Čo urobíme s Maticou slovenskou?”

Pod týmto titulom bola uverejnená v časopise OS v júni minulého roku diskusia Európskeho kultúrneho klubu o správe vecí verejných v kultúre. Okrem reprezentantov martinskej ”krpčiarokracie” sa do diskusie zapojili aj M. Kusý, S. Mičev a D. Katuščák. Aby zdanie demokracie zostalo navonok zachované, priestor na svoj názor - síce najmenší - dostal aj predseda Matice slovenskej Jozef Markuš. Keď si odmyslíme povinné bojové tance a povolebný protimatičný folklór diskutujúcich, jadrom diskusie bolo, prečo vládna moc musí poštátniť časť neštátnej verejno-právnej inštitúcie, akou je zo zákona Matica slovenská. Celú túto ”diskusiu” zhrnul bývalý vedúci ideologického oddelenia ÚV KSS M. Kusý a súčasne k nemu pripojil aj svoje osobné vyznanie: ”Ja osobne som sa už narodil (1931) do doby, v ktorej mi Matica bola nanič. Nikdy ma ničím neoslovila, nikdy mi nič neponúkla a neposkytla, nikdy som ju nepotreboval: bola jedným zo spolkov, do ktorého by mi ani vo sne nenapadlo vstúpiť.” Isteže, súdruh Kusý mal svoju rodnú stranu, ktorá mu poskytovala všetko, čo potreboval. Kusý nezaprel v sebe militantného boľševika. a na adresu krpčiarov - ”matičných vedcov”, krepčiacich odzemok na jeho nôtu, poznamenal: ”Matica slovenská ako vedecká inštitúcia je chorý, zbytočný relikt dávnej minulosti. Odkedy máme slovenskú univerzitnú vedu a slovenskú akademickú vedu, je matičná veda nielen zbytočným luxusom, ale priam kontraproduktívnym fenoménom... Nepoznám jediný rozumný dôvod, pre ktorý by ešte dnes mala naďalej jestvovať slovenská matičná veda.” V tejto súvislosti je pozoruhodné, ako martinskí krpčiari - ”vedci” po týchto slovách bývalého červeného ideológa stiahli uši a chvosty a ani jeden z nich nemal ani len štipku odvahy reagovať na túto arogantnú spupnosť.

Tu by sa snáď patrilo pripomenúť zápas A. Matušku s boľševickým ideológom Kusým v roku 1968. Alexander Matuška na valnom zhromaždení SAV v apríli 1968 ostro kritizoval rozhodnutie Predsedníctva SAV, ktoré považovalo vedu na pôde Matice slovenskej za ”lokálnu záležitosť”. A. Matuška v tejto súvislosti rozhorčene polemizuje: ”... my sme - však - spadli z neba, predtým tu nebolo nič, lebo my sme - však - už takí svetoví, nám je Slovensko natoľko málo, že sme úslužne a vopred, z vlastnej vôle odumreli národne.” Matuška takisto ostro pranieroval štátnu vedu sústredenú v Slovenskej akadémii vied, ktorá ” namiesto aby spájala a integrovala, delí a rozlučuje ... sama sa vnucuje do pozície, aby bola chápaná nie ako Slovenská akadémia, ale len ako Akadémia na Slovensku.” A práve v tomto spočíva jadro, to hlavné a podstatné, o čo v súčasnosti ide vládnej moci v jej snahe zmocniť sa (poštátniť) Slovenskú národnú knižnicu Matice slovenskej a Pamätník národnej kultúry Matice slovenskej. Jednoducho veda musí z Matice slovenskej zmiznúť a zelenú dostane na Slovensku jedine štátna veda kontrolovaná a usmerňovaná štátnymi úradníkmi a inštitúciami.

To, že Matica slovenská sa dostane na jedálny lístok vládnej koalície, bolo jasné hneď po parlamentných voľbách v roku 1998. Po koaličných dohodách to avizoval Mariánek z hnutia Human, ktorý na stránkach Sme zasvätene navrhoval medzi prvé legislatívne kroky novej vlády zrušiť zákon o Matici slovenskej. Keďže extrémistické hnutie Human nemá žiadnu váhu v slovenskej spoločnosti, a vcelku je neznáme, na protimatičné ciele, organizované ministrom Kňažkom, boli nakoniec zneužití pracovníci štátnych knižníc, kultúrnych a osvetových zariadení, ktorých postavenie je priamo závislé od Ministerstva kultúry SR. Na košickom kongrese slovenských knihovníkov, ktorý sa konal v novembri 1999, bolo prijaté vyhlásenie, v ktorom účastníci, tak ako sa na poslušných štátnych úradníkov patrí - v podstate jednomyseľne podporili snahy ministerstva kultúry odčleniť od Matice slovenskej SNK MS a PNK MS. A aby týchto podporných stanovísk z radov ”inteligencie na Slovensku” bolo viacej, v decembri 1999 Obec spisovateľov Slovenska a Klub nezávislých spisovateľov žiadali v petícii adresovanej ministerstvu kultúry o intenzívnu účasť na príprave zákona o Matici slovenskej ako i tzv. knižničného zákona.

Týmto sa rozbehla silná mediálna kampaň proti Matici slovenskej, do ktorej sa zapojili časopisy Os, Dilema, Domino fórum, Fakty, Slovo, Literárny týždenník. Z denníkov najmä Sme, Pravda, Národná obroda.

Keďže zlikvidovať Maticu slovenskú prijatím nového zákona sa ukazovalo na prelome rokov 1999 - 2000 ako neschodné, pristúpilo sa k príprave knižničného zákona, ktorý mal dosiahnuť tie isté ciele.

Dušou takto poňatého knižničného zákona sa stal bývalý predseda celomatičného výboru KSS Dušan Katuščák, ktorý na spôsob Kusého spupne vyhlásil:... za tých tridsať rokov, čo som robil v Matici, som nemal nikdy taký pocit zahanbenia ako teraz” (Dilema, december 1999). To znamená, že poštátnená - komunistickým štátom riadená a kontrolovaná Matica slovenská je pre Katuščáka prijateľnejšia, než jej dnešná demokratická podoba.

Pravdou však zostáva, že knižničný zákon, ktorý bol schválený v parlamente, pripravoval Katuščák už za ministrovania Hudeca v spolupráci s Milanom Ferkom. To bol aj hlavný dôvod, prečo Ferko nakoniec ”odišiel” z výboru Matice slovenskej a bývalý minister kultúry Hudec bol niektorými delegátmi ostro kritizovaný na poslednom valnom zhromaždení Matice slovenskej.

Jedna vec v týchto ministerských hrách o Maticu slovenskú je na prvý pohľad záhadná. Keď ministerstvo kultúry až tak veľmi túži po štátnej Národnej knižnici, prečo si ju nezriadi, prečo radšej vedome porušuje platnú legislatívu a Ústavu SR tým, že sa pokúša poštátniť neštátnu verejnoprávnu inštitúciu. (Tento fakt bol nútený uznať aj Kňažko, keď v rozhovore pre Sme povedal:” Matica slovenská je verejnoprávnou inštitúciou zo zákona a nie je podriadená ministerstvu kultúry).” A aspoň niečím by sa mohol Kňažko pozitívne zapísať do dejín slovenskej kultúry. Možno, že by mu vďační knihovníci odhalili aj pamätnú tabuľu na ním založenej knižnici s textom ”Milanko Kňažko sa zaslúžil o Národnú knižnicu”.

Samozrejme, že nejde o Slovenskú národnú knižnicu, ale o to, že Matica slovenská sa po parlamentných voľbách v roku 1998 stala predmetom politického revanšu. Úradník ministerstva kultúry Stanislav Mičev z pozície prokurátora nasledovne zoštylizoval na stránkach časopisu Slovo verejnú obžalobu Matice slovenskej: dala priechod znovuzrodeniu ľudáctva na Slovensku, je nositeľom myšlienok dehonestujúcich ”najvýznamnejšiu udalosť novodobých dejín” (bystrické povstanie v roku 1944, pozn. J. B.), je zásadným odporcom vstupu Slovenskej republiky do EÚ a NATO, podporovala V. Mečiara na post prezidenta SR. Mičev zabudol ešte dodať to, čo si po zániku Česko-Slovenska mičevovci len šepkajú a čo Matici slovenskej nevedia doposiaľ odpustiť, že mala zásluhu na prijatí deklarácie o zvrchovanosti SR, na vypracovaní Ústavy SR a najmä má nepopierateľný podiel na obnovení štátnej samostatnosti Slovenskej republiky. Takisto v rozhodujúcej miere prispela k tomu, že v SR má slovenčina štatút štátneho jazyka. Takže toto sú hlavné politické dôvody likvidácie Matice slovenskej ”záchrancami kultúry”. Je len pochopiteľné, že štátno-akademické a štátno-univerzitné hlavy o tomto násilí páchanom na Matici slovenskej zaryto mlčia, pokiaľ nechcú mať na pracovisku problémy.

Za Mičevov prokurátorský tón by sa nehanbili ani smutnoznámi prokurátori Rašla alebo Feješ. Už len od prezidenta SR záviselo, či vráti tzv. knižničný zákon na opätovné prerokovanie do parlamentu a zabráni tomu, aby sa na Slovensku formovala nová totalita. Tak ako to sľúbil v apríli tohto roku matičiarom v Šuranoch. Rozhodnutie prezidenta podpísať kontroverzný knižničný zákon však znamená, že najbližšie parlamentné voľby budú znamenať len nové a nové kolá politického revanšu, ktoré určite Slovákom a Slovenskej republike neprospejú.

Ján Bobák