Prichádzajúceho? Nenazval ich vreteničím plemenom? Nehrozil pomstou spravodlivého Sudcu, ktorý už-už stojí predo dvermi? A keď Mesiáš urobil prvý krok na verejnosť, Ján ho pokorne pozdravil a oznámil ľudu jeho príchod.
Po nejakom čase sa však dozvie, že to, čo Ježiš robí, nie sú gestá a skutky spravodlivého sudcu, ani pomstiteľa utláčaných, ani osloboditeľa otrokov a väzňov. Mocní ostali mocnými aj naďalej, nespravodliví súdia nespravodlivo aj naďalej, krutí vládcovia vládnu kruto aj naďalej, chudobní sú bez práv i naďalej.
Ten, ktorého predstavil ako Mesiáša, je síce múdrym učiteľom, bezúhonným majstrom, prorokom, ktorý robí zázračné znaky, ale má s ľuďmi taký súcit, je taký milosrdný a dobrý, že to hraničí až so slabosťou. V jeho konaní niet ani stopy po rozhodnej vôli urobiť prevrat, revolúciu, radikálnu zmenu.
V tejto súvislosti nadobúda Jánova otázka opodstatnenie. Ba viac, Ján ňou vyslovil to, čo sa neskoršie pokolenia budú o Kristovi stále spytovať: prečo mlčí, prečo rázne nezakročí, prečo neudrie, nezasiahne bleskami nespravodlivých, násilníkov, tyranov, masových vrahov, utláčateľov celých národov?
Uponížení ľudia - najmä mladá generácia - zdeptaní nespravodlivosťou a násilím, vydieračstvom a podvodníctvom krútia pochybovačne hlavou a pýtajú sa: Je tento Ježiš skutočne tým Spasiteľom, za ktorého sa vydával, alebo za ktorého ho pokladajú jeho stúpenci? Je ním naozaj? Alebo sa máme obrátiť za inými? Keď totiž zlo nadobudne určité rozmery, človek cíti, že musí prísť niekto, kto je mocnejší ako obyčajný smrteľník.
Ján teda vyslovil otázku, ktorú možno nájsť na dne srdca každého človeka. Podivuhodná otázka! A Ježiš mu dal ešte podivuhodnejšiu odpoveď: Povedzte Jánovi, že slepí vidia, hluchí počujú, chromí chodia, malomocní sa očisťujú a chudobným sa ohlasuje blahozvesť. To inými slovami znamená: Proroctvá o Mesiášovi sa začali uskutočňovať. Nech z toho vyvodí dôsledky.
Ježiš teda nevytiahol poverovacie listiny, nepredložil Jánovým poslom svoj bohorovný "osobný preukaz", ale slovami proroka odpovedal: Otvorte oči, uši a všetky ostatné zmysly, pozorujte a usudzujte. Ak konám skutky predpovedané prorokmi, tak stojí pred vami Mesiáš. Bola to rafinovaná odpoveď, svedčiaca o múdrosti a dialektickej schopnosti. Ba Ježiš ide ešte ďalej a vydá o sebe svedectvo ešte rafinovanejším spôsobom. Ale opäť nie priamo.
Čo ste vyšli vidieť na púšť? - pýta sa svojich poslucháčov. Azda trstinu vetrom klátenú? Muža v jemnom šate? Vyšli ste, aby ste videli proroka? Veru, hovorím vám, viac ako proroka. Nikdy sa zo ženy nenarodil väčší človek ako on. Lebo o ňom platí: Hľa, posielam svojho posla pred tvojou tvárou, aby ti pripravil cestu.
To potom ale znamená - Ježiš to síce nevysloví, no tí bystrejší spomedzi poslucháčov si to mohli domyslieť - že on je ten, ktorému Ján pripravil cestu. Ak je však Ján najvznešenejším človekom len preto, že Ježišovi pripravoval cestu, tak potom je on, Ježiš, viac ako človek, je prisľúbeným Vykupiteľom, Mesiášom.
Ježiš svojou odpoveďou dokázal, že je taký nesmierne opatrný a jemný ako múdry a bystrý. Akí sme vďační Jánovi, že mu položil tú závažnú otázku! Bez nej by sme nemali také skvelé svedectvo Ježiša o sebe. A to je pre nás, žijúcich v dobe skepticizmu, neoceniteľná vec.
Z tejto krátkej exegetickej úvahy sa dá vyvodiť poučenie pre každodenný život. Kdesi v hĺbkach duše každý človek čaká na Spasiteľa, i na svojho osobného Spasiteľa. Viac-menej vedome sa po ňom obzerá skoro celý život. Za mnohých z nás rozhodli už rodičia a my sme neskôr iba potvrdili: Áno, on je mojím Spasiteľom a Spasiteľom sveta.
Jestvuje však veľa ľudí, ktorým sa nedostalo tohto šťastia. Sú bezradní a nerozhodní, či majú ísť za Ježišom alebo za dajakým indickým guruom, prípadne za nejakou ideologickou modlou. Nevedia alebo ešte neveria, že "v nikom inom niet spásy, lebo niet pod nebom iného mena, daného ľuďom, v ktorom by sme mali byť spasení" (Sk 4, 12).
Druhý poznatok sa bude týkať našich pochybujúcich bratov. Sú bezradní, ba niekedy až vyzývaví voči Bohu a Cirkvi, Ježišovi a jeho vykúpeniu. Žiadajú od nás veriacich a od Boha jasnú reč, pádne dôkazy, nepochybné záruky. Čo im na to povedať? Nič iné ako to, čo Ježiš odkázal Jánovi: Viďte a čujte, skúmajte a uvažujte, a zo všetkého, čo ste objavili, vyvodzujte dôsledky. Inými slovami: hľaďte na prírodu a na seba, na krásu a poriadok vo vesmíre, na nepreskúmateľnú účelnosť a harmóniu hviezdnych svetov a bunky, na rozumnosť zračiacu sa v oku dieťaťa a na divy ľudského umu. A potom robte uzávery. Azda aj vy zvoláte so svetoznámym botanikom Linném: "Ja nepotrebujem dôkazy jestvovania Boha, ja ho vidím, len čo otvorím oči." Alebo poviete s Heinrichom Speemanom, veľkým biológom: "Kedykoľvek sa ako bádateľ blížim k prírode, mám dojem, že stojím pred nesmiernou inteligenciou, neporovnateľne prevyšujúcou moju vlastnú." Veď či to nebola práve táto cesta, ktorá priviedla takmer všetkých významných prírodovedcov k Bohu?
Ježiš sa pri istej príležitosti obrátil na svojich protivníkov a vyzval ich, aby svoju rozvahu, schopnosť usudzovať a prezieravosť pri riešení závažných problémov používali aj vtedy, keď ide o veci ducha: "Keď sa zvečerí, hovorievate: `Bude pekne, lebo sa červenie nebo;' a ráno: `Nebo je zachmúrené a červené, dnes bude búrka.' Vzhľad oblohy viete posúdiť, a znamenia časov neviete?!" (Mt 16, 2-3). Boh je absolútne nedostupný našim zmyslom a nášmu rozumu, a predsa nie je číra a či slepá viera jedinou cestou k presvedčeniu o jeho jestvovaní a vôli. Dáva znaky. Človek si ich však musí všimnúť, viac, musí ich tlmočiť a vyvodiť dôsledky. Lenže koľkí sú - nehovorím schopní, - ochotní urobiť to? Ježiš nežiadal svojich poslucháčov, aby mu uverili iba na slovo. Vyzýval ich: Viďte, počúvajte, pozorujte a usudzujte"
Tí, ktorí si nedajú túto námahu, zaslúžia si, aby sa Ježiš obrátil na nich tvrdými slovami: "Vzhľad oblohy viete posúdiť, a znamenia časov neviete?! Zlé a cudzoložné pokolenie žiada znamenie, ale znamenie nedostane, iba ak znamenie Jonášovo"(Mt 16, 4). Sú ľudia, ktorí sa hriechmi tela a zmyslov tak "zhovädia", že nemajú zmysel pre nič iné ako pre telo. Znaky a signály milosti, ktoré mnohých priviedli k viere, pre nich neznamenajú nič.
Boh sa týmito znakmi obracia na každého človeka. Ale nie sú pre všetkých rovnaké. Iné dostáva mladý, iné starší. Iné človek jednoduchý, iné vzdelaný. Je smiešne povedať: "Boha v knihách nenájdeš!" alebo s opovrhovaním hovoriť o "Bohu filozofov". Niektorí nájdu Boha len pomocou kníh - lebo dostali na to hrivny. Takýchto ľudí viera "v krátkych nohaviciach" ani nepresvedčí ani neuspokojí. Einsteina alebo von Brauna, Marcela alebo Bergsona nemožno nútiť, aby vykročili k Bohu po ceste matky Terézie.
Všimli ste si, ako sa Ježiš správal voči emauzským učeníkom? Neopakoval im sedemdesiatsedemkrát, aby verili, ale začal im "otvárať Písma", začal ich "učiť". Oni sami museli - nakoľko je to len možné - preniknúť pravdu, ktorú mali potom veriť, hlásať a žiť. A nevolali azda i Ježiša Učiteľom? Skutočnosť, že rozum má svoje hranice, neznamená, že ho prestaneme používať. A potom, neobjavili sme hranice rozumu práve jeho používaním?
A ako to bolo s Máriou, Zachariášom, Jozefom a s inými? Nedostali azda znaky, ktoré mali lúštiť? Znaky, ktoré zodpovedali ich chápavosti? A nedostali znaky pastieri a traja králi? Vzali ich vážne, uvažovali nad nimi a - podporovaní milosťou - prenikli k tajomstvu, ktoré skrývajú. To je cesta k viere. Lebo viera je súhlas, je uznanie pravdy toho, čo sa nám zvestuje - ale nie bez dôvodov. Preto vieru možno nazvať (s teológmi) "rationale obsequium", "rozumové prisvedčenie" ohlasovanému posolstvu.