Memorandum (návrh)
k štátnej doktríne Slovenskej republiky
Preambula
Územie dnešného Slovenska je domovom toho istého etnika od štvrtého storočia po Kristovi. V prvej polovici prvého tisícročia prišli na toto územie slovanské kmene, ktorých priamymi potomkami sú dnešní Slováci. Podľa nich sa táto zem volá Slovensko.
Naši predkovia už v siedmom storočí mali mocný štátny útvar a už od 8. storočia sa v ňom šírilo kresťanstvo - prvý kresťanský kostol bol vysvätený v Nitre na začiatku 9. storočia. Predkovia dnešných Slovákov úspešne odolávali tlaku Neslovanov, a to aj rozvojom slovanskej vzdelanosti s vlastným písmom a s vlastnou bohoslužobnou rečou.
Príchod neslovanských pohanských kmeňov a pretrvávajúci germánsky záujem o toto územie spôsobili zánik slovanskej štátnej organizácie a postupnú nadvládu starých Maďarov nad starými Slovákmi. Naši predkovia im však odovzdali zručnosti usadlého spôsobu života a organizácie štátu, spolupôsobili pri šírení kresťanstva a sprostredkúvali im kultúru vtedajšej Európy. Mot
orom týchto procesov bola tá duchovná sila Slovákov, ktorá vyrástla z kresťanskej misie sv. Cyrila a Metoda. Ňou sa založila naša cyrilometodská tradícia, naša trvalá duchovná orientácia.Osud Slovákov je hlboko poznačený tisícročným súžitím s Maďarmi, ktorí ovládali štát. Ich expanzia prerástla do krutého útlaku a násilnej asimilácie Slovákov v uhorskom štáte s jej vrcholom od druhej polovice 19. storočia do roku 1918, keď sa Slováci ocitli na hranici národnej existencie.
Dôsledky tohto osudu Slovákov, t.j. nedostatok vlastnej štátnosti, a to aj po roku 1918, a dlhodobé podradené postavenie v spoločnosti, sa prejavujú dodnes ako náklonnosť k podriadenosti, ako nedostatok sebavedomia a národnej hrdosti, a to práve v expanzívnom etnickom prostredí strednej Európy.
V dvadsiatom storočí Slováci síce získali vlastnú štátnosť, ale prvú sprevádzali mimoriadne nepriaznivé okolnosti nemeckej nadvlády v Európe, potom nasledujúca dezinterpretácia dejín Slovákov, ktorá pokračuje dodnes, druhú zasa predchádzali roky duchovného a národného nihilizmu, indoktrinácie a historickej dezorientácie. Ukazuje sa, že získanie štátnosti bez zápasu, ktorý by si vyžiadal priamu účasť a daň celého národa, devalvuje jej hodnotu v povedomí nositeľa štátnosti. Tento stav u nás podporil neč
akaný rast starostí o prácu a chlieb, prehlbovanie priepasti medzi chudobnými a bohatými, politická svojvôľa. Preto sa v širších vrstvách spoločnosti šíri občianska pasivita, v politických špičkách zasa politická nezodpovednosť aj za činy, ktoré sa podobajú na národnú samolikvidáciu, keď sa niektorí politici viac podriaďujú cudzím záujmom než službe vlastnému národu.Bezprostredná príčina terajšej národnej nedostatočnosti v slovenskej politike je banálna i hanebná súčasne: je to neovládateľná túžba po bohatstve, ktoré sa vidí najmä v privatizácii. Dôsledkami terajšej privatizácie smeruje k likvidácii materiálnej základne štátnej suverenity a nezávislosti. Príčinou našej národnej vlažnosti je však aj všeobecne sa prejavujúca devalvácia vekmi osvedčených mrav
ných princípov, filozofická i politická dezorientácia vo vzťahu k mravnej hodnote národa.Slovenský národ bol vo svojich dejinách existenčne ohrozovaný viackrát. Prvýkrát však priamo ohrozuje sám seba. Tento stav bude trvať dovtedy, kým sa naša skutočnosť nepomenuje priamo, kým si Slováci neuvedomia hroziacu národnú katastrofu, kým nenarovnajú chrbát, kým nezískajú sebavedomie a neprejavia rozhodnosť, kým sa neprekoná vnútorná roztrieštenosť slovenskej spoločnosti.
Ideové východiská
k štátnej doktríne Slovenskej republiky
1. Životaschopnosť slovenského národa dokladá jeho história: žil v strategicky exponovanom prostredí, na križovatke kultúr a záujmov, stáročia pod cudzou nadvládou. Prežil napriek chudobe a zdrvujúcim asimilačným tlakom, napriek dlhodobému národnému krvácaniu opakovanými emigračnými vlnami, napriek hospodárskemu vykorisťovaniu a ideologickej mäteži. Slovákov zachránila pred zánikom ich
duchovná sila a biologická vitalita.Tieto hodnoty sú našou zábezpekou do budúcnosti. Tieto životné predpoklady si Slovensko musí opatrovať, zachovať a podporovať. Nesmú im protirečiť nijaké kroky slovenskej politiky.
2. Trvalým vonkajším znakom slovenskosti a základným kameňom našej kultúry bol materinský jazyk Slovákov – slovenčina
, od ustálenia jej spisovnej podoby spisovná slovenčina. Slováci nesmú podľahnúť nijakým vonkajším tlakom, ktoré by smerovali proti zdravému vývinu a ďalšiemu rozvoju materinského jazyka vo všetkých jeho formách a funkciách. Kultivovanie slovenčiny je kultivovaním národa a spoločnosti. Kultivovanie jazyka je i kultivovaním myslenia a ducha. Na to sa musí pamätať vo výchove a vzdelávaní, v hospodárstve i politike.3. Patríme k menším európskym národom. Naša sila bola a je predovšetkým v duchovnej sfére. Starostlivosť o rozvoj duchovných hodnôt – vzdelanosti, kultúry, umenia, zdravých tradícií a mravnosti – musí byť v centre pozornosti celej slovenskej spoločnosti. K základný hodnotám našich tradícií patrí aj cyrilo-metodský odkaz s jeho náboženskou i vzdelanostnou zložkou.
Treba vytvárať predpoklady na zdravý a dobe primeraný rozvoj národných tradícií v materiálnej oblasti, v organizácii verejných inštitúcií, v štátnej podpore spoločenstiev, spolkov a organizácií, ktoré v tejto sfére konajú. Štát a jeho politika musia priaznivo pozerať na výchovnú, vzdelávaciu a kultivujúcu činnosť najvplyvnejších cirkví a Matice slovenskej.
4. Duchovnou súčasťou Slovenska sú aj Slováci žijúci v zahraničí, menovite tí, čo sa spontánne hlásia k svojmu pôvodu a udržiavajú kontakty s rodnou zemou.
Slovenská politika a kultúra musí posilniť a udržiavať väzby ku krajanom, musí hľadať možnosti na ich aktívnu a koordinovanú účasť najmä pri sledovaní záujmov Slovenskej republiky vo svete. Na to treba vytvoriť organizačné a zabezpečovať aj isté materiálne predpoklady.
5. Slováci boli svojím postavením v Uhorsku, ale po roku 1918 aj v Československu, svojimi skúsenosťami v zápase o fyzické a duchovné prežitie prirodzene vedení k citlivému vnímaniu sociálnych pomerov a ľudskej spravodlivosti.
Budúcnosť Slovenska závisí od toho, ako sa pri budovaní vlastného štátu a v organizácii jeho spoločnosti bude slovenská politika usilovať o sociálnu ohľaduplnosť a spravodlivosť
, o zmenšovanie prirodzene rastúcich rozdielov medzi bohatými a chudobnými v trhovom hospodárstve, ako sa bude starať o sociálne najslabšie vrstvy, o tých, čo sú na pomoc odkázaní, o odchádzajúcu generáciu, o chorých a telesne postihnutých.Slovensko nie je uspôsobené na neviazaný liberalizmus a nekontrolovaný kapitalizmus. Slovensko prežije ib
a v sociálne orientovanom trhovom hospodárstve.6. Z geopolitického postavenia Slovenska, ale aj z našej duchovnej podstaty vyplýva, že máme hraničné postavenie medzi Západom a Východom, medzi západnou a východnou Európou. Tvoríme prirodzený most medzi dvo
ma svetmi a dvoma kultúrami. Duchovná podstata Slovenska má znaky dvojsmernosti: svojou odvekou orientáciou je západoeurópska, svojimi kultúrnymi, psychologickými a jazykovými väzbami prislúcha aj k slovanskému svetu. Slovenská dvojsmernosť vznikla už v deviatom storočí kresťanskou väzbou k Rímu a pozdvihnutím slovienčiny na bohoslužobný jazyk, svojím slovanským pôvodom i aktívnou účasťou na tvorení a rozvoji západoeurópskej kultúry. V slovenskosti je zviazaný západoeurópsky racionalizmus s východoeurópskou obraznosťou a emocionálnosťou – sú v nej znaky osobitnej kvality.Táto slovenská viacrozmernosť – slovenská dvojsmernosť môže byť historickou výhodou i nevýhodou. Môže byť historickým rizikom i historickou zábezpekou. Kladie mimoriadne požiadavky na výk
on praktickej slovenskej politiky.Slovenská politika nemôže ani dnes prehliadnuť túto našu podstatnú črtu. Treba ju pokladať za zakladaciu ideu slovenského bytia. Preto musíme pamätať, že jej opustením by Slovensko stratilo jednu zo svojich podstatných čŕ
t. Stratilo by aj svoje historické poslanie v Európe.7. Slovensko je hospodársky odkázané na medzinárodnú spoluprácu. Z toho vychodí príkaz na starostlivý rozvoj a ochranu domácich hodpodárskych zdrojov a na kultivovanie pracovnej sily. Naše hospodárske zdroje sú v prírode Slovenska a vo vzdelanosti.
Materálnou silou Slovenska je jeho možná chlebová nezávislosť, vodné bohatstvo v neutrálnej i zdravotnej vode, ohraničený, ale cenný surovinový základ, bohatstvo prírody. Slovensko si musí chrániť a opatrovať toto bohatstvo, nesmie stratiť strategický vplyv na jeho využívanie. Slovensko musí ozdraviť svoje poľnohospodárstvo, musí ho ozdraviť v južných, rovinných i severných, hornatých oblastiach podľa ich špecifík.
Slovenská politika musí zabezpečiť suverénnosť rozhodovania o spôsobe využívania svojej zeme, svojej vody, svojich surovín a prírody Slovenska práve v osobitných životných podmienkach tretieho tisícročia. To je mimoriadne vážna a ťažká úloha pre slovenskú domácu i zahraničnú politiku.
8. Predpokladom úspešného hospodárskeho napredovania Slovenskej republiky je aj jej energetická bezpečnosť a tam, kde sú na to predpoklady, aj sebestačnosť.
Slovenská republika má úlohu zabezpečiť kontrolu a rozhodovaciu slobodu nad energetickými zdrojmi Slovenska. Privatizáciou energetiky sa nesmú stratiť významné príjmové zdroje štátnej pokladnice a nesmie sa ohroziť rozhodovacia suverénnosť Slovenska.
9. Slovenská republika nemá predpoklady na vážnejšie ovplyvňovanie svetovej ani európskej politiky. Geopolitická situácia Slovenska však tvorí vážny predpoklad na využitie dobrého manévrovacieho priestoru v politickej hre súčasného a budúceho sveta. Tento predpoklad by sa plnšie využil voľnejšou väzbou Slovenska so svetovými mocenskými prúdmi.
Pre Slovensko by bolo optimálne neutrálne a vyvážené postavenie vo vzťahu k vojenským blokom a svetovým zoskupeniam. Treba v ňom vidieť aj možný humánny, kultivujúci a mravný aspekt slovenskej politiky. Túto možnosť doteraz posilňuje postavenie susedného Rakúska a s ním na západe hraničiaceho Švajčiarska. Strategická hodnota, to značí aj sila Slovenska, sa ukázala v nedávnej minulosti. Z toho treba odvodiť aktuálne i strategické úlohy slovenskej politiky.
10. Slovenská republika je zložením svojho obyvateľstva štát s národnostnými menšinami. Obyvateľstvo Slovenska nemalo v minulosti a nemá ani dnes problémy v súžití s menšinami, kým sa nevyvolá stav obrannej nevyhnutnosti.
Slovenská republika musí rátať s trvalou potrebou zabezpečiť všetky medzinárodne uznávané práva národnostných menšín a musí zabezpečiť udržanie dosiahnutého štandardu pri súčasnom zabezpečení a upevnení pozitívneho vzťahu národnostných menšín k väčšinovému obyvateľstvu a k slovenskej štátnosti. Slovenská menšinová politika musí byť vyvážená a nediskriminačná v obidvoch smeroch.
Slovenská politika môže tieto úlohy splniť a tieto ciele dosiahnuť iba vtedy, ak sa nedá vmanévrovať do obranného a ústupového postavenia.
11. Slovensko má veľké historické skúsenosti zo súžitia s menšinami, v súžití so štatisticky najväčšou menšinou. Sú to i skúsenosti s jej materskou krajinou. Zaplatilo a i dnes platí vysokú cenu za svoju existenciu vo vzťahu k susedom.
Slovenská republika nemôže prehliadnuť, že v susednom Maďarsku aj inde sú mimoriadne aktívne aj také sily, ktoré sa
nezmierili s jestvujúcim stavom v usporiadaní Európy. Svedčia o tom trvalé diskusie o výsledkoch Trianonu, spor o Gabčíkovo, politika a ciele nacionálnych politických strán na južnom Slovensku. Dokladajú to zápasy o Preambulu Ústavy SR, o pozemky, hovorí o tom jazyková, spoločenská a politická situácia na zmiešanom území, postoje k Matici slovenskej, systematické útoky proti národne orientovaným osobnostiam a i.Slovenská vnútorná i zahraničná politika musí rátať s touto skutočnosťou a musí jej preventívne (nie postaktívne) čeliť všetkými dostupnými, politicky a diplomaticky primeranými aktivitami. S touto skutočnosťou sa musí rátať vo všetkých strategických plán
och slovenskej politiky dovtedy, kým sa situácia nezmení.12. Na prelome druhého a tretíeho tisícročia nadobudli mimoriadnu aktuálnosť otázky globalizácie a európskej unifikácie. Slovenská republika sa nemôže vyhnúť týmto procesom a nemôže ich podstatne ovplyvniť. Slovensko bolo a je spolutvorcom európskej kultúry a vzdelanosti, je a bude prirodzenou súčasťou Európy. Samo Slovensko však iba v malom rozsahu rozhoduje o tom, či a kedy bude úplne integrované do vyšších štruktúr. Európska unifikácia sa uskutočňuje podľa iných pravidiel.
Slovensko sa však nachádza v tej zvláštnej situácii, že samo nie je vnútorne dostatočne integrované. Je prirodzené a nevyhnutné, že pred rozhodujúcim administratívnym aktom integrácie do EÚ musí Slovensko zvládnuť svoju vnútornú integráciu. Aj z tohto hľadiska sa má posudzovať všetko, čo sa z našej iniciatívy deje v integračnom procese.
Slovenská vnútorná i zahraničná politika musí vyvíjať aktivity, ktoré budú rešpektovať súvislosti a postupnosť vnútornej a vonkajšej integrácie Slovenska.
13. V globalizovanom svete sa budú prejavovať a presadzovať globálne sily a globálne procesy. Ukázalo sa, že globálne pôsobia i deštrukčné programy.
Slovenská politika a slovenská spoločnosť musí v sebe hľadať a nájsť silu na obranu proti vnútorným i vonkajším hospodárskym, finančným, politickým a duchovným tlakom, ktoré by prehlbovali jej rozdelenie a úpadok, rozširovali by terajšiu spoločenskú a politickú ľahostajnosť, národný indiferentizmus a vo svojich dôsledkoch by viedli k politickej a štátnej nesvojprávnosti.
Slovenská politika musí správne oceniť spoločenskú, politickú a na pozadí našich tradícií mravne mobilizujúcu silu zdravého národného povedomia a vlastenectva, musí pochopiť, že ide iba o prirodzený a zákonite sa prejavujúci sebaochranný mechanizmus individuálneho bytia.
14. Integrácia Slovenskej republiky do EÚ sa nesmie odčleniť ani od prioritnej úlohy zabezpečiť územnú integritu Slovenska dnes i v budúcnosti. Integruje sa subjekt a aj integrovaný subjekt jestvuje iba ako indivíduum. Indivíduum si však musí udržiavať náležitosti individuálneho bytia – svoj čas a priestor.
Preto treba tempo integrácie moderovať s ohľadom na existenčnú potrebu Slovenska. Situácia Slovenskej republiky v stredoeurópskom prostredí je výnimočná. Právo a potreby Slovenska ako idivídua a jedinečného subjektu sú však aj s ohľadom na programy a ciele iných národov a štátov nespochybniteľné.
Slovenská hospodárska, vnútorná i zahraničná politika musí definovať takú postupnosť krokov, ktorou sa dnes i v budúcnosti zabezpečí územná integrita Slovenska ako odvekej vlasti Slovákov.
15. Vývin Slovenska po r. 1989 a jeho dnešný stav ukazuje, že sa vážne podcenili viaceré negatívne vplyvy sveta na náš stav. Nevenovala sa dostatočná pozornosť upevňovaniu našich vnútorných síl, oživovaniu a zhodnocovaniu našich zdravých tradícií tak, aby sme nešli proti vlastnej podstate.
Rozširujú sa mravne a národne deštrukčné sily. Mimoriadne vzrástla kriminalita. Mládeži, a to aj vysokoškolskej mládeži, chýba orientácia, oslabila sa historicky osvedčená hierarchia hodnôt. Podceňuje sa domáce, nadceňuje sa cudzie. Začína sa nová vlna emigrácie. Ohrozená je rodina, klesá pôrodnosť, rastie počet a vplyv siekt, ktoré sa v našom duchovnom prostredí prejavujú rozkladne. Zneužívajú sa prostriedky masového ovplyvňovnia ľudí, a to aj vedomým a propagandisticky cieleným zneužívaním sily jazyka. Uskutočňuje sa demontáž mravnej ochrany zdravia a životaschopnosti spoločnosti.
Slovenská politika musí hľadať a nájsť cestu k individuálnej i kolektívne rešpektovanej etike. Iba etické konanie ju ochráni pred zhubnými celospoločenskými dôsledkami egoizmu, bezzásadovosti a bezohľadnosti, pred ničivými dôsledkami politického revanšu a teroru, pred zápasom politiky pre politiku, pred cestou ponad priepasť, ktorá ju oddelí od spoločnosti, pred politickým a spoločenským chaosom, po ktorom môže nasledovať iba zánik.
16 Informačná explózia rozrušila mnohé mechanizmy na ochranu súkromia jednotlivca a uznávaných práv spoločenských skupín, napr. nedospelej mládeže. Majitelia informačných médií a informačných zdrojov môžu manipuláciou informácií manipulovať s celou spoločnosťou. Koncentrácia kapitálu vedie aj ku koncentrácii médií v rukách jednotlivcov a malých skupín. Vzniká riziko systematického zneužívania informácií s rozličnými cieľmi. Cieľom môže byť aj priama alebo nepriama politická a hospodárska nadvláda.
Slovenská republika musí zabezpečiť slobodu slova, ale aj etiku využívania a šírenia informácií. Musí dohliadať na to, aby sa informačné médiá neodcudzili Slovensku.
Tézy
k štátnej doktríne Slovenskej republiky
I. Slováci, ich predkovia a ľud
Slovenska1. Slováci sú starým, európsky autochtónnym národom, ktorý bol spoluzakladateľom a je spolutvorcom európskej kultúry a vzdelanosti. Kultúrna a kultivujúca hodnota Slovákov a ich vzdelanosť nezaostáva za inými európskymi národmi.
2. Územie dnešnej Slovenskej republiky je historickým územím Slovákov, ktorí ho nepretržite obývajú od príchodu ich priamych slovanských predkov na toto územie v prvej polovici prvého tisícročia po Kristovi.
- Predkovia dnešných Slovákov vybudovali na historicky slovenskom území silné, štátne organizované spoločenstvá už v druhej polovici prvého risícročia po Kristovi.
- Predkovia dnešných Slovákov prijali a svojmu okoliu i neskoršie prichádzajúcim kmeňom aj odovzdávali kresťanstvo, kresťanskú vzdelanosť i skúsenosti zo spoločenskej organizácie už od 9. storočia.
- Dnešný ľud Slovenskej republiky tvoria Slováci a s nimi na ich území žijúce národnostné menšiny a etnické skupiny.
II. Slovenská republika
1. Štátotvorným národom Slovenskej republiky sú Slováci. Štátom Slovákov a s nimi na ich území dnes žijúcich národnostných menšín a etnických skupín, ktoré sú lojálne k štátu Slovákov, je Slovenská republika.
2. Za ideálnu súčasť obyvateľstva Slovenskej republiky trreba rátať i tú časť slovenskej emigrácie, ktorá sa hlási k svojmu pôvodu a udržiava styky so Slovenskom.
3. Slovenská republika deklaruje vôľu byť samostatným, suverénnym, demokratickým a právnym štátom. Občania Slovenskej republiky sú si rovní v právach i povinnostiach.
4. Územie Slovenskej republiky tvorí dedične jednotný celok a jej dnešné hranice sú nedotknuteľné.
5. Slovenská republika je slobodným, nezávislým a zvrchovaným subjektom medzinárodného práva. Reálnym tvorcom tohto subjektu je ľud Slov
enska.6. Štátnym jazykom Slovenskej republiky je na celom jej území slovenčina s jej najkultivovanejším – oficiálnym - útvarom, ktorým je spisovná slovenčina.
7. Štátne občianstvo Slovenskej republiky prislúcha iba tomu, kto sa hlási za Slováka alebo je občanom Slovenskej republiky a je k nej lojálny, nepoškodzuje jej záujmy a plní si občianske povinnosti.
III. Základné úlohy Slovenskej republiky ako štátu
1. Prvou základnou úlohou Slovenskej republiky ako štátu je ochrana jeho demokratických základov a demokratického vývoja, osvedčeného rozdelenia moci, zabezpečenie zákonnosti a občianskej istoty.
2. Navonok je prvoradou úlohou Slovenskej republiky ako štátu ochrana štátnej nezávislosti a suverenity, nedotknuteľnosti jej hraníc, integrity jej územia, zabezpečenie konkurencieschopnosti ekonomiky štátu v hospodárskej spolupráci a súťaži s inými štátmi, ochrana jeho hmotných statkov a duchovných hodnôt pred neorganickými vplyvmi a organizácia spolupráce s inými štátmi a kultúrami.
3. Dovnútra je prvoradou úlohou Slovenskej republiky ako štátu zabezpečovanie a rast zdravého materiálneho blahobytu jej občanov, ochrana a zveľaďovanie duchovných hodnôt a duchovného majetku, podporovanie inšpirujúcich národných tradícií, umenia a kultúry vrátane národného jazyka, zabezpečenie vzdelanosti a ochrana historicky overených mravných základov spoločnosti a jej inštitúcií.
4. Trvalou úlohou Slovenskej republiky ako štátu je starostlivosť o primeranú prácu a primeraný príjem pre všetky vrstvy obyvateľstva, čiže zabezpečenie dôstojného života všetkých jej občanov.
5. Životne dôležitou úlohou štátu je ochrana biologickej vitality Slovenskej republiky všestrannou – materiálnou aj ideálnou - podporou základnej jednotky spoločnosti – rodiny, úctou k všetkým formám a fázam života a zabezpečením zdravotnej ochrany obyvateľstva najmä finančnou dostupnosťou zdravotnej starostlivosti pre zárobkovú i nezárobkovú časť obyvateľstva.
6. Nezastupiteľnou povinnosťou štátu je zabezpečenie všeobecne prístupnej vzdelanosti predovšetkým starostlivosťou o rozvoj školstva a kultúry.
7. Slovenská republika ako štát garantuje fyzickú bezpečnosť občanov, ich majetku, verejného poriadku, dodržiavanie práva a individuálnej slobody, ale aj plnenie všeobecne prijímaných povinností jednotlivcov a skupín občanov navzájom i voči štátu podľa zásad rovnosti.
8. Slovenská republika ako štát musí ochrániť svojich občanov pred informačnými manipuláciami a štát pred stratou svojho vplyvu na jeho vývin v hospodárskej, politickej i duchovnej sfére.
IV. Predpoklady zdravého rozvoja Slovenskej republiky
1. Slovenská republika sa bude harmonicky rozvíjať iba vtedy, ak zostane v súlade so svojimi historickými skúsenosťami, s historicky formovaným vedomím spoločnosti, s jej podstatnou charakteristikou a ak tieto skutočnosti tvorivo využije. Preto musí osobitne citlivo reagovať na požiadavky sociálnej ohľaduplnosti a spoločenskej spravodlivosti. Ekonomika Slovenskej republiky musí smerovať k sociálne spravodlivému štátu. Slovenská republika nemôže prijať ľubovôľu a bez
citnosť ekonomického liberalizmu ani bezhraničnú vládu trhového mechanizmu, aby sa človek nedegradoval na bezduchého výrobcu a spotrebiteľa.2. V ekonomickom rozvoji Slovenska treba zabezpečiť chlebovú nezávislosť, energetickú bezpečnosť a technickú porovnateľnosť so svetom ako elementárne hospodárske predpoklady suverénneho vystupovania Slovenskej republiky, lebo Slovenská republika má na to predpoklady.
3. Významnou súčasťou ekonomickej sily Slovenskej repubiky sú jej vodné a prírodné úžitkové a zdravotné zdroje. Úlohou štátu je bdieť nad nimi a udržať si slobodu rozhodovania o ich využívaní.
4. Významné bohatstvo Slovenska je v jeho prírode. Štát musí zabezpečiť ochranu prírody Slovenska a životného prostredia jeho obyvateľstva v súlade so skutočnosťou, že zdravé vonkajšie prostredie je tiež predpokladom pre harmonický rozvoj ducha.
V. Zahraničná politika Slovenskej republiky
1. Základnou orientáciou slovenskej zahraničnej politiky je mierová spolupráca a priateľstvo so susedmi i s ostatnými štátmi sveta. V celoeurópskom poňatí vychádza zahraničná politika Slovenskej republiky z tézy o potrebe jej vyváženosti a obojstrannosti, ktorá predurčuje postavenie i úlohu Slovenska ako spájacieho mosta a vyrovnávajúceho článku medzi západnou a východnou Európou, me
dzi Západom a Východom a ich kultúrami.2. Téza o slovenskej obojstrannosti poukazuje na optimálnosť neutrálneho, vyvažujúceho postoja Slovenska vo vzťahu k mocenským zväzkom a štruktúram. Podporuje ho i podobnosť postavenia Švajčiarska, Rakúska a Slovenska, potenciálne azda aj Ukrajiny. Od tohto postavenia závisí možnosť malých štátov zohrávať vyrovnávajúce, tlmiace a sprostredkovateľské funkcie v strategických mocenských záujmoch veľkých štátov.
3. Želateľný neutrálny, vyvažujúci zástoj Slovenskej republiky je potenciálne výhodný aj vo vzťahu k viacerým negatívne sa prejavujúcim dôsledkom globalizačných procesov sveta, mocenských záujmov veľmocí a tých, čo na také postavenie ašpirujú.
4. Neutrálne postavenie Slovenskej republiky by bolo dobrou možnosťou na uplatnenie historických špecifík a svojského poslania Slovenska v procesoch súčasného sveta.
VI. Integrácia Slovenskej republiky
1. Proces integrácie Slovenskej republiky do EÚ treba moderovať s ohľadom na nevyhnutnosť predchádzajúcej vnútornej integrácie Slovenska i s ohľadom na jeho možné dôsledky v súhre expanzných a mocenských záujmov v Európe. V tomto svetle treba posudzovať aj náhlivo a úporne presadzovanú regionalizáciu Slovenskej republiky.
2. V politike Slovenskej republiky treba prihliadať na skutočnosť, že naša vnútropolitická ani zahraničnopolitická situácia nie je porovnateľná so situáciou našich susedov, čo nie je našou vinou a čo nevzniklo výlučne z našich nedostatkov. Nemusí to byť a
ni našou nevýhodou.3. Vojenská doktrína Slovenskej republiky je doktrína preventívne organizovanej územnej ochrany a obrany proti akýmkoľvek vonkajším zásahom, zabezpečenie nedotknuteľnosti jej hraníc včasnou reakciou aj na eventuálne rizikové politické programy, ochrana majetku a životov obyvateľstva, pomoc obyvateľstvu pri živelných pohromách a pri odstraňovaní ich následkov, podľa potreby účasť na ochrane obyvateľstva a štátu proti terorizmu.
4. Vojenská doktrína Slovenskej republiky nepripúšťa členstvo štátu ani účasť jej ozbrojených zložiek v útočných
akciách, organizáciách a zväzkoch.5. Vojenská doktrína Slovenskej republiky pripúšťa účasť jej obranných zložiek na takých medzinárodných aktivitách, v ktorých sa neprejavuje nijaká forma agresie, nátlaku, otvoreného alebo skrytého mocenského záujmu, v ktorých sa vychádza v ústrety tomu, kto legitímne zastupuje obyvateľstvo a uchádza sa o pomoc.
VII. Mravný imperatív slovenskej politiky
1. Slovenská politika sa nesmie degradovať na zápas o moc a peniaze. V zápasoch o moc a peniaze Slovenská republika pre mnohé dôvody nemôže byť dlhodobo úspešná v tom, čo má byť jej zmysel, ani doma, ani vo svete. Slovenská politika sa musí vrátiť na pevný mravný základ. Musí úplne prijať povinnosť služobnosti voči národu a štátu, rešpektovať jeho tradičné hodnoty - s
ociálnu citlivosť, úctu k všetkým formám života. Inak bude hrať o holú existenciu štátu, o existenciu Slovenskej republiky.2. Mravným základom slovenskej politiky je kresťanstvo, lebo mravným základom a existenčným garantom Slovenska bolo a je tiež kresťanstvo. Nemôže to však byť kresťanský plášť, ale kresťanský duch.
Záverečná poznámka
Nedostatok štátnej doktríny Slovenskej republiky je veľmi vážnym nedostatkom a slabosťou slovenskej politiky. Vypovedá o náhodnosti, nekoncepčnosti a podenkovosti slovenskej politiky. Vysvetľuje, prečo nemyslíme strategicky a prečo ani myslenie a kroky iných neposudzujeme strategicky, prečo sa zvyšujú riziká našej štátnosti. Príčinou i dôsledkom tohto nedostatku je i neprítomnosť oporného bodu na posudzovanie konkrétnych
krokov slovenskej politiky a životne nebezpečná roztrieštenosť národných síl Slovenska.Vzhľadom na skutočnosť, že štátne orgány ani politické inštitúcie doteraz nepredložili návrh štátnej doktríny Slovenskej republiky a s výnimkou jednej zmienky prezidenta Slovenskej republiky nedali ani podnet na diskusiu o nej, rozviedli sme tu tézy k štátnej doktríne tak, aby bolo jasné, na akých základoch je postavená a aké základné ciele sleduje, aby sa uľahčila predpokladaná diskusia o tejto zásadnej otázke slovensk
ej politiky a slovenskej štátnosti.S poľutovaním konštatujeme, že slovenské oficiality si nevšimli ani podnet, ktorým mohli byť viaceré myšlienky vyslovené na konferencii, ktorú v r. 1999 pripravila Stála konferencia slovenskej inteligencie Slovakia plus a Spoločnosť slovenskej inteligenci
e Korene pod názvom Národná a štátna stratégia Slovenska.Usudzujeme, že ďalším domýšľaním faktov a postojov, ktoré sú v Memorande, spojením, precizovaním a doplnením našich Téz k štátnej doktríne Slovenskej republiky sa môže vstúpiť do diskusie a pokročiť k vlastnej, koncíznej formulácii štátnej doktríny Slovenskej republiky.
Ábel Kráľ