Zápisky Jozefa Kosorína
(11)
Sú základným doteraz nepublikovaným prameňom k najnovším slovenským dejinám. Hoci zahŕňajú iba krátke obdobie rokov 1944 a 1945, sú jedným z mála memoárov nekomunistickej proveniencie viažucim sa k týmto prelomovým rokom. Kosorín nám zanechal zaujímavé autentické svedectvo o atmosfére medzi časťou slovenskej inteligencie na konci existencie 1. Slovenskej republiky. Mimoriadnu historickú hodnotu Kosorínových
Zápiskov majú najmä jeho postrehy z príprav a priebehu zjazdu mladej generácie z radov Hlinkovej slovenskej ľudovej strany, ktorý sa zišiel v Piešťanoch 14. 1. 1945. Piešťanský zjazd je hlavnou udalosťou Kosorínových Zápiskov. Svedčí o tom i fakt, že ich dokončil práve 14. januára 1946, teda rok po konaní piešťanského zjazdu.V stredu 10. januára popoludní okolo piatej bola na hlavnom veliteľstve HM u Lojza Maceka porada o zjazde a príprave zjazdového manifestu, zvolaná dopoludnia telefonicky službou na HM. Prítomní boli Macek, Dr. Ďurčanský Ferdiš, Dr. Paučo, Dr. Polakovič, Dr. Jožo Mikula, Dr. Štefan Mikula, Dr. Magala a Dr. Kosorín.
Najprv sa hovorilo všeobecne o zjazde, o prípravách a o ohlase, aký má zjazd vo verejnosti. Mnohí to videli ako akúsi poloúradnú vec, ktorú si Nemci viac-menej objednali. Podopierali to najmä menami Polakovič a Paučo, ktorými boli podpísané pozvánky za prípravný výbor zjazdu (predseda a tajomník). Iní si zasa mysleli, že je to ich výlučne osobná akcia. Alebo ešte niektorých ambicióznych jednotlivcov, ktorí sa nemôžu dočkať poslaneckých mandátov a kresiel. Verejnosť nemohla vedieť, ako sa veci v skutočnosti majú. Informácia sa skreslila. Bol to dôsledok unáhlenosti rozhodnutia urobiť zjazd. Výsledok toho, že absentovali obšírnejšie prípravné rozhovory. Verejná mienka sa teda obracala voči zjazdu s podivom a nepochopením. Prijalo sa preto rozhodnutie, že sa v dennej tlači uverejní zoznam členov prípravného výboru zjazdu.
Polakovič referoval s kým vlastne o veci hovoril. Že telefonoval s Dr. Ambrušom, s Dr. Mečiarom. No ohľadom ich vymenovania do prípravného výboru sa vlastne nezmienil. Ale nevylučoval to. Veril, že budú súhlasiť. Prítomní mali byť všetci zverejnení ako členovia prípravného výboru. Ďurčanský nesúhlasil a žiadal, aby jeho meno v súvislosti so zjazdom a prípravami nebolo vôbec spomínané. Prednášku síce povie, chce aj poradiť a zúčastniť sa porád, ale inak chce ostať v úzadí. Dr. Magala z Pôdohospodárskeho združenia vlastne ani ešte dobre nevedel o čo ide. Nebol informovaný. Vedel len to, čo som mu stručne povedal dopoludnia, keď ho telefonicky pozvali a prišiel sa za mnou pýtať o čo vlastne ide. Trochu sa tváril pochybovačne. Bol pozvaný ako predstaviteľ intelektuálov Hlinkovej Gardy a s nikým z HG nehovoril. Nakoniec však súhlasil s uvedením svojho mena a my ostatní sme tiež nič nenamietali, keďže išlo o napravenie naštrbeného dojmu o zjazde.
V ďalšom som prehovoril ja. Vytýkal som unáhlené zvolanie a nedostatočné pripravenie zjazdu. Nebolo ani so všetkými členmi prípravného výboru dôkladne hovorené. Nebol ani širší okruh mladej inteligencie zainteresovaný. Išlo predsa o vec, ktorá nemala ostať neprístupná verejnosti, ako memorandum a vieme, ako to práve pre takúto ukvapenosť s ním dopadlo. Ďalej som považoval za veľkú chybu v prípravách zjazdu, že bol vôbec zostavený zvláštny prípravný výbor zjazdu. Viem, že autorom celého nápadu tanul na mysli voľakedajší trenčiansko-teplický zjazd mladej slovenskej generácie.
– Ale, pán minister to môže sám najlepšie potvrdiť, tento zjazd bol pripravovaný celé týždne. Na poradách predebatovaný. Prípravný výbor tam mal zmysel. Pozostával zo zástupcov rozličných ideových a politických smerov medzi mladými. Podľa akého kľúča a na akom podklade sa však zostavuje prípravný výbor teraz? Môže hovoriť, že predstavuje mladú slovenskú generáciu, alebo len ľudácku generáciu? Zjazd by mohol organizovať Klub akademikov HSĽS, alebo Združenie vysokoškolského študentstva. Niekto teda, kto má formálne právo na reprezentovanie mladej generácie. Tí istí ľudia mohli byť prizvaní k prípravným prácam. Takto sa mohlo vyhnúť uvádzaniu mien a všelijakým kombináciám a zvádzaniu vecí na bočnú, osobnú koľaj, atď. Keď sa dačo takéhoto významného robí, treba to robiť hlavou.
Na túto tému začal dosť živý rozhovor. Okrem iného sa hovorilo aj o vhodnosti usporiadať v týchto časoch takýto zjazd a o nepriaznivých stránkach celej veci. Aj Ďurčanský zastával náhľad, že nato nie je vhodná doba. No nakoniec sa ustálilo na tom, že predsa záleží od ľudí, čo sa z toho urobí. A, že pri šikovnom postupe nemusí takáto vec zaškodiť. Ba dá sa z toho vyťažiť aj pre posilnenie slovenskej veci, ako na domácom a vnútrostraníckom úseku, tak zahranično-politicky. Treba si len veľmi šikovne a premyslene počínať. V každom prípade treba prizvať aj zahraničných novinárov, hlavne neutrálnych a postarať sa o to, aby naše zastupiteľstvá v neutrálnych štátoch dostali o veci obsiahle informácie a vedeli s tým propagačne manipulovať. Vrámci rozhovoru sa pravda nakoniec v autoritatívnom štýle predsedu prípravného výboru konštatovalo, že si netreba robiť všelijaké škrupule, lebo na vec nás oprávňujú funkcie a urobená práca.
– Nech si kombinuje kto čo chce. Všetko, čo nie je jasné sa ešte v tlači povie a vyjasní to sám zjazd, atď.
Potom bola rozprava o manifeste. Polakovič ju uviedol poukazom na to, že vlastne výsledkom, zjazdu má byť manifest, ktorý sa uverejní, vydá v osobitnej brožúre o zjazde, doručí na patričné miesta, pošle do zahraničia. Na základe tohto manifestu, ktorý nám, mladej generácii, dá legitimitu budeme robiť poriadky. Predložil aj koncept manifestu. Rozdal nám niekoľko exemplárov napísaných na stroji. Čítali sme ho najprv celý a potom bod za bodom. O návrhu sa rozprúdila debata. Najviac hovoril Ďurčanský, Polakovič a ja. Tu a tam zasiahol do debaty ešte Macek a Paučo, menej Jožo Mikula a Dr. Magala. Ako prvý hovoril Ďurčanský. Označil manifest za veľmi dlhý, rozvláčny, závadný aj obsahovo v niektorých veciach.
– Takýto manifest je zväčšej časti nepoužiteľný, po stránke formálnej i obsahovej. Manifest má byť čo najstručnejší. Veľmi šikovne a pružne, avšak určite formulovaný. Treba a možno v ňom povedať aj veci, ktoré sa zdanlivo na zjazde povedať nedajú, alebo ktoré by sa zdalo hádam ako povážlivé povedať. Musí mať taký európsky švih, musí byť orientovaný na celú Európu, nesmie rozťahovať naše všelijaké domáce taľafatky, ktorým cudzina nerozumie. Pokiaľ ide o domáce veci, musí vychádzať zo všeobecných zásad zrozumiteľných každému aj vo svete, z ktorých sa už konkréta podľa potreby dajú odvodiť. V každom prípade však musia byť v manifeste obsiahnuté aj hospodárske a sociálne zásady. To je tenor dneška a podstata aj slovenskej problematiky. Je zbytočné spomínať niektoré veci, ktoré sú už bezpredmetné, ako Židia a Česi. Staviame sa nimi do divného svetla, keď toto žiadame riešiť. Pritom na druhej strane hlásame, že sme tieto veci riešili. Cudzina to vidí inak. Nerozumie tomu tak ako my. Tiež veľmi opatrne sa treba kriticky vyslovovať o vláde, netreba ju stavať do takého svetla, aby to slúžilo našej nepriateľskej propagande, či u našich spojencov, či u našich protivníkov.
Potom som hovoril ja. Približne takto:
– Najprv si musíme dôkladne uvedomiť, čo zjazdom sledujeme. Ak máme robiť len výčitky vláde, prezidentovi, Snemu, Strane atď., na to nie je potrebný zjazd. To by stačilo podať ešte jedno memorandum patričným pánom, alebo ich navštíviť a vyložiť im to ústne, priamo. Naopak, cieľ a zmysel zjazdu vidím stručne vyjadrený v jeho hesle: ”Za život národa, za trvanie štátu.” Nato bolo predsa heslo dané zjazdu. Nepotrebujeme teda nič inšie, ako toto heslo v manifeste rozviesť, doplniť ho niektorými špeciálnymi vecami, problematikou sociálnou, hospodárskou a kultúrnou, ako navrhujú Ďurčanský i Polakovič. Podľa môjho názoru zjazd, keď sa už robí, má dokumentovať určité zmýšľanie nás mladých o domácich i zahraničných otázkach.
Chceme ním niečo národu a svetu povedať, chceme dať slovo v našich národných a štátnych veciach. Zjazd má, aj podľa svojho hesla, domácej a zahraničnej propagande dokumentovať, že sme za svoj štát, za jeho zachovanie, proti čechoslováckej ideológii, atď. Preto považujem štylizáciu manifestu a jeho obsah za veľmi dôležitý. Treba si v ňom všetko veľmi dôkladne uvážiť a to zo všetkých možných hľadísk, nie len eventuálne z toho hľadiska, ktoré je, dajme tomu, nám spoločné. Čo sa zjazdu predloží, to zjazd príjme, ak to nebude v diametrálnom rozpore so samou náplňou zjazdu. Keď sa budeme pridŕžať hesla zjazdu, to sa nám stať nemôže. Zahranično-politickú problematiku teda považujem, vzhľadom na súčasné pomery, ale i v súvislosti s heslom zjazdu za najpodstatnejšiu. Najmä tu musíme ukázať tú výšku a formát ako ich zdôrazňuje aj Dr. Ďurčanský. Považoval by som za najzákladnejšiu chybu manifestu, keby sme našu štátnosť viazali výlučne len na Nemecko. Preto nemôžem nijako súhlasiť s 15. bodom návrhu. Naopak súhlasím so stanoviskom Dr. Ďurčanského, že sa máme orientovať na celú Európu a zdôrazňovať zachovanie našej štátnosti ako maximálnu požiadavku pre každú eventualitu. Treba napríklad zdôrazniť aj to, že nás už aj iní uznali ako štát; ďalej že štát si považujú za svätú samozrejmosť aj iné kultúrne národy. Konečne chýbajú mi v manifeste ešte niektoré samozrejmé a veľmi dôležité veci: celistvosť slovenského historického územia, odčinenie viedenskej krivdy, postoj proti maďarskému imperializmu, aby si to niekto nevykladal, že sme síce proti čechoslováctvu, ale nie proti Maďarom a hungarizmu. Patrí sa venovať rozpomienku... xxx (1)V dôsledku môjho vystúpenia sa rozvinula čulá diskusia okolo zahranično-politických otázok. Zasiahli do nej, hádam, všetci bez výnimky. Polakovič samozrejme hájil svoj návrh a svoju štylizáciu a to svojou obvyklou temperantnou, pohotovou metódou i rutinou. Svedčilo to o tom, že o veciach premýšľal už mnoho a že i keď sa dá premôcť a presvedčiť, nie ľahko a nie lacno. Ostatní takmer napospol všetci s
a viac alebo menej výrazne prikláňali k tomu náhľadu, že treba vyzdvihnúť nezávislé a vyhranené slovenské stanovisko. A to bez ohľadu na rôzne dočasné a možné mocenské konštelácie, alebo vojnové spojenectvá. Aj Dr. Magala, ktorý ako predstaviteľ HG žiadal jasné a jednoznačné vyjadrovanie o určitých veciach a bol toho názoru, že teraz už nemecká orientácia je pre nás Slovákov jediné východisko a záchrana, sa stotožnil s požiadavkou, že zachovanie slovenského štátu treba obhajovať nezávisle na nemeckej orientácii.Pointa debaty, stručne povedané, bola v tom, že manifest nerobíme len pre naše dni, prípadne pre dobu tejto vojny, ale pre slovenskú budúcnosť. Ak to má byť odkaz našej generácie všetkým generáciám budúcim, vtedy musíme odhliadnuť od rozličných dočasných momentov a formulovať slovenské životné stanovisko generálne. Veci teda treba dobre premyslieť a obratne vypovedať. Potom sa netreba obávať ani toho, že by to mohlo vyvolať podozrenie a pochybnosti na strane Nemcov a vystreliť prípadne tak, ako to ne
chceme. Podľa stanoviska iniciátorov má totiž aj voči Nemcom zjazd dokumentovať, že nemajú pravdu, ak si myslia, že na Slovensku už nie je nikto za slovenský štát, že sú všetci už samí alibisti a pod. Naopak, majú vidieť, že sme za štát za každú cenu, ako samozrejmú životnú požiadavku národa.– To neznamená, – odznelo v debate z mojej strany, – že keď sme za štát, ergo sme za Nemcov, i keď dnes sú našimi spojencami. Musíme rozlišovať dve tvrdenia. Tvrdenie, že sme za štát a tvrdenie, že sme len za Nemcov, lebo len oni nám priznávajú a vedia zabezpečiť štát. Myslím si, že podľa hesla programom zjazdu je tvrdiť, že sme za štát a nie tvrdiť, že sme za Nemcov.
– Všetko pravda, ale nemôžeme obísť aj náš vzťah k Nemcom a musíme sa aj o tomto osvedčiť, – ktosi namietal.
Replikoval som:
– Je otázne, či máme hovoriť pravdu. Takú, aká je skutočne u mladej generácie, alebo tvrdiť niečo iné, čo by nám teoreticky mohlo pomôcť, ale na druhej strane je isté, že nám to môže v protinemeckom a neutrálnom zahraničí poškodiť.
Polakovič zasa tvrdil:
– Nemci nám už neveria a ani nemajú o čo svoju vieru oprieť. Ba takýmto chovaním, aké je v našom vedení, neudržíme si ani tú podporu, ktorú sú nám ešte ochotní poskytovať. Na druhej strane pôdu nezískame a takú politiku môžu robiť len politickí naivkovia. Keby zjazd naše stanovisko pre Nemcov nezdôraznil, mohlo by to veci uškodiť.
Zopakoval som svoje dôvody:
– Hovorí sa o tomto a ako sa mi vidí, prevažuje medzi prítomnými stanovisko, ktoré zastávam aj ja, že totiž, ak nám už Nemci neveria, ani desať našich zjazdov im tú vieru nevráti. Bolo by teda naivné v dnešnej situácii Nemcov myslieť si o nich, že si myslia, že naše stanovisko a chovanie sa slovenskej vlády im môže niečo pridať, alebo ubrať, osožiť, alebo škodiť. Ak im to nebolo
od začiatku fuk, tak dnes je im to už ozaj určite. A my musíme na našom stanovisku stáť tak, ako nám to vyhovuje, bez ohľadu nato, čo si kto z toho chce, alebo nechce vybrať. Naše stanovisko musíme držať a formulovať tak, aby obstálo pred každým rozmýšľajúcim a kultúrnym človekom, teda určite musí obstáť aj pred Nemcami. Kedykoľvek.Celú rozkolísanú náladu v debate priviedol zase do rovnováhy Ďurčanský, keď zdôraznil:
– Len zdravý rozum musí byť pre nás smernicou a náš prospech, bez akýchkoľvek iných ohľadov. Podľa toho je zrejmé, že sa nevyhneme aj formulácii stanoviska k Nemcom. No tu sa ukáže naša šikovnosť. Treba si to trebárs niekoľkokrát napísať a znovu preštudovať a premyslieť. Musíme tak myslieť a hovoriť, ako by sme ešte nevedeli, kto vyhrá vojnu. Hovoríme s celou Európou, hlavne však so západnou, lebo kľúč k situácii bude po vojne tam. V tomto rámci sa vyporiadame aj s Nemcami. Ide len o to šikovne to povedať. To, čo je v návrhu, to, sa tam nemôže dať.
Ďurčanský bol ďalej toho náhľadu:
– Odmietavé stanovisko treba zaujať len voči boľševizmu, lebo ono predstavuje pre Európu krok späť. Je predstaviteľom necivilizovaných metód. Voči nemu môžeme mať veľmi pohodlné a jednoznačné stanovisko, lebo keď tu boľševizmus zavládne, všetko je stratené. V ňom nieto pre nás života. Tým však, že sa odmietavo postavíme voči boľševizmu, môžeme získať sympatie v neutrálnej cudzine a na Západe. Samozrejme z ohľadu na Nemcov to aj musíme povedať. Treba len nájsť vhodnú, výstižnú formuláciu.
Paučo nadhodil, že by sa mohla použiť formulácia z piešťanského zjazdu Strany 1936, kde je to vraj pekne povedané, čo bolo asi robené za spolupráce pána ministra (Ďurčanského). Ďurčanský nato nadviazal, že eventuálne by sa to mohlo použiť, ale on, že sa už presne nepamätá na text. Prípadne jeho znenie bude treba ešte prispôsobiť dnešku.
– Zásadnú myšlienku, tam vypovedanú, však asi bude možno prevziať.
Potom sa rozhovoril o tom, ako tento pasus o zahraničnej politike vtedy v Piešťanoch dostali do manifestu a to i napriek opačnému stanovisku výkonného výboru strany, hlavne Tisu a Sokola. Ďurčanský a Sidor si to nakoncipovali, na ceste z kostola. Po omši to dali jednoducho Hlinkovi a on, keď čítal z predsedníckeho miesta manifest, to jednoducho prečítal. Napokon to zhromaždenie odtlieskaním schválilo.
– Bol z toho potom veľký cirkus v Strane a v politickom živote, ale v našej Strane sa niekedy aj takto muselo postupovať.
V súvislosti s tým rozviedol obšírnejšie svoj náhľad o boľševizme, o situácii a o vojenskom a politickom vývoji. Bol presvedčený, že konflikt medzi Anglickom a Rusmi je skôr-neskôr nevyhnutný a ani tomu nedával veľmi dlhý termín. Obsadenie strednej Európy a Balkánu Sovietmi považoval za dočasné.
– Lebo je vylúčené, aby Anglicko zato viedlo túto vojnu, aby sa nakoniec nechalo vyradiť z tradičných miest svojich záujmov a z oblastí preň mocensky priam životne dôležitých. Amerika z príčin ideologických musí v tomto s ním držať. Predbežne sa Anglicko nijako nápadne nebude v tomto smere angažovať, lebo prvý a hlavný cieľ je vyhrať vojnu akýmkoľvek spôsobom, ale potom nasadí naplno. To je mi jasné, ako dva krát dva.
Nato som zasa hovoril ja:
– Pripúšťam, že perspektíva, ako ju vidí Ďurčanský, je v podstate správna, podopretá dejinnými skúsenosťami a i niektorými momentmi z tejto vojny. Ale celkom ináč by som hľadel na postoj voči Rusku a boľševizmu. A síce z týchto dôvodov: Medzi stavom, ktorý bude a dneškom uplynie kus času. Dnes, keď sú Rusi na Hrone, ťažko čakať, že by ich Nemci v dohľadnom čase vrátili z nášho priestoru a je ot
ázne, či ich práve tu budú chcieť zadržať, alebo niekde, kde to bude vojensky výhodnejšie. Teda styku s boľševizmom a jeho vplyvu v našom priestore sa už nevyhneme, iba ak si to jednotlivci tak zariadia. Celý národ zo Slovenska neodíde. Nejako sa teda s tým boľševizmom vyrovnať musíme. Ďalej boľševizmus zo zásadných i takticko-politických dôvodov bude podporovať slovenské politické a štátoprávne ambície, pravda podľa všetkého v rámci svojej koncepcie. Je preto práve v zmysle politického oportunizmu, zastávaného v podstate aj Ďurčanským, aby sme sily, ochotné nás podporovať, využili pre seba. Nazdávam sa, že boľševický teror nebude hádam taký hrozný, aby nám vyvraždil všetku inteligenciu, najmä preto, že bude aj kopa iných akútnych problémov. Ďalej budú inteligenciu aj sami potrebovať a naposledy budú aj v novej konštalácii pracovať aj niektorí slovenskí ľudia, ktorí azda dačo budú tiež len vedieť dokázať. Konečne, keby inteligencia na to aj doplatila, vec tým nie je vybavená, lebo ľud tu ostane a ten bude naďalej faktorom, aj ako národ. Skúsenosti z Banskej Bystrice ukázali, že slovenské národné a štátne stanovisko je veľmi vážny moment v novej konštelácii a keď sa tam podľa správ ukázalo, že komunisti sú prístupní stanovisku slovenskej štátnej samobytnosti, bude možno vhodne taktický ťažiť z toho pre slovenské požiadavky. Ďalej, mne nie je celkom jasné a nie som úplne presvedčený, že aj na prípad rozporov medzi Anglickom a ZSSR aj náš priestor patrí do toho pásma, ktoré Anglicko považuje za životne dôležité pre svoje interesy. Mne sa vidí skoro samozrejmé, že je tu rozdiel medzi anglickým pomerom ku Grécku, Nórsku alebo Baltickej oblasti a ku nám.Nepozdáva sa mi tiež jednoznačne ako sa stavia ku boľševizmu značná čiastka našej pospolitosti. Niektorí z akejsi tradičnej slovansky-bratskej nostalgie chovajú k Rusku sympatie, pričom im je ťažko distingovať dnes značne zatreté rozdiely medzi ruským a boľševickým. Iní zasa z ideologických príčin a zo vzťahu ku komunizmu a k revolučnosti. Inteligencia má, povedzme, pr
evažne určité výhrady voči boľševizmu. Uvažuje totiž. Cení si aj hodnoty duchovné, slobodu ducha, myslenia, organizácie. Váži si svoj určitý životný štandard. Ale veľká čiastka našej ľudovej pospolitosti, naša chudoba, stratu takýchto hodnôt nevie tak precítiť, prípadne toto nepovažuje vôbec za nejaké svoje životné hodnoty. Formy civilizácie sú jej ľahostajné. Vidí skôr určité výhľady pre seba v príchode boľševikov a ich systému. Treba predpokladať, že komunisti a ich propaganda všetky tieto predpoklady náležite využijú. Tak sa zdá, že sa zriekli aj boja proti náboženstvu, takže aj táto výhrada nášho ľudu sa oslabí. No v tom všetkom eventuálne treba vidieť aj taktiku. Isté je, že samo o sebe to znamená ďalekosiahly ústup, ktorý isteže nemôže ostať bez dôsledkov, ktoré sa tak ľahko a spakruky neskôr nepreklenú.Myslím, že nám ďalej treba uvážiť aj tento moment: Ak Beneš a londýnska emigrácia nemá odmietavý postoj voči boľševizmu, prípadne chce jeho vplyv oslabiť spoluprácou s ním, podľa zásady: buď s čertom kamarát, menej ti ublíži; nesmieme ani my túto okolnosť vypúšťať celkom zo zreteľa a nesmieme sa nechať celkom vyradiť z možností vplývať tiež na Moskvu. Ak aký-taký vplyv aj v rámci boľševickej sféry ostane aj londýnskej emigrácii, neprajné stanovisko týcht
o voči Slovensku, ako je nám známe z Londýna, budeme musieť nejako kontraparírovať. Pre všetky tieto dôvody by som neodporúčal veľmi vehementne sa v manifeste stavať aj proti boľševizmu. Uznávam, že z ohľadu na Nemcov a na situáciu, v akej zjazd robíme, sa zmienke o tom nebude možné vyhnúť, len to bude treba urobiť múdro, premúdro.Na moje myšlienky nebolo žiadnych podstatných námietok alebo pripomienok. Iba sa zdôraznilo, že nemôže byť pochyby o tom, že my voči boľševizmu, nemôžeme prechovávať žiadne sympatie. To je jednoducho nemožné pre kresťanský svetonáhľad, z ktorého vychádzame a priečilo by sa to aj tradíciám ľudáctva. Preto sa nemôžeme vyjadrovať tak, aby si to mohol niekto vysvetľovať, že schvaľujeme boľševizmus. Nato som ja ešte poznamenal, že je iné zaujímať stanovisko k boľševizmu, ako ideológii, alebo svetonáhľadu – v tomto ohľade ani mňa nikto presviedčať nemusí, myslím si, že mám tiež dosť kresťanskej pravovernosti, – a iné je zaujímať stanovisko k boľševizmu, ako politickej a vojenskej moci, s ktorou máme mať do činenia a ktorá bude vplývať na slovenský osud. Nebude cieľom manifestu súdiť či hodnotiť boľševizmus, ale osvedčovať sa za život národa a trvanie štátu. Potom sa akceptovalo, aby som si teda pripravil vhodný návrh.
(1) miesto je v kópii rukopisu nečitateľné
(Pokračovanie v budúcom čísle)