Vydieranie ako prostriedok politického diskurzu?

Roman F. Michelko

Jednou z najfrekventovanejších tém tohtoročnej horúcej politickej jesene je popri referende o predčasných voľbách novela ústavy. Táto novela popri istých logických požiadavkách (predĺženie zadržania osôb z 24 na 48 hodín, možnosť prezidenta preventívne konzultovať niektoré politické rozhodnutia s Ústavným súdom, či rozšírenie kontrolnej funkcie NKÚ aj na verejnoprávne inštitúcie FNM, Sociálnu či Zdravotnú poisťovňu) v sebe totiž zahŕňa aj podivné, skôr účelové zásahy. Tie pochádzajú predovšetkým z dielne ministra spravodlivosti a ich cieľom je zásadným spôsobom obmedziť nezávislosť súdov a dostať ich do oveľa väčšieho područia exekutívy. Keďže novela ústavy má množstvo účelových prvkov, ktorých cieľom je ” ústavným spôsobom” vysporiadať sa s opozíciou, nie je možné predpokladať širší konsenzus pri prijímaní podobnej novely.

Koalícia dnes disponuje teoreticky 91 hlasmi, čo je skutočne najtesnejšia ústavná väčšina. Samozrejme tieto počty sú skutočne len teoretické a podľa zainteresovaných súčasná koalícia už dávno reálne nedisponuje podobnou väčšinou. Diskusie okolo ústavy však odhalili oveľa smutnejšiu skutočnosť. SMK ako ”najstabilnejšia” časť vládnej koalície mieni v budúcnosti v oveľa väčšej miere využívať pri presadzovaní svojich požiadaviek hrubý politický nátlak – rozumej vydieranie. A preto sme svedkami celej série maďarských požiadaviek. Okrem kategorickej požiadavky na odstránenie, alebo redukovanie preambuly ústavy, sú to oveľa nebezpečnejšie požiadavky. Predovšetkým zriadenie Komárňanskej župy, v ktorej by mala maďarská menšina väčšinu, zriadenie maďarskej univerzity, v krízovom variante aspoň fakulty na nitrianskej univerzite a odovzdanie neidentifikovanej pôdy maďarským samosprávam.

Priblížme si teda jednotlivé požiadavky maďarských strán.

Napriek tomu, že preambula ústavy nemá normatívny charakter, v každej krajine je symbolom národnej suverenity a  hrdosti. Útok na tieto posvätné hodnoty by znamenal, že súčasná koalícia absolútne nedozrela na svoje postavenie a je veľkým nebezpečím pre suverenitu Slovenska. Je totiž všeobecne známe, že ak nemožno zničiť súpera priamo, je jednoduchšie zaútočiť na symbol a ak ten padne, je pokorenie súpera oveľa jednoduchšie. Čo je však najsmutnejšie, aj v slovenskej časti koalície získavajú podobné návrhy podporu. DS má značné pochopenie pre podobné návrhy, ba dokonca je odhodlaná siahnuť na to najposvätnejšie, čím každý národ disponuje, totiž jeho hymnu. Poslanec Peter Tatár navrhuje zmeniť slovenskú hymnu , pretože je na dnešné pomery príliš neznášanlivá a xenofobická. Podobné názory ukazujú skutočnú biedu značnej časti slovenskej politickej reprezentácie.

Poďme však k ďalším maďarským požiadavkám. Zriadenie samostatnej Komárňanskej župy s maďarskou majoritou má veľmi veľa nebezpečných rozmerov. Ak si uvedomíme, že Slovensko v krátkej dobe pristúpi k Európskej charte menšinových jazykov, znamenalo by to v regióne s majoritnou menšinou praktickú dvojjazyčnosť v celom komplexe verejnej štátnej správy. Navyše podľa vládnej koncepcie odovzdania kompetencií regionálnym samosprávam by zriadenie podobnej župy de facto znamenalo vytvorenie maďarskej autonómie. A ako vieme, to by bol prvý krok k vytúženému cieľu maďarskej politiky, na základe práva na sebaurčenie zavŕšenie cieľov otvorenej iredenty. Vznik Maďarskej univerzity je večnou požiadavkou maďarských politických síl už od roku 1989.Uzavretím vzdelávacieho cyklu by sa maďarským politikom podarilo udržať menšinových občanov v pozícii svojich rukojemníkov. Jej realizáciou by sa maďarská menšina definitívne uzavrela do kultúrneho a politického geta a bola by plne v područí svojich politikov. Je veľmi smutné, že mnoho príslušníkov národnostnej menšiny si túto skutočnosť neuvedomuje. Večný spor o užívanie pôdy neidentifikovaných vlastníkov by znamenal , že vládu nad touto pôdou by získali maďarské samosprávy . Ako vieme, vďaka veľmi nešťastnému zákonu o komunálnych voľbách už v oblastiach, kde je asi tridsaťpercentná maďarská menšina, absentuje zastúpenie väčšinového národa v miestnych samosprávach. Je to spôsobené tým, že v komunálnych voľbách sa uplatňuje väčšinový systém. Je veľmi smutné , že súčasnej koalícii to vyhovuje a nemieni s tým nič robiť. Dlhodobé užívanie neidentifikovanej pôdy v sebe nesie nebezpečenstvo vydržania podobnej pôdy a jej návrat do rúk potomkov maďarských grófov, čím by sa len posilnili predpoklady na realizáciu maďarskej iredenty.

SMK si uvedomuje , že práve dnes prišla jej chvíľa. Slovenská koalícia disponuje síce skromnou jednoduchou väčšinou. Hlasy SMK sú potrebné len pri podpore ústavy. Tá je síce len chimérou , predseda vlády však záplave neúspechov svojej vlády zúfalo potrebuje nejaký rukolapný politický úspech. Veľmi nebezpečné by však bolo, ak by bol ochotný zaplatiť neprimeranú cenu.

O tom, že hrať sa bude na doraz, svedčí viacero skutočností. SMK v poslednom čase značne pritvrdila muziku. Už sa nevyhráža nepodporením ústavy, ale priamo vystúpením z koalície. Tiež veľmi neštandardne pôsobí osobná intervencia štátneho tajomníka maďarského MZV v prospech vytvorenia Komárňanskej župy. Takýto drzý zásah do vnútorných záležitostí Slovenska len potvrdzuje, že aj naši partneri si uvedomujú nesvojprávnosť a podriadené postavenie našej politickej garnitúry.

Slovensko už stratilo suverenitu na svojom vlastnom území. Ako dlho podobný stav potrvá, na to, verím, v krátkom čase odpovedia samotní občania.

Roman F. Michelko