Rozhovor s jubilujúcim básnikom Svetloslavom Veiglom
Svetloslav (vlastným menom Ferdinand) Veigl sa narodil 24. decembra 1915, teda pred osemdesiatimi piatimi rokmi. Je posledným žijúcim predstaviteľom Katolíckej moderny, skupiny básnikov-kňazov, ktorí povzniesli slovenskú duchovnú poéziu do nebývalých výšok a potvrdili, že modernosť a duchovnosť vonkoncom nemusia byť v rozpore. Naopak, výdobytky modernej básnickej tvorby im umožnili nanovo inkulturovať svoje kresťanské mravné a svetonázorové presvedčenie do literatúry a obhájiť v lit
eratúre samozrejmosť jej estetických a etických východísk. Ak sme sa dnes porozprávali so Svetloslavom Veiglom, ktorého poézia má dôstojné miesto v našej Kultúre od jej vzniku, chceme vzdať úctu jemu i všetkým priekopníkom katolíckej poézie a pridať sa tak ku gratulantom, ktorí pátrovi Klárusovi, ako Svetloslava Veigla volajú jeho rehoľní bratia, zaželajú v týchto sviatočných dňoch ”mnohaja lita, blahaja lita”.Teodor Križka: Nádherné životné jubileum - osemdesiatpäť rokov života, to veru je príležitosť na rekapituláciu. Poďme teda po poriadku a vráťme sa do raného detstva, k rodičom, súrodencom. Aké bolo prostredie, v ktorom ste vyrastali? A vôbec, čo pre Vás znamená detstvo?
Svetloslav Veigl: Osemdesiatpäť! Je to mimoriadny Boží dar! Z tzv. Katolíckej moderny iba Rudko Dilong sa dožil 81 a Gorazd Zvonický 82 rokov. Ostatní z tejto skupiny lúčili sa s týmto svetom okolo sedemdesiatky. P. G. Hlbina 69-ročný, J. Haranta 74-ročný, Janko Silan 70-ročný, M. Šprinc 72-ročný, Paľo Ušák-Oliva 27-ročný, Karol Strmeň 73-ročný. Keby sa dožili približne výšky môjho veku, aké skvosty duchovnej poézie by boli dali Cirkvi a národu!
Moje detstvo bolo rozbité. Narodil som sa síce na vidieku – v Horňanoch, ale keď som mal asi 5 rokov, rodičia sa presťahovali do Levíc. A tak som nemohol intenzívnejšie vpíjať do seba kúzlo života na dedine, ktorý najmä vtedy ešte mal svoje čaro. A tak z rodičovského domu som si odniesol vieru, a mladosť v srdci nosím stále ako mladosť detinstva Božieho – všetci sme deti Božie a Boh nás nekonečne miluje. Narodil som sa ako ôsme – posledné dieťa na Štedrý deň, večer o šiestej. Básnik Štefan Moravčík svojho času povedal, že preto som musel byť kňazom.
Križka: Odrazu pred Vami vyvstalo rozhodnutie byť rehoľníkom, študovať, nechať sa vysvätiť, prijať večné sľuby. Čo Vás motivovalo k vstupu do františkánskej rehole a na cestu kňaza?
Veigl.: ”Nie vy ste si vyvolili mňa, ale ja som si vyvolil vás” - hovorí Pán Ježiš. Jeden z mojich bratov bol u Milosrdných bratov, rozprával mi o sv. Františkovi, a tak dozrela vo mne túžba – vstúpil som do františkánskej rehole, zakladateľ ktorej, sv. František, je životom i slovom veľký svätec i básnik ospevujúci krásy Zeme, vesmíru a cez ne Stvoriteľa. Celý svet, vesmír, všetkých tvorov pokladal za jednu rodinu – vš
etci sme bratia a sestry: brat vlk, brat somár, sestra mačička, sestra lastovička. Nádherná vízia a humanita! Ľudia všetci, isteže, ale aj zvieratá a rastliny, kvety, celá príroda.Križka:
V kláštore ste stretli známeho búrliváka, básnika Rudolfa Dilonga, s ktorým Vás spojilo puto trvalého priateľstva a bratstva v duchovnom poslaní, ale aj v umeleckej tvorbe. Bol pre Vás Dilong tým, kto Vám otvoril dvere do kráľovstva poézie? Charakterizujte Dilonga ako človeka a básnika.Veigl: S rehoľným spolubratom Dilongom som sa prvý raz stretol v Trnave, keď som bol v noviciáte roku 1931. Dilong tam bol pátrom. Tam som sa dozvedel, že Dilong je básnik. Azda vplyvom toho som začal písať básničky, ktoré mi opravoval a posielal do náboženského časopisu Serafínsky svet. Po noviciáte som ďalej pokračoval v štúdiu na rehoľnom gymnáziu v Malackách a pokračoval v písaní veršíkov. Dilong mal v sebe zvláštnu iskru, bol temperamentný, priateľsky a ohľaduplný. Navštívil som ho v USA roku 1971, vtedy býval v Pittsburgu. Tam som pobudol dva týždne. Tešil sa, veď som mu v sebe doniesol, ako povedal, kus Slovenska. Debatovali sme o pomeroch na Slovensku, o poézii a komunistickom jarme. Rozprával mi - vtedy mal 66 rokov - že má zmluvu s Pánom Bohom, že zomrie až 75-ročný, a Pán Boh mu pridal, zomrel 81-ročný. Pri všetkom búrliváckom živote vždy si zachoval hlbokú vieru, a teda vedel konať aj pokánie. Veď v každom človeku je kus anjela i diabla, ustavičný boj o tvár človeka. Posledných asi 15 rokov života žil v Pittsburgu a ako hovorí Dr. Teodorik Zúbek, jeho spolubrat, ktorý mu spočiatku vytýkal jeho búrlivý život v minulosti, za jeho pobytu v Pittsburgu Dilong bol charizmatický človek-rehoľník, ktorý zmysel života videl v láske k Bohu a blížnemu. Čiže Dilong aj zo svojho života utvoril umelecké dielo – vedel činiť pokánie a padať v ľútosti pred večným Sudcom na kolená – aj a najmä popri poézii, aj v tom je jeho veľkosť. Keď som sa s ním lúčil v USA, pri rozlúčke mi povedal: ”A porozprávaj o mne len dobre!” A ja o ňom vo svetle jeho hlbokej viery a pokánia nič zlého neviem. Pokáním zakryl všetky chmáry.
Križka:
Aké boli okolnosti vydania Vašej prvotiny? Aké boli ohlasy v novinách, u iných autorov?Veigl: Prvotinu mi vydalo bratislavské vydavateľstvo U nás. Vedel som, že riaditeľ je veriaci človek, tak som mu doniesol rukopis Cestami vetrov. Nikomu som nedal rukopis posúdiť. Sám názov naznačuje rôzne emócie mladého človeka. Debutoval som ako bohoslovec roku 1938 (za kňaza som bol vysvätený roku 1940). Práve mám v rukách prvotinu Janka Si
lana Kuvici – zvíťazil na súťaži v Prahe. Vyšli roku 1936. Poslal mi knihu s venovaním: Básnikovi Klárusovi Veigelovi, vzácnemu priateľovi venujem srdečne Janko Silan. V Sile pri Nitre dňa 2. júla 1936. (Klárus – Clarus /jasný, svetlý/ bolo moje rehoľné meno, poslovenčené ho užívam ako Svetloslav.)V čase, keď vyšla moja prvotina, naberal na sile u nás nadrealizmus. Moja prvotina mala ďaleko od neho, no J. Felix o nej predsa napísal, že je to ”poézia prostá, nábožensky citlivá, serafínsky čistá, spevavá, svojimi koreňmi väziaca v prsti cintorína, ale pevne opretá o nebesia”.
Križka: Osobne považujem za jednu z vašich najúžasnejších kníh básnickú zbierku Láska smrť. Prečo ten dramatický názov? Láska smrť, a nie láska život? Spomínali ste aj zvláštne okolnosti vydania tejto knihy, ktorú ste vraj potom zničili. Ako sa na to pozeráte dnes, s odstupom času?
Veigl: Dramatickosť tejto poézie a vôbec samého názvu jedinečne podal vo svojej štúdii Dotknúť sa Ducha Pavol Števček – ”už len názov sám, jedinečný až za hranicu sémantických možností poetických konvencií. Metaforická sila, t. j. tajomnosť názvu sa dá nanajvýš akceptovať, nedá sa rozložiť na drobné. Láska smrť je filozofikum ľudského postoja, v ktorom bolestne pulzuje poznanie márnosti... Láska smrť je fatá
lny rozpor v sebe sám... značí zmieranie, resp. túžbu zomrieť. Radšej zmiera človek sám, než aby mala zomrieť láska. Lebo milovanie a utrpenie jedno sú: ”láska a krutý kríž”... láska a smrť sú na nerozoznanie; ba tak smrť je jedinou ľudskou perspektívou ľúbenia, veď kde smrť tróni, tam aj láska ešte trvá. Alebo tak akosi, veľmi približne". Áno, láska je aj život, ale skrýva zároveň v sebe aj zánik, smrť, ktorá raz príde, ak sa láska stratí. Čím väčšia láska, tým väčšie utrpenie.Keď mi vyšla kniha Láska smrť (1946), u nás triumfoval nadrealizmus, a tak patričný kritik, obdivovateľ nadrealizmu napísal, že táto poézia nie je nič zvláštne. ”Uvidíme, aká bude ďalšia poézia Veiglova” – posledný riadok totiž v tejto knihe znie: ”Ja začnem svätiť novej poézie deň”
.V ére totality som nemohol knižne publikovať. V takej skeptickej situácii som našiel v knižnici asi osem exemplárov knihy Láska smrť. Pod dojmom, že to ”nič nie je”, začal som trhať knihy. Roztrhol som jednu či dve, ale potom som sa zháčil a povedal som si: Barbar. A tak som niekoľko exemplárov zachránil.
V beznádeji na knižné publikovanie napísal som zrazu v tejto veci list vtedajšiemu ministrovi kultúry M. Válkovi. Na druhý deň, ako list dostal, už boli u mňa redaktori vydavateľstva Slovenský spisovateľ Štefan Moravčík a Vojtech Kondrót. Vydavateľstvo na návrh ministra rozhodlo, že mi vydajú výber z mojej poézie. Potom mi Moravčík napísal, že sa nemýlil – len pár útržkov si prečítal z knihy Láska smrť, ale po prečítaní celej knižky do Doslovu napísal:
”Láska smrť! Láska s veľkým L. Patrí k najsilnejším a najčistejším básniam v našej poézii”. Tak ju ocenil potom aj J. Bžoch a najmä Stanislav Šmatlák vo svojich epochálnych Dejinách slovenskej literatúry II.Križka:
Medzivojnová poézia, tvorba za Slovenského štátu, to sú všetko roky plné zvučných mien a veľkých diel. Ja by som to nazval strieborný vek slovenskej poézie a ak by sme poéziu brali konfesionálne, tak zlatý vek modernej katolíckej literatúry. Kto na vás vplýval z príslušníkov Katolíckej moderny, ktoré diela vás nabádali vyrovnať sa s nimi či prekonať ich. Čo je pre vás Katolícka moderna?Veigl.: Áno, Beniak, Hlbina, Dilong, Haranta, Janko Silan, Paľo Oliva, Šprinc, Gorazd Zvonický, Karol Strmeň – to sú básnické osobnosti, ozdoby klenotnice nášho národa. Z Katolíckej moderny najviac na mňa zapôsobil P. G. Hlbina, svojím debutom Začarovaný kruh (1932). Knihou Cesta do raja (1933 a Dúhou (1937) ma očaril. To bolo nové svetlo, nová iskra v duchovnej poézii u nás. To bol nástup pre Katolícku modernu. Čo je pre mňa Katolícka moderna? Pozerať na seba, na svet, na blížnych očami Božími na patričnej umeleckej úrovni. Treba poéziu žiť. Esenciou každého umenia najmä u veriaceho umelca je duchovnosť. Najpôsobivejšie umelecké diela vytvorí autor, ktorý sa usiluje o jednotu života a umeleckého diela. Formálne majstrovstvo, virtuozita je jedna vec a duchovnosť druhá. ”Predstavte si lampu. Nech je akokoľvek umelecky a zaujímavo vyzdobená, predovšetkým musí svietiť” (Honoré de Balzac).- Takouto lampou chcela byť i poézia Katolíckej moderny – poézia ľudská, smerujúca však k nebesiam.
Križka: Na mnoho rokov ste prestali písať. K tvorbe ste sa, ako viem, vrátili až keď ste počuli správu o zavraždení amerického prezidenta Kennedyho...
Veigl: Po prepadnutí rehoľníkov v barbarskej noci roku 1950 som prestal písať. Robil som v pastorácii v Trnave na Tulipáne za dvoch a tiež - nemal som nádej na publikovanie duchovnej poézie. Zavraždenie amerického prezidenta Kennedyho mnou otriaslo – nastala citová erupcia. Kennedy bol
prvý prezident USA katolík, preto ma tak dojala táto tragédia.Križka: Dobovou tlačou otriaslo úžasné interview, ktoré ste v totalite poskytli Literárnemu týždenníku. Bolo to ako závan jari v stojatých vodách zatuchnutých komunistických fráz.
Veigl: Zásluhou a občianskou odvahou Vincenta Šabíka, zakladateľa a šéfredaktora Literárneho týždenníka, vyšlo v tomto periodiku za totality moje interview, ktoré mobilizovalo do útoku za slobodu slova a prejavu. Literárny kritik Dr. Bárta z Brna mi napísal, že to bol malý zázrak, že toto číslo LT hľadali po celom Brne – s mojou fotografiou v kňazskom úbore na čelnej strane!
Križka: Nedávno som našiel Váš list spred novembra 1989, na ktorom je aj Vaša úradná pečiatka. Odporúčate v ňom, aby tajný biskup Korec dôveroval nositeľovi tohto listu, teda mne. Je to vzácne svedectvo o atmosfére vtedajších čias, keď sme spolu besedovali v trnavskom Kultúrnom dome a verejne bránili Jána Čarnogurského a ”bratislavskú päťku”. Spomeňte si na tie okamihy.
Veigl: Veru, je to akoby neuveriteľné. Vari týždeň-dva pred pádom režimu sme boli spolu na besede v Trnave, na ktorú nás pozval Literárny klub Bernolák. Bola to prvá beseda s kňazom v bývalom komunistickom režime. Otvorene sme hovorili o prechmatoch režimu. Mnou samým otriaslo, keď ste vyzývali publikum, aby šli manifestovať do Bratislavy pred väzenie, v ktorom sedí Ján Čarnogurský, za jeho oslobodenie. A v hľadisku sedel a pozorne počúval a sliedil aj pracovník ŠTB! Iste by nás boli vzali na paškál. Vari o týždeň však 17. novembra vybuchla bomba slobody a omráčila celú ŠTB, ale aj nás.
Križka: Vznikla Slovenská republika. Aký je Váš vzťah k Slovensku a svojmu národu? Ste na jednej fotografii zachytený, ako slúžite sv. omšu spolu s Mons. Jozefom Tisom, prezidentom Slovenského štátu. Spomeňte si na tie roky, na Váš vzťah k vtedajšiemu prezidentovi a charakterizujte ho ako človeka, kňaza, štátnika. Je dobré, ak sa dnešnej mládeži podsúvajú hodnotenia tejto významnej osobnosti v duchu komunistickej propagandy?
Veigl: Svojho času, ešte za Česko-Slovenska, v ankete LT na otázku, ”ako by som si predstavoval budúcnosť nášho národa zo stránky politickej”, som sa prvý v dotyčnej ankete vyjadril: buď konfederáciu, alebo samostatnú Slovensku republiku.
Áno, som súčasník Slovenského štátu na čele s prezidentom Dr. J. Tisom. Ďakujem Pánu Bohu, že manuduktorom na mojej primičnej sv. omši (bol som vysvätený za kňaza roku 1940) bol práve prezident Slovenského štátu ako bánovský farár. Moji rodičia bývali vtedy v Bánovciach nad Bebravou a miestny
správca farnosti býva manuduktorom (uvádzačom) novokňaza pri primičnej sv. omši.Prezident Dr. Jozef Tiso bol ako človek i kňaz bezúhonného života, človek čestný a charakterný, spravodlivý. Slovenský národ má v ňom jedného z najväčších synov. Je ozdobou a pečaťou nášho národa. To raz pochopí celý národ, najmä keď sa dlho prekrucované skutočnosti postavia do pravého svetla. No to si bude vyžadovať čas aspoň dvoch generácií, keď opadne dlhodobo utváraná nenávisť voči prezidentovi – katolíckemu kňazovi
Je nepochopiteľné a zarážajúce, keď dnes mnohí ľudia, čo Dr. J. Tisa osobne nikdy nevideli a nepoznali, ba ani v tom čase nežili, píšu o pánu prezidentovi rôzne nezmysly a úplne skreslené tvrdenia, že práve on bol zodpovedný za osud slovenských Židov. V Literárnom týždenníku (26/97) z 26. júna píše Tido Gašpar, jeden z prominentov bývalého Slovenského štátu, v článku Rozviazaná pamäť VI: ”I od nás ríša žiadala riešenie židovskej otázky. Pýtal som sa vtedy samotného prezidenta, ako mám celú vec ponímať a ako ju predkladať verejnosti. Prezident mi vtedy povedal: ”Nedopustíme sa nijakej neľudskosti. Nemci žiadajú od nás, aby sme im našich Židov dali na práce. Keď v Nemecku môže pracovať stotisíc Slovákov, myslím, že nič sa nestane, keď tam budú pracovať aj Židia.” A ďalej píše Tido J. Gašpar, tento popredný spisovateľ a šéf tzv. Úradu propagandy (kde v tlačovom úrade pracoval aj básnik Ján Smrek): ”Keď tam budú pracovať! V tom zmysle sa s ríšou uzavrela zmluva o odovzdaní slovenských Židov na práce... Skutočne som nevedel, čo sa s nimi dialo. Moje ľudské cítenie vylučovalo akékoľvek neľudskosti a zverstvá. Ani v myšlienkach som nemohol pripustiť, že by ich v Nemecku fyzicky trápili a ničili.” Na Slovensku, ba nikde na svete sa nevedelo, že Nemci Židov mordujú v plynových komorách. Keď sa o tom dozvedel biskup Vojtaššák a potom od neho prezident Tiso, deportácie sa ihneď zastavili.
Križka: Ako sa dívate ako kňaz a básnik na jav, ktorý vládne v našich verejných kruhoch a novinách, že sa účelovo hanobia, ba až týrajú osoby z opačného názorového spektra?
Veigl: Áno, sú aj u nás, ako všade na svete, militantní ateisti – antihumánni, ktorí zlomyseľne a teda nečestne, ba záludne sa usilujú zdegradovať a pošpiniť česť práve najvyšších cirkevných predstaviteľov ako napr. svojho času, ba nedávno útočili na nášho arcibiskupa-metropolitu Mons. J. Sokola. Vraj ”spolupracoval”. S naším o. arcibiskupom som dlhé roky žil v dekanáte Sereď, kde bol naším dekanom. A tak môžem o ňom vydať svedectvo ako o príkladnom kňazovi, bezvýhradne
oddanom Bohu a Cirkvi. To dosvedčuje jeho horlivá pastoračná prax. Svojou milou povahou a láskou ku každému iste si získal aj eštebákov, ktorí nás dosť často navštevovali – kontrolovali i znervózňovali, a oni, aspoň niektorí z nich, si mohli poznačiť vo svojom zázname, že niekto je ”spoľahlivý”, lebo im bol sympatický. Ale to sú dve kapitálne rôznorodé veci!Križka: Veľké jubileum 2000 ste pozdravili zatiaľ poslednou básnickou knihou. Vyjadrite sa k nej a k prelomu tisícročí...
Veigl.: Verím, že ak ma Duch viedol k napísaniu knihy Rodinné rondely v Medzinárodnom roku rodiny 1994, tak ma viedol aj k napísaniu knihy Plnosť času k dvetisícročnému výročiu narodenia Ježiša Krista, Božieho Syna. Z ekonomických príčin vypadlo z pôvodn
ého rukopisu asi 300-400 veršov. Túto knihu by som pomenoval ako básnickú esej, lebo s ohľadom na výnimočnosť Jubilea žiadal sa aj iný básnický štýl, poetologická štruktúra. Aké bude nové tisícročie? Ľudstvo je omámené úžasnými technickými vynálezmi a ”zázrakmi” – televízia, internet a všetko, čo s tým súvisí. Premnohí ľudia chcú mať ”raj” l e n tu na Zemi, a zabúdajú, že sme stvorení pre iný raj – večný. A tak buď sa ľudstvo spamätá, ”obje sa” týchto ”zázrakov” a znovu bude v sebe upevňovať duchovnosť, alebo sa v pozemských ”zázrakoch” utopí.Križka: Čo si myslíte, Katolícka moderna je iba pomocný literárnovedný termín, ktorým sa označuje skupina katolíckych kňazov-básnikov, alebo je to aj názov osobitne spirituálne orientovanej katolíckej poézie? Je to uzavretá skupina, alebo má Katolícka moderna aj svojich pokračovateľov? (Strmeň, Motulko, Frátrik, Turčány... Chuda, Križka, dnes už aj Farkaš-Žiška...)
Veigl: Termín Katolícka moderna považujem iba za literárnovedný termín a myslím, zafixoval iba tých básnikov, ktorí v rokoch 1932 až 1940 vydali svoje prvotiny. Básnici predstavujúci v tomto období k avantgarde tendujúci typ modernej poézie, ako charakterizuje toto obdobie Stanislav Šmatlák vo svojich Dejinách slovenskej literatúry II. Teda boli to prvé kroky na umelecký vrchol
súčasnej poézie vôbec. V tomto duchu a šľapajach píšu aj ostatní spomenutí autori – mohli by sme povedať, pokračovatelia úsilia a cieľov prvých pionierov Katolíckej moderny.Križka: Na záver, aký vidíte zmysel básnickej tvorby do budúcna? Odkážte svoje posolstvo čitateľom Kultúry.
Veigl: Vždy budú takí, čo majú tvorivého ducha a budú vytvárať krásu vo svetle Božieho večného tvorenia, a vždy budú, čo budú dávať prednosť duchovnosti, hviezdam ducha pred pozemskými radosťami. Teda kým človek bude človekom, bude sa oživovať duchovnosťou, krásou, umením, poéziou v striktnom i širšom zmysle slova. I keď aj tu platí, že mnoho je povolaných, ale málo vyvolených.
- Na záver? Svetlo vyšlo z večného Slova, k tomuto prameňu všetko sa, či vedome, či podvedome vracia a po ňom túži. Natoľko je človek človekom, nakoľko v ňom a z neho prežaruje duchovnosť. Bez duchovnosti prestali by sme byť ľuďmi. A v duchovnej tme sa žiť nedá.
D r u h ý r a z
(Chirurgovi MUDr. J. Klučárovi)
Na operačnom stole
druhý raz.
To nie je špás -
osemdesiatpäťročný
visieť na vlásku
medzi Nebom a Zemou.
V ohnivých víroch skalpelu
sme opäť bližšie k Bohu.
Na hranici života a smrti.
V tmavej priepasti
mi zažíha hviezdy
viera a nádej,
anjeli v ľudskom tele,
chirurg,
čo zlaté ruky má
a srdce zo zlata.
Lekár lieči,
Boh uzdravuje.
Pán ma tu ešte ponechal
polievať
vysychajúce tamarišky a tuje.
11. 10. 2000