Otvorený list
členom Akademického senátu UKF v Nitre
Vážené kolegyne a kolegovia, milí priatelia!
Po dlhých osobných úvahách som sa rozhodol vám, členom AS UKF v Nitre, každému osobitne napísať a poslať otvorený list. Inšpiroval ma otvorený list básnika-liberála J. Štrassera, ktorý apeloval na vás argumentujúc zápasom Konštantína Filozofa o uznanie reči našich predkov, pričom zabudol dodať, kto udusil v ďalšom historickom vývoji nášho národa túto jedinečnú kultúrnu výhru. V politickej agitácii nie je n
ič sväté, ani historická pravda 18. až 20 stor.Nemám príležitosť verejne sa vyjadriť k úsiliu založiť na našej univerzite štvrtú maďarskú pedagogickú fakultu. Ako bývalý rektor UKF v Nitre mám morálne právo, ľudskú i občiansku povinnosť vyjadriť sa k problému, ktorý som počas ôsmich rokov musel riešiť, vyjadrovať sa k nemu, zaujímať postoj doma i v zahraničí. Nemám záujem vás presviedčať a ovplyvňovať. Každý z vás je zrelý pedagóg, vedec i študent, ktorý vlastní zdravý rozum, vyššie poznanie a má rozvinut
ý zmysel pre posudzovanie aj vecí zložitých, verejných.Mám však osobný záujem o tom, aby ste vzali do úvahy skutočností a riadili sa predovšetkým bdelým svedomím a citlivým vedomím zodpovednosti, spravodlivosti a predvídavosti o dôsledku vášho rozhodnutia. Každý z vás tvorí vlastné dejiny svojej osobnosti, univerzitného spoločenstva, dejiny vlastného národa i národnosti.
Píšem vám tento list v presvedčení, ktoré som neraz verejne vyjadril, že konštituovanie maďarskej pedagogickej fakulty na UKF v Nitre je čin politický a nie odborný, teda čin skupinový, ktorý nezohľadňuje mravné a spoločenské dobro.
Žiaľ, a to znovu opakujem, vstúpili sme v Európe a teda aj u nás do nového storočia s reziduami nacionalizmu a šovinizmu, čo sa výrazne prejavuje v štruktúre politických strán, hnutí a záujmov niektorých skupín. Na jednej strane nacionalizmus agresívny, úskočný, záludný – a na druhej strane obranný a dejinami prekonaný. Lebo problém vzdelávania národností v SR nie je ani nemá byť demokratickým, občianskym, hum
ánnym problémom, lebo ten je vyriešený v Ústave SR a v iných právnych dokumentoch. Prístup k vzdelaniu na všetkých stupňoch štátneho školstva majú všetci občania SR bez rozdielu náboženstva, národnosti, ideologicko-politickej orientácie a sociálneho zariadenia. SR napĺňa všetky medzinárodné dohovory a odporúčania. Niet nijakej perzekúcie ani diskriminácie vo všeobecnom a odbornom vzdelávaní. A tobôž nie na vysokých školách.l. Iniciovanie založiť maďarskú pedagogickú fakultu je predovšetkým záujem politickej reprezentácie maďarskej menšiny v SR, a to od r. 1989 raz ako Ústav pre prípravu maďarských pedagógov (1990), potom ako ”výchova maďarských pedagógov... v rámci samostatnej fakulty, v materinskej reči” (1993). Nebolo by dobre v tejto súvislosti komentovať desať ročné úsilie – aj za podpory niektorých politicky činných pedagógov, ktorí svojvoľne a samozvane porušovali vysokoškolský zákon, štatút univerzity, býv. Pedagogickej fakulty i VŠPg.
Naše vlády od r. 1989 – podnes nevypracovali prijateľnú koncepciu národnostnej politiky a v nej školstva, improvizujú a národno-štátny princíp vlády nenapĺňajú, hoci historická skúsenosť zo zneužívania národnostných (nacionalisticky orientovaných) vášní a politických požiadaviek pred i počas druhej svetovej vojny mnohí
poznajú.Vláda SR politickú požiadavku SMK, konkretizovanú nie v koaličnej dohode, ale tesne pred schválením novely Ústavy SR, ľahkovážne, a poviem otvorene, aj nezodpovedne presunula na rozhodovanie jednej inštitúcie, mladej univerzity, ktorá sa nepotrebuje vnútorne rozdeľovať, rozkladať, ale naopak – stabilizovať. Vy, vážení priatelia, máte rozhodnúť a zároveň niesť aj historickú zodpovednosť za politickú hru, ktorej dôsledky si niektorí politici nechcú uvedomiť ani predvídať. Nie je v moci, ani v povinn
osti AS UKF v Nitre vyriešiť háklivý problém maďarského národnostného školstva a kultúry. Odporúčania vlády SR nie sú záväzné tak ako nie sú záväzné pre občanov zlé zákony, resp. také, ktoré nie sú prospešné pre blaho celku, najmä ak narúšajú duchovné a mravné hodnoty národa.Vy dobre viete, že po celý čas svojho pôsobenia vo funkcii dekana a rektora našej univerzity som vylučoval, neuznával a nerešpektoval nijaké politické tlaky a úsilia. Sám som nikdy nebol a nie som členom nijakej politickej strany.
2. V celom kultúrnom a demokratickom svete sa fakulty na vysokých školách zakladajú na skutočných odborných potrebách a nie na princípe etnickom. Občiansky princíp je blízky univerzálnemu a univerzitnému, ktorým sa riadi každá moderná vysoká škola. Teda úsilie SMK je v podstate protiobčianske, protiuniverzálne.
3. Vás, vážení kolegovia, zaväzujú uznesenia OICED o humanizácii a internacionalizácii univerzitného štúdia. Lenže schválením a konštituovaním maďarskej pedagogickej fakulty povýšite jazyk menšiny na univerzálny a univerzitný jazyk. Vstúpite do 17.-19. storočia a odkrojíte z celku časť a časť povýšite na celok. Pritom dobre viete, že vzdelávací jazyk plní formatívnu funkciu na ZŠ, príp. na SŠ, ale na univerzite plní funkciu komunikačnú, informačnú. Cieľom je teda posilniť ovládanie cudzích západných jazykov, posilnenie väzieb na vývinové európske trendy a nie na lokálne.
4. Vo výrokoch politikov rôznych úrovní a orientácií, v masmediálnych informáciách o zriadení uvedenej fakulty zámerne alebo nevedome sa zabudlo na niekoľko faktov. Pripomeňme si niektoré:
a/ Zabudlo sa na fakt, v SR pôsobia tri katedry maďarského jazyka a literatúry: na FFUK v Bratislave, na FFUKF v Nitre, na FHV UMB v Banskej Bystrici, a to v nadväznosti na mnohé voliteľné aprobačné kombinácie.
b/ K týmto trom katedrám treba pridať aj pôsobenie Ústavu slovakistiky na Katolíckej univerzite v Budapešti (v Pilišskej Čabe), kde sa pripravujú študenti prevažne zo SR – maďarskej národnosti. Overte si to, prosím.
c/ Naša univerzita ”dokvalifikúva” absolventov City-univerzity z Komárna.
d/ Nikto z politikov SMK, z koalície ani opozície nespomenul, že na Pedagogickej fakulte UKF v Nitre už od r. 1963, teda aj dnes, sa pripravujú učitelia pre základné školy s vyučovacím jazykom maďarským, a to vo svojom materinskom jazyku. Nikto sa nezmienil ani o počte študentov, ani o ich študijnom programe. Treba povedať, že na UKF v Nitre študuje z celkového počtu študentov vyše 22-24 % maďarskej národnosti.
A vy predsa viete tiež, že základným problémom maďarskej pedagogickej fakulty je problém prípravy učiteľov 5-12, pri ktorom sa celkom rozumne a prakticky má uplatniť bilingválnosť, a to z hľadiska praxe, užitočnosti, finančnosti a odbornosti... Kvôli tomu, aby sa jednoznačne interpretovala požiadavka o vzdelá
vaní národností v ich materinskom jazyku som sa 7. 1. 1974 obrátil písomne na Sekretariát Rady Európy v Strasburgu, ale odpoveď som dodnes nedostal.e/ Teda v nijakom prípade nejde o počty študentov maďarskej národnosti, nejde o kvalitu prípravy učiteľov, ale opäť o politikum.
f/ Pred vami – skôr ako začnete uvažovať – musí sa objaviť základná otázka: aká je reálna (nie politická) potreba učiteľov pre základné a stredné školy s vyučovacím jazykom maďarským, a to podľa jednotlivých odborov – vyučovacích predmetov. Túto reálnu (nie fiktívnu alebo virtuálnu) potrebu nikto nezdokumentoval, nepredložil,. nepreveril, neschválil. Opäť sa predkladá len politická vízia.
g/ Nikto neanalyzoval a kriticky nezhodnotil terajší, niekoľkoročný model prípravy učiteľov pre menšinové školstvo, hoci som o tom verejne hovoril a žiadal 27. 2. 1999
Ako možno schváliť študijný program novej fakulty, organizačný štatút, personálnu štruktúru, keď tomuto vážnemu aktu nepredchádza kritická analýza.?
Nie je vašou povinnosťou toto žiadať? Nie je vašou povinnosťou poznať pravdu o stave veci? Nie je spravodlivé od vlády žiadať rozhodnúť o tom, o čom dostatočne nevieme, pretože nepoznáme pravú podstatu požiadavky a z nej plynúce všeobecné dobro?
h/ Nikto zo zainteresovaných nenavrhol požiadať Národnú radu SR vyslať na UKF v Nitre poslanecký prieskum, aby sa pravda o potrebe, užitočnosti a spravodlivosti odhalila, preukázala pred všetkými členmi AS UKF v Nitre? Nie je povinnosťou AS o to požiadať?
Veď tri poslanecké prieskumy v minulosti a tri návštevy komisárov z OBSE i Rady Európy nepresvedčili ani seba ani vedenie UKF, pretože boli jednostranne informovaní a zavádzaní.
i/ Nie je od vecí, ak pripomenieme, že ruch okolo národnostných otázok sa v SR zúžil, iné národy a štáty si tento svoj problém riešili podľa svojej národno-štátnej doktríny. Veď si len pripomeňme, ako tú istú otázku rieši susedné Maďarsko. Jediná katedra slovenského jazyka a literatúry na VŠP v Segedíne živorí. Ak za socializmu v jednom ročníku študovalo 12-20 študentov, v os
tatných rokoch 5-9. Okrem tejto inštitúcie niet vysokej školy v Maďarsku, ktorá by pripravovala učiteľov pre školy s vyučovacím jazykom slovenským. Ani bratské Česko nemá problémy s nemeckou alebo poľskou menšinou. Teda, aká je tu všeobecná, európska spravodlivosť?5. Neplatí hádam rovnako záväzná Všeobecná dohoda o ľudských právach zo dňa 10. 2. 1948, čl. 28?, Medzinárodná dohoda o hospodárskych, sociálnych, kultúrnych právach z 10. 12. 1966, čl. 13, Vyhlásenie práv dieťaťa – 20. 2. 1959, 20. 2. 1989?, Konvencia proti diskriminácii vo vzdelávaní UNESCO (14. 2. 1960, čl. 3, 5?). Paragraf c odcitujem: ”treba priznať príslušníkom národnostných menšín právo na vykonávanie ich vlastnej výchovnej práce, na prevádzku vlastných škôl a v závislosti na vnútroštátnej
výchovnej politike používania vlastného jazyka a jeho vyučovania za predpokladu: .- že toto právo nebude vykonávané spôsobom, ktorý by príslušníkom tejto menšiny zabraňoval prijímať kultúru a reč celej spoločnosti a podieľať sa na jej aktivitách alebo spôs
obom, ktorý by viedol k rozpadu štátnej suverenity;- že úroveň vzdelania nebude nižšia než všeobecne platná úroveň stanovená alebo povolená príslušnými úradmi;
- že nesmie byť vykonávaný žiadny nátlak, aby deti navštevovali tieto školy.
Neplatí pre všetky štáty a národy Európy Odporúčanie pre štatút učiteľa (zo dňa 5. 10. 1966), Odporúčanie pre výchovu k medzinárodnému dorozumeniu z 19. 2. 1974, Závery ku konferencie UNESCO (26.-30. 3. 19902), Európska sociálna charta z 18. 10. 1991, Závery k slobode v Európskom spoločenstve (EC) zo dňa 14. 3. 1984, č. 2, 3, 4, Vyhlásenie Európskeho parlamentu o základných právach a slobodách z 12. 4. 1989, Vyhlásenie o Všeobecnom odbornom vzdelaní v ES 1989-1992 (zo dňa 2. 6. 1989), napr. o otázke rešpektovania mnohostrannosti a odmietnutí ”nepotrebnej divergencie s ohľadom na špecifické rysy osôb a ideí”? Neplatí rovnako pre všetkých odporúčanie Európskeho fóra pre slobodu výchovy a vzdelania (22. 11. 1992), čl. 29, odsek 1.
Doterajší model prípravy učiteľov pre národnostné školy v SR, aký je schválený AS UKF v Nitre rešpektuje, vrchovato napĺňa aj požiadavky vzdelávania menšiny maďarskej. Avšak uvedené dokumenty sa často účelovo interpretujú a dezinformujú verejnosť.
6. Rád by som obrátil pozornosť k vám, kolegovia maďarskej národnosti.
Správne pochopte parafrázu biblického prímeru: každý dom postavený na piesku dlho neobstojí – fakulta postavená na politickom piesku nevydrží nárazy rozmarov politického počasia, ani vetra, ani vody. Stavať budúcnosť fakulty možno len a len na reálnej vedecky a sociologicky zdôvodnenej potreba a na dôkazoch o skutočnom všeobecnom dobre.
a/ Ak sa po vašom rozhodnutí ”vyberú/ z odborných katedier a fakúlt všetci vedecko-pedagogickí pracovníci maďarskej národnosti, v budúco ročnej akreditácii neobstojí ani jedna fakulta, ani doterajšie, ani nová. Zámer rozkladu Univerzity teda začnete sami.
b/ A nielen to. V zmysle novelky vysokoškolského zákona sa týmto činom dostanú všetky fakulty a teda aj Univerzita na úroveň odborných vysokých škôl. A od tohto zradenia sa odvíja aj štátna finančná dotácia. Naša univerzita potrebuje kreovať nové študijné odbory neučiteľské, aby obstala v silnej konkurencii.
c/ Ak fakultu pre prípravu učiteľov pre maďarskú menšinu schválite ako jedinú, jedinečnú ukážkovú, pýtam sa, čo urobí Ministerstvo školstva SR s tými učiteľskými fakultami v SR, ktoré pripravujú učiteľov aj pre národnostné školstvo a pripravujú sa na svoje povolanie v slovenskom jazyku. Nezískajú náležitú kvalifikáciu, nebudú pôsobiť rovnako hodnotne len
preto, že ovládajú svoj materinský jazyk tak povediac ”nevysokoškolsky”? Bude teda UKF v Nitre výlučná národnostná univerzita, monopolná pre prípravu učiteľov maďarských základných a stredných škôl?d/ Ak schválite takúto jedinečnú fakultu v rámci UKF v Nitre dostanú jej absolventi diplomy s vymedzeným pôsobením – len na školách s vyučovacím jazykom maďarským? Bude to predsa právna diskriminácia. Nebudú ovládať štátny jazyk, pretože od materskej školy po vysokú bude ich vzdelanie v jazyku maďarskom, prax ho
vorí, že nestačí maturitná skúška. Ak budú absolvovať slovenský jazyk na vysokej škole, nebude to návrat k bilingválnosti, ktorá sa razantne odmieta? Nevytvoríte skutočne jazykové gheto, izoláciu oboch kultúr, ktoré sa navzájom potrebujú a obohacujú? Teda uvedená fakulta bude pôsobiť retardačne a protikladne voči praktickému uplatneniu jej absolventov. Je to zámer alebo nedorozumenie?e/ A vôbec, nie je múdrejšie a statočnejšie i hospodárnejšie myslieť a uvažovať o tom, ako rozvinúť bohatšie a dlhodobejšie študijné pobyty učiteľov a študentov Maďarsku. Veď UKF má podpísanú aktívnu spoluprácu s piatimi vysokými školami (univerzitami) – Budapešť, Ostrihom, Jáger, Segedín, Pécs). Je to nepolitická aktivita, legitímna, medzinárodne platná, uznávaná, podporovaná.
Ale musí to vykonávať Univerzita bez účasti Štipendijnej komisie v Komárne.Vážené kolegyne a kolegovia! UKF v Nitre ako mladá univerzita v našom kultúrnom prostredí a v našom rušnom čase nepotrebuje sa krájať, potrebuje stabilizáciu po každej stránke. Potrebuje sa rozvíjať bez hnevu a vášní, bez rozdielov národností, vierovyzna
ní, rasovej odlišnosti a ideologických rozoprí.Každé rozdelené kráľovstvo sa skôr či neskôr rozpadne. Majte účasť na rozvíjaní a dvíhaní vedeckej úrovne univerzity.
A na záver, prosím, pochopte môj verejný hlas ako hlas zaujatého človeka, ktorý celou svojou bytosťou chce uplatniť len dobro, poznať pravdu a konať podľa zákonov spravodlivosti a pokoja. Príliš si uvedomujem, že žijeme a dýchame pod prísnou kamerou dejín, že zodpovedáme za budúce deje našej univerzity a širšie národnej kultúry a vzdelania. Môj hlas chce teda len upozorniť na niektoré okolnosti, ktoré môžu pomôcť vo vašom rozhodovaní. Pripíšte môjmu hlasu len to, čo mu sám vkladám do významu.
Prof. PhDr. Peter Liba, DrSc.